Raivo Videvik: “Elektrituru avanemisest võidab eelkõige tarbija”

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Raivo Videvik
Raivo Videvik Foto: Arvet Mägi/Virumaa Teataja

Rakveres sündinud, kasvanud ja koolis käinud Raivo Videvik ajab nüüd hoopis särisevamaid asju, nimelt on mees Elektrum Eesti turu juht. Tema peamine soovitus elektrituru avanemise eel on tarbijatel pakett kindlasti valida, kuid mitte jätta seda viimasele hetkele.

Elektrum on Latvenergo tütarfirma, kui kaua see juba tegutsenud on?

Latvenergo on Läti riiklik energiatootja olnud üle 70 aasta. Elektrum on tema tütarettevõte nii Eestis, Lätis kui Leedus. Ja keskendunud peamiselt energiamüügile.

Latvenergo tegutseb tänaseks juba üle Baltikumi ja katab üle 35% selle turust.

Aga kui palju on elektrituru avanemisega seoses teile nüüd uusi kliente tulnud?

Kõigepealt on oluline, et inimesed saaksid aru, et elektriturg avaneb ja oleks mõistlik üks pakett valida, mitte jääda üldteenuse peale, mis on muudes riikides kõige kallim elektri ostmisviis üleüldse. Me ei tea kahjuks, milliseks kujuneb üldteenuse hind järgmisel aastal, aga on teada, et see on turu keskmine börsihind, mis tuleb läbi korrutada mingi marginaaliga.

Meie lähiaastate eesmärk on saavutada 20% turuosa Eestis, praegu on see seitse.

Oluline on aru saada, et tähtis on omale pakett valida, kas või lühikeseks perioodiks, aga mitte jääda üldenergiale, mis on eeldatavasti kalleim.

Kui inimene jääb üldteenuse peale, kas siis määrab edaspidi hinna võrguettevõte?

Just nii. Üldteenuse peale saavad jääda kõik kodukliendid ja väga väikesed äriettevõtted, kelle liitumiskoht on alla 63 ampri. Ka korteriühistu on väiketarbija staatuses. Aga see tähendab, et nad jäävad võrguettevõtja külge, nad ei pea tegema ühtegi lepingut.

Veel südamele pannes, kui kodu­kliendid mõtlevad, et ootaks selle esimese arve ära ja vaataks, mis siis saab. Kuid elektrimüüjat on võimalik vahetada ainult esimesest kuupäevast ja 21 päeva varem peab otsus olema tehtud. Juhul, kui nad ootavad ära 9. veebruaril selle esimese arve ja otsustavad, et oi, võinuks ikkagi valida, ning hakkavad nüüd otsima, siis tegelikult saavad nad lepingu sõlmida 1. aprillist, sest märtsiks enam ei jõua. Nii et kolm kõige külmemat kuud, mil elektrihind börsil on eeldatavasti kõige kõrgem, jäävad selle nii-öelda katsetamise aja sisse. Minu soovitus on valida endale üks elektripakett, kas või kuueks kuuks.

Ja teine sõnum on see, et klientidel on vabadus elektrileping soovi korral lõpetada ühekuulise etteteatamisega, Elektrumi puhul 21-päevase etteteatamisega. Ilma mingite trahvideta.

Kas Elektrumil on ka börsihinnaga paketid?

Oleme lähtunud sellest, et inimestel on tähtis teada, kui palju nad maksavad. Ja börsipakettide puhul ei ole see meie arvates nii läbinähtav. Selle paketi puhul sõltub hind ju börsist, see võib olla väga kõrge, aga ka madalam.

Meie elektrimüüjana pakume tarbijale ikkagi kindlaid valikuid, seega on meil ainult fikseeritud hinnaga paketid. Kodukliendile on neli paketti, millest populaarsemad on “Aktiivne klõps” ja “Säästu klõps”. Esimene on kahetariifne, eriti soodsa hinnaga just öösel. Ja “Säästu klõps” on siis nendele sobilik, kes ei küta elektriga. Ma saangi öelda, et meil on see nädal käimas üleeestiline kampaania “Aktiivsele klõpsu” paketile ja “Säästu klõpsule” tuleb järgmisel nädalal.

Ja teie lepingu minimaalne pikkus on kuus kuud?

Jah.

Aga miks üldse lepingule pikkus, kui klient saab seda iga kell lõpetada?

No see igal ajal lõpetamise võimalus tuli alles hiljem, kui paketid olid juba avalikustatud. Ja teine asi on see, et meie elektrimüüjana loodame, et klient on meiega kogu selle perioodi ja loodame talle pakkuda kõige paremat lahendust.

Ning see kuus, üheksa või 12 kuud on periood, mil me garanteerime kliendile hinna. Kui oletada, et järgmisel aastal hinnatase tõuseb, siis klient, kes on valinud pikema perioodi, ei pea hakkama rohkem maksma, ta maksab seda ühte kindlat hinda kogu aeg.

Kuidas siis teie hind kujuneb, te ostate ju elektrit ka börsilt. Võib juhtuda, et börsihind läheb väga kõrgeks, aga inimene maksab selle eest endiselt kokku lepitud ja võib-olla madalamat hinda?

Just. Me toetume oma emafirmaga palju tooteportfellile, mis sisaldab suures hulgas taastuvenergiat. Loomulikult ostame ka börsilt. See ongi meie risk, mis me kliendi ees võtame. Kui turul hinnad tõusevad, siis meie kliendilt rohkem ei küsi. Ja vastupidi ka muidugi. Klient on end kindlustanud hinnatõusu suhtes, aga jah, ta ei saa ka osa ajutistest soodustustest, kui turuhind on all.

Aga Elektrumi müüdavast elektrienergiast pool on taastuvenergia ja me ei küsi selle eest ühtegi eurosenti lisaks. See on hästi põhimõtteline otsus, kas sa toetad sellist puhtamat ühiskonda või mitte. Elektrumi ükskõik missuguse paketi iga teine kilovatt pärineb keskkonnasõbralikest allikatest.

Kui veel pakketidest rääkida, siis on kõlanud, et palju raskusi valmistab valiku tegemine just eakamale inimesele. Mida te talle soovitate?

Meie soovitus on eelkõige valida omale elektripakett, soovitan helistada meie klienditelefonil 8005555, mis on tasuta. Sealt saab nõu, milline pakett valida, ilmselt on neile mõistlikem “Säästu klõps”, sest üldjuhul ei küta nad kodu elektriga. Lepingut saabki sõlmida telefoni või interneti teel ning lepingu saadame paberi peal koju ka postiga.

Ja ma rõhutan veel kord, et kui jätta pakett valimata, siis elekter ära ei kao. Kuid minu soovitus on ikkagi oma otsus ära teha.

Aga klienditeenindusbüroosid teil ei ole?

Üleeestilise klienditeenindusbüroovõrgu pidamine on väga kallis ettevõtmine. Ja kuna me proovime olla hinnasõbralik ettevõte, siis sellist üleeestilist teenust on väga keeruline ja kulukas looma hakata. Ja kui seetõttu peaks hinnad veelgi rohkem tõusma, siis sellest ei oleks kasu mitte kellelegi. Aga püüame läbi tasuta kliendiinfo kõiki kliente teenindada.

Kui nüüd veidi arvetest rääkida, siis kas inimene hakkab saama kaks arvet?

Elektrituruseaduse järgi on arvete esitamiseks mitmeid võimalusi, üks on saata kaks eraldi arvet. Kuid on ka teisi võimalusi. Näiteks elektrimüüja ja võrguettevõte lepivad omavahel kokku, et elektrimüüja saab kliendile saata ka võrguteenuse eest arve. Ja me tegeleme sellega, et see võimalus oleks meil järgmisel aastal olemas.

Seni on üks lihtne variant teha mõlemale arvele otsekorraldus.

Aga kes elektrituru avanemisest kõige rohkem võidab?

Võidab eelkõige tarbija, kuigi see kõlab veidralt, sest tarbija ütleb, et hind tõuseb. Hind oleks tõusnud järgmisel aastal nii või naa. Siiamaani hoiti elektri hinda kunstlikult madalal tänu sellele, et Eesti sai tasuta saastekvoote. Seetõttu oli võimalik hinda reguleerituna hoida.

Aga 1. jaanuarist 2013 peavad Narva jaamad oma saastekvoodid ostma turult. Ja kuna see mõjutab nende omahinda väga palju, siis hind oleks tõusnud isegi kõrgemale tasemele kui tänased hinnapaketid. Siis ma küsingi, kas see oleks olnud tarbijale mõistlikum, ja arvan, et kindlasti mitte, sest hinnad oleksid tõusnud, aga valida poleks olnud mitte kellegi vahel.

Tarbija sellega võidabki, et valida on mitme müüja vahel. See paneb müüjad tarbijate nimel pingutama ja kui müüjad pingutavad, siis tarbija saab paremad tingimused.

Miks peaks inimene valima just Elektrumi?

Ma arvan, et lisaks kõigele, mis ma juba maininud olen, ütlen veel kord: Elektrum on esiteks turvaline ja kindel valik seetõttu, et meil on väga tugev emaettevõte selja taga ja üle 70aastane kogemus. Kui me lubame ühte hinda, siis ka suudame selle hinna kliendile tagada, isegi kui börsihinnad tõusevad kaks korda.

Teine põhjus on see, et valides Elektrumi, sa valid kindlasti puhtama keskkonna. Ja kolmandaks, meie pakette valides sa ei kaota hinnas, saad tegelikult parimad tingimused, nii hinna- kui lepingutingimused. Meil puuduvad lepingutasud ja meil on kilovatt-tunnihinnad ka tegelikult soodsad, aga lisaks see, et lepingut saab sõlmida nii paberil kui telefoni tee. Me ei küsi paberarvete eest raha, meil puuduvad igasugused ettemaksud. Kokkuvõttes on need sõbralikud tingimused.

Aga veel. Mul on head sõbrad, kes on väga pikaajalise kogemusega ettevõtete juhid. Ja nad on öelnud, et palju on soovitatud toetada ikka Eesti ettevõtet ja valida Eesti Energia, siis jääb raha Eestisse. Mina väidan just vastupidist, sest Elektrum on samuti Eesti ettevõte, meil on palgal Eesti inimesed, me maksame Eestis makse, kusjuures toetame Sõmerult pärit andekat noort suusatajat Raido Ränkelit, kes kuulub Eesti noorte suusakoondisesse ja sõidab järgmisel aastal Sotši olümpiamängudele Eestit esindama. Toetame Eesti sporti ja oleme Eestis eksisteeriv ettevõte. Juhul, kui kliendid ei vali nüüd endist monopoli, siis nad toetavad vabaturu teket ning sellega ka tegelikult paremate toodete ja tingimuste tekkimist turul. Kui aga enamik jääb oma endise monopolistliku ettevõtte juurde, siis kokkuvõttes muutusi ei toimu või toimuvad väga aeglaselt.

Sellega, et valid atraktiivse pakkuja, toetad seda, et pikemas perspektiivis lood nii endale kui teistele paremad tingimused. Kui me toetame vaba turu teket, loome sellega tulevikuks paremaid tingimusi. Pööran tähelepanu ka sellele, mida ise palju kuulen, öeldakse: oodake veel. Aga varsti ei ole enam midagi oodata, 10. detsember ei ole sugugi kaugel. Kui kõik inimesed tahavad sellel päeval endale lepingu teha, siis see osutub juba füüsiliselt võimatuks. Mina soovitan inimestel ikkagi valik ära teha. Minu arvates ei ole mõtet midagi oodata, muidu võib hiljaks jääda.

Aga mida soovitate äriettevõtetele?

Juhul, kui nad tarbivad üle 63 ampri, siis on nad natuke suuremad tarbijad ja neil on isegi majanduslikult kahjulikum jätta elektripakett valimata. Neil ei ole üldteenust, on küll sarnane teenus, kuid võrguettevõte esitab neile arve bilansienergia järgi. See aga on kuluhinnast umbes paarkümmend protsenti kõrgem, nii kindlasti ka kõige kallim. Nemad ei saa elektrit keskmise börsihinnaga, vaid bilansienergia hinnaga.

Kas Elektrum teeb suurema tarbimisega klientidele eripakkumisi?

Elektrum teeb personaalseid pakkumisi tarbimise järgi. Elektriäris sõltubki parem pakkumine tarbimisest. Kas ta tarbib öisel või päevasel ajal, kui stabiilselt ta tundide lõikes tarbib jne. Mõni suurtarbija saab vahel isegi kallima hinna kui kodutarbija, lihtsalt seepärast, et tema tarbimispind ei ole nii hea. Ja loomulikult on ka vastupidi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles