Online-intervjuu: vastas Andres Jaadla

Virumaa Teataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Andres Jaadla.
Andres Jaadla. Foto: Arvet Mägi/Virumaa Teataja
Mida peate oma kõige suuremaks saavutuseks Rakvere linnapea olemise ajal?

Eks iseenda tegevusele hinnangut anda on raske. Seda saavad teised alati paremini teha.


Rakvere linnapilt on viimase seitsme aasta jooksul jõudsalt muutunud. Pean Rakvere mõjukuse tõusu ja linna tõmbekeskusena tugevnemise muutuste aluseks viimase seitsme aasta jooksul viite peamist märksõna (ajalises järjestuses) - kesklinna areng, kaasaegse linnaruumi mõistes, Rakvere linnuse areng (atraktiivse turismikeskkonna mõttes), Rakvere spordikeskuse areng (kaasaegsete sportimisvõimaluste ja suursündmuste toimumispaiga võtmes), Rakvere teatri areng tugeva märgilise kultuuriruumi mõttes ning hotell-veekeskuse Aqva areng olulise tähtsusega vaba aja keskuse mõistes.

Kogu eelpooltoodu aluseks on loomulikult linna tugev ettevõtlus ja linlased ise, kelle loodud maksubaasi pealt on kõik need arengud võimalikuks saanud.

Kindlasti on minul linnapeana kogu nendes protsessides olnud oma roll, kuid olen arvamusel, et ühe linna areng on alati kollektiivne protsess ning osad protsessid on alanud enne minu ametiaega ning sellesse on panustanud väga paljud ja paljud inimesed. Nii nagu öeldakse - igal võidul on palju isasid.

Ma arvan,et võib olla minu tugevuseks on olnud oskus ja soov Rakveret ja Rakveres toimuvat tutvustada ja nö müüa. Seda nii läbi meedia kui isiklikult nii Eestis kui ka väljaspool Eestit.

Rakvere on täna kindlasti parema elukeskkonnaga, tuntum, positiivsema imagoga linn nii Eestis, Euroopas kui maailmas kui seitse aastat tagasi. Usun, et ka linlaste silmis. Võib olla oli mul oskus teha linna nö suuremaks kui ta elanike arvu poolest peaks olema. Rakvere linn on täna väga tugev kaubamärk nii koha peal kui kaugemal.

Oma tagasihoidlikuks isiklikuks saavutuseks pean Sumo maailmameisrivõistluste korraldamist Rakveres. Mulle tundub, et see on tegu, mis alles ajas hakkab kasvama.

Hingelähedane on olnud linna valguspargi väljaehitus, hukatud kirikuõpetaja Sergei Florinski pühade säilmete väljatoomine ja Kalevipoja lugemise lugu, esimene Eesti meeste tantsupidu, Euroopa Solidaarsuse sall. Palju sai isiklikult panustatud ka Eesti esimese punk laulupeo loomeloose.

Kas selle aja jooksul jäi midagi ka saavutamata, mida oleksite kindlasti tahtnud?

Vahel on nii, et kui plaanid ja ettevalmistustööd on tehtud pikalt ette, siis jääb midagi sinu tahtest sõltumatult saavutamata, teod lõpetamata. Llinna suuremate europrojektide osas , vallimäe ja vanalinna arendusprojekt, Arvo Pärdi muusikamaja ning Rakvere "Targa Maja" osas oleks soovinud jõuda rahastusotsusteni.

Ka Rakvere kui energiatõhus linna Euroopa linnapeade pakti mõistes jäi mitmeid otsi lahti.

Kui palju ja milliseid tööpakkumisi tuli teile pärast seda, kui saite teada, et linnapeana ei jätka. Kas olete edasise suhtes juba otsuse teinud?

Ausalt öeldes olin isegi pisut üllatunud kui palju huvitavaid uusi pakkumisi ja teeotsi on avanenud pärast ametiaja lõppu. Mul on olnud läbirääkimisi kahe Rakvere suuruse eelarvega valla juhi kohale asumisest ning ühe põneva linna linnajuhi kohale asumisest.

Kaalusin neid pakkumisi tõsiselt, aga kuna omavalitsusjuhid saavad järk järgult paika ja olen pidanud otsuseid tegema ja olen tänaseks nendest ära öelnud.

Mõndade võimalike pakkumiste osas, mis ei ole omavalitsussektorist. käivad veel läbirääkimised. Olen teinud otsuse, et jään kindlasti vähemalt kuni edasiste eluplaanide selginemiseni Rakverre.

Pärast pingelist valimiseelset ja -järgset aega on ka mõistlik mõneks ajaks aeg maha võtta, et siis värske jõuga taas alustada.

Mis on teie õpetussõnad meie suhteliselt noorele uuele linnapeale? Mida soovitate uuele linnapeale kõige enam?

Õpetusi saab jagata ikka siis kui neid vajatakse. Siiani ei ole küsitud. Võib olla sobiks siinkohal tsiteerida valitsemisklassikud vanast Roomast: est rerum omnium magister usus - kõikide asjade õpetaja on kogemus.

Ma väidan, et olite ja olete (vähemalt rahva südames) parim linnapea, kes Rakveres kunagi olnud. Arvan, et paljud on lihtsalt nõutud, et poliitmängude tulemusel te seda enam ei ole. Mida oleks teil öelda oma toetajatele ja linnarahvale, kuhu läheb Rakvere linna elu uue? Kas paremuse või halvemuse poole?

Nagu juba eelpool öeldud on iseenda tööle raske anda hinnanguid. Teatud tagasisideme minu tööle andsid linlased läbi tugeva valimistulemuse. Tänan neid selle eest!

Olin oma ametile pühendunud ja andsin oma parima Rakvere heaks. Olen alati järginud oma elus põhimõtet, et igas töös mis teed tuleb anda kõik mida suudad. Andsin ka valimiste järgselt oma parima, et toetajate usaldust realiseerida, kuid poliitreaalsus kujunes valimiste järgselt teistsuguseks.

Ja kui juba ladina keele tsiteerimise peale läks siis on olemas üks ilus vana ütlemine: feci, guod potui, faciant meliora potentes - tegin, mis suutsin, tehku paremini, kes suudavad.

Mis aga edasi saama hakkab - eks aeg annab siin arutust.

Kas teie uus ametikoht võimaldab tegeleda linna arenemiseks pooleli jäänud projektidega?

Teatud piires küll, aga mitte sellisel määral nagu eelmine. Vastutus poolelijäänud projektide jätkamise eest jääb selgelt linna tegevjuhtimise tasandile.

Kas kandideerite 2011. aastal Riigikogu valimistel Lääne-Virumaal? Kui jah, siis millise erakonna nimekirjas?

See otsus sõltub täna veel mitmest asjaolust, kuid valmisolek on olemas.

Millest on teil kõige rohkem kahju seoses Rakvere linnapea ametist lahkumisega?

Igapäevase koostöö katkemisest selle võimeka meeskonnaga, kes on linnavalitsuses tänaseks välja kujunenud.

Kui pikka iga ennustate praegusele linnavalitsusele ja kas on võimalik, et te saate linnapea koha tagasi?

Eks aeg annab ka siin arutust. Ennustamine on tänamatu tegevus, eriti poliitikas.

Mis jäi Rakvere linnavalitsusel tegemata kui oli tõmbekeskuse Jõhvi viimise aeg? Kas mäng käis üle kohalike peade või magati mässamise aeg lihtsalt maha?

Minu ametisse astudes oli riiklik suund Jõhvi kasuks juba võetud. Kiirustava ja läbimõtlemata riikliku "jõhvistamise" vastu võitlemine on olnud mulle tõsiseks teemaks läbi kõikide nende aastate.

Tuleb meelde isegi "duell" Jõhvi linnapeaga. Tulemustena võib esile tuua teatud protsesside pidurdamise või muundumise Rakverele kasulikumas suunas. Aga ainuüksi linnapea tahtest jäi riikliku nelja keskuse ideoloogiale vastuhakkamisest väheks. Siin oli mulle tubliks toeks maavanem Urmas Tamm.

Rakvere tugevuseks võib pidada Ida regionaalse maanteameti tekkimist linna, milles on eelkõige võtmerolli mänginud Eugen Õisi tugev juhipersoon.

Heaks näiteks oli ka võitlus Veterinaar- ja toidulabori säilimine eest. Ka võib teatud väikeseks regionaalseks töövõiduks lugeda pikka Rakvere kohtumaja tänaseks lõppenud renoveerimise lugu ja ka seda, et politsei ja päästeameti ühismaja hakati ehitame Rakveres enne kui Jõhvis.

Mulle tundub, et ka Kodakondsus - ja migratsiooniameti algset reformikava suutsime argumeneeritult mõjutada.

Igal juhul oli mul põhimõte, et igale teadaolevale riiklikule algatusele tuleb reageerida ja esitada omad Rakvere poolsed argumendid. Nii sai ka tehtud.

Mul on jätkuvalt lootus, et Rakvere uues politsei ja päästeameti majas leiavad regionaalselt struktuurse lahenduse ja ruumid ka täna Jõhvi vahet sõitvad häirekeskuse töötajad.

Kas koostöö tase lähivaldadega rahuldas eelmist linnavalitsust? Mida teete volikogus selleks, et Rakvere linn ümbruskonna valdadega koostööd teeks?

Naabritega oli meil töine ja hea suhe. Eriti Vinni ja Rakvere vallaga. Vastastikku sai kooskõlastatud omavalitsusüksuste üldplaneeringud, et ühtlustada piirialade kokkupuutealade arengut.

Ka Sõmeru vallaga koostöö sujus. Linna ja vallapiiride muutused Sõmeru suunal tõid kiire arengu mõlema omavalituse elanikele.

Volikogu liikmena soovin igati tiheda suhte jätkumist lähivaldadega ja toetan igati linnavalitsuse poolt ettevalmistatud kokkuleppeid nii bussiliinide liinigraafikute ühtlustamisest, liikumisradade ühendamisest kui ka muudel aktuaalsetel teemadel.

Kuidas hindate endale hüvitise maksmist ja kas see oli seadusega kooskõlas (seadus lubab alla kaheksa aasta töötanud linnapeale maksta kuni kolme kuu hüvitise, teie saate kuue kuu hüvitise, millest kolme kuu oma on preemia nime alla peidetud)?

Nagu mul ei sobinud viibida selleteemalise vaidluse juures, nii ei sobi mul ka anda muid hinnanguid. Lahkusin arutelu ajaks volikogu saalist. See oli 11 linnavoliniku algatus. 11 häält volikogus on suur jõud. See on volikogu koosseisu hääleenamus. Koosseisu hääleenamusega saab tahte korral valida näiteks ka volikogu esimehe ja linnapea.

Olen tänulik selle tunnustuse eest, mida avaldas valdav enamus linnavolinikke, leides, et minu tegevus linnapeana väärib lisaks lahkumishüvitisele ka preemiat.

Ebaseaduslikku raha ei oleks ma saanud vastu võtta ja ka volikogu poleks saanud teha otsust, kui see olnuks ebaseaduslik.

Kas vastab tõele, et volikogus juhtivale kohale valituna olete ainukesena volikogu liikmetest loobunud ettenähtud tasust (palgast)?

Ei vasta. Volikogu juhtivamet aseesimehena on alles nii uus, et ma ei ole jõudnud selles küsimuses veel seisukohta kujundada.

Kui suur võiks olla isiklikult teie arvates Rakvere linna volikogu liikme ja volikogu juhtide õiglase tasu määr Lääne-Virumaa keskmist palka ja palgaliste linnajuhtide palka silmas pidades?

Rakvere linnavolikogu liikme tasu määr on püsinud muutumatuna pea kümme aastat. Lihtliikmel on see ca 500 krooni ja komisjoni esimehel ca 1000 krooni kuus. Volikogu juhtidest on Rakveres palgaline volikogu esimees.

Võin oma kogemusest kinnitada et linnajuhi amet on pingeline ning vastustusrikas ning olen seisukohal, et see peab olema õiglaselt ja väärikalt tasustatud. Tasu õiglase suuruse otsustab volikogu. Ei väljendaks siinkohal oma isiklikku arvamust.

Avalikus teenistuses olevad linnavalitsuse spetsialistid on aastaid eriala omandanud, nii kõrgkoolides kui täiendkoolitustel kui isiklikust ajast. Samas on aasta-aastalt palgakäärid parteilastest linnajuhtide ja linnavalitsuse spetsialistide vahel kasvanud, ulatudes 200-400%-i.Samas on solidaarsetes, igavates Skandinaavia riikides avaliku teenistuse juhtimistasandite vaheline palgavahe umbes ~ 20%. Kas peate sellist palgavahede kasvu õigeks?

Ei pea.

Olen samuti arvamusel, et Rakvere ei ole mingi igav Skandinaavia linn ja et Rakvere linnavalitsuse väikeses tegevjuhtkonnas ei ole olnud parteilastest linnajuhte. Rakvere linnajuhid on olnud vaieldamatult tugevad tegijad isiksuste ja spetsalistitena. Majandustõusu laineharja aastatel tegid palgad alampalgaga seotud avalikus sektoris ka linnavalitsuse spetsialistidel pea kahekordse tõusu palga absoluutnumbrites.

Tänases majandusolukorras vajab linnas palgaarvutamise aluseks olev linnavolikogu määrus ümbervaatamist, proportsioonid ja protsendid ümberhindamist ja seda juba linna 2010. aasta eelarve kujundamisel.

Kuidas hindate oma tegevust Eesti Sumoliidu presidendina? Kas kavatsete sellel ametipostil ka edaspidi tegutseda?

Mind usaldati Rakvere linnapeana Eesti Sumoliidu presidendi auametisse seoses Rakveres toimunud Sumo maailmameisrivõisluste ettevalmistamisega aastatel 2006 ja 2008.

Ma arvan, et mul oli võimalus osaleda ja osaliselt ka kujundada protsesse, mis on minu hinnangul ajaloolise tähendusega nii Rakvere linna kui Eesti sumo jaoks.

Ajalooline linna jaoks on iseenesest Sumo maailmameistrivõistluste korraldamine Rakveres seetõttu, et tõenäoliselt on ja ka jääb Rakvere ainukeseks 17 000 elanike arvuga linnaks maailmas, kes on üldse kunagi välja võidelnud õiguse maailmameistrivõistluste korraldamiseks.

Samas on see Eesti Sumo eestvedajate pikaaegse töö ajalooline tippsaavutus. Palju on Eestis spordialasid, milles on Eestis korraldatud maailmameistrivõistlused? Kui Eesti Sumoliit leiab, et minust võib ka edaspidi abi olla liidu asjade korraldamisel siis kaaluksin jätkamist.

Motivatsiooni valdkonnaga jätkuvalt tegeleda süstivad Baruto profivõidud Jaapanis ja meie noorte sumomaadlejate soov alaga tõsiselt tegeleda, mida on krooninud kõrged rahvusvahelised tulemused (Epp Mäe - maailmameistritiitel 2008 ja maailmamängude kuld 2009).

Kolisin paar aastat tagasi Rakverre ja minu mureks on korralikku tennise sisehalli puudumine. Kas linn on seda arutanud ja milline võiks olla linna panus selle rajamiseks?

Rakvere linnas on kehtestatud detailplaneering, mis näeb tennise sisehalli ühe võimaliku asukohana ette Rägavere, Karja ja Võidu tänava ristumise piirkonnas paiknevat ala. Edasi on vaja initsiatiivi halli projekteerimise ja ehituse rahastamise osas.

Tubli tööd on tennise sisehalli plaanide selgitamisel ja ettevalmistamisel teinud Rakvere Tenniseklubi.

Kes saab teha ja kas teie teeksite ettepaneku volikogu esimehe ja linna juhtkonna palga vähendamiseks, mis oli näiteks sotsiaaldemokraatide valimislubadus.

Eks iga erakond peab püüdma ise oma lubadused täita. Kui valimistel lubaduse andnud erakond tuleb antud küsimustes välja konkreetsete ettepanekutega, siis tuleb nende toetamist kaaluda. Ettepanekud lubaduste täitmise osas jäägu ikka nende täita, kes neid andnud on, aga selge on see, et tänases majandusolukorras tuleb linna palgakorralduse alused üle vaadata.

Ja nagu eelnevalt öeldud, tuleb selleks muuta linnas töötasustamise korda, mis on kehtestatud volikogu määrusega. Nagu ikka linna õigusaktide puhul võib siingi tulla algatus mõnelt linnavolinikult, aga eelkõige linnavalitsuselt.

Mida arvate uuest koalitsioonilepingust? Vaadates uut koalitsioonilepingut tekib küsimus, mida planeerib uus koalitsioon järgneval neljal aastal teha. Kõik lepingus sisalduv on juba ettevalmistatud või kohe-kohe valmimas?

Peab tõesti tõdema, et uus koalitsioonileping on selline ümar. Sealt võib üsna täpselt kõike seda välja lugeda, mis küsimuses juba väga selgelt kirjas on.

Mida saab linn ära teha töötuse vähendamiseks?

Otseselt töötuse vähendamiseks väga palju linn täna teha ei saa. Mida aga linn saab teha on töötuse mõjude leevenamine.

Arvan,et raske aja sunnil peab linn lähiaastatel tõsiselt keskenduma töötuse mõju vähendamisele Rakveres. Ülesanne ei ole lihtne.

Linn peab välja töötama tegevusi töötuse mõju vähendamiseks. Näen siin mitmeid võimalusi: ettevõtluskeskkonna toetamine, euroraha kasutamine ja rakendamine, hädasolijate toetamine ja abistamine, sotsiaalse suhtluse tagamine.

31.10 2009 oli Rakveres 847 töötut. See on suur arv. Olukord on tõsine ja linn ei saa siin jääda kõrvalvaataja rolli. Tuleb hoolida inimesest ja luua just Rakvere linna võimaluste kohaseid lahendusi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles