Mehiste meeste tantsupidu valib solistiks Põrguvürsti

Inna Grünfeldt
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maie Orav
Maie Orav Foto: Arvet Mägi/Virumaa Teataja

Meestele tuleb anda võimalus tantsida ja end mehena tunda, arvab teise eesti meeste tantsupeo idee autor ja pealavastaja Maie Orav.


Mis on Eesti tantsitavama mehe konkurss?

Konkurss toimub 8. märtsil, naistepäeval. Võimalik, et Rakveres, aga võib-olla hoopis Tallinnas - kui saame tele otseülekande võimaluse.

Aasta tagasi oli meil naistepäeval uute meestetantsude konkurss. Paljud selle tantsud on peo kavas. Seal on ka üks Pahareti või Põrguvürsti roll, mida tantsib üks solist. Meie eesmärk on leida meestantsija sellesse rolli.

Konkursi nimi on "Eesti tant­sitavam mees" - see on mees, kellega iga naine tahaks tantsida.

Kuidas mehed konkureerima hakkavad?

Muusika on olemas. Koreograafia loob igaüks ise. Kindlasti mõni tantsuõpetaja-koreograaf loob tantsuteksti. Isiksuse roll on väga tähtis.

Peo pealkiri on Elemen­taal­ne, seal käsitleme kõiki põhielemente. Tuli on armastus, kirg ja ka võitlus ja halvad asjad. Ja mehed, kelle elukombed on natuke ...

Meil on näiteks tants "Joomapoisid". Põrgust tuleb Põrguvürst nagu valitseja väljakule oma valdusi ja alluvaid vaatama, naudib võimu täiuslikkust, kuulsust ja laseb ennast imetleda.

Konkursil on esimene videovoor. Juhend on kodulehel üleval. Videotööd tuleb saata 20. veebruariks rahvakultuuri arendus- ja koolituskeskusse Tallinna. Žürii valib videovoorust lõppvooru kümmekond tantsijat.

Missugune tuleb seekordne pidu?

Ma ei väsi kordamast: mees­te tantsupidu - seda naised vaatavad. Meil on juba üks väljakutäis pileteid müüdud. Kokku on kaks etendust ja peaproov-etendus. Meestel on päris raske päev.

Vahepeal teeme piduliku avatseremoonia meestele tarva kuju juures, nagu eelminegi kord - mingi mõtlemise aeg on vajalik. Poisid jätame puhkama. Rongkäiku ei tule. Elu on näidanud, et rongkäik on siis tore, kui on hästi palju vaatajaid, muidu ei ole mõtet. Meil tuleb vaba kulgemine läbi linna.

Arvan, et samal ajal toimuvatele Rakvere linna päevadele annab 3000 tantsijat päris suure lisa.

Kui palju mehi on end peole kirja pannud?

Rühmi on oodatust rohkem. Praegu on 2608 tantsijat. Pluss õpetajad. Hästi palju on noorte rühmi ja selle peo jaoks loodud rühmi.

Kui nüüd veel mõni mees ärkab, et tahaks peole - mis saab?

Arvan, et rong on läinud. Aega re­gistreerimi­seks oli üle poole aasta. Erandi teeme erirühmadele.

Erirühmad on mehed, kes pole kunagi varem rahvatantsu teinud, aga on sõpruskonna kokku võtnud. Neid on ka Rakverest. Üllatusi on peol palju.

Mis on seekord teisiti, kui oli esimesel meeste tantsupeol?

Sellel peol on antud esimene võimalus neile meestele, kes muidu ei tantsi, nendele on loodud tantsud "liikumine muusika saatel". Aga tantsude sisu on põnev.

Üks tants on neil "Vaga vesi", teine on "Kubjas kaubaks", kus jõutakse Põrguvürstiga kokkuleppele ja antakse talle kubjas ja saadakse sellest valitsejast lahti.

Peol on veel palju põnevaid asju. Eriline on, et selle peo jaoks on loodud 28 uut tantsu. Ku­na on teemaga pidu, siis on õhu, vee, maa ja tule elementide järgi tantsud loodud.

Meid ül­latavad peol ka popstaarid - va­heosa on meil lauludega ja mõ­ni esitaja tahab isegi tantsida, näiteks Lenna Kuurmaa. Te­ma tantsib kassnaist. Elus on ju nii, et paharetist võid küll lahti saada, aga naised ja kassnaised on alati olnud ja jäävad.

Kui eelmine pidu rääkis mehe rollist ühiskonnas, siis see pi­du kannab rohkem vaimset ees­märki, sissepoole vaatamist, loo­duse ja kosmilise korra vaim­set seost.

Kasutame ka erilisi märke, mis on nagu uue maailma jumaliku alge energiamärgid, kristallide energiamärgid. Need on väljakul kujundusena ja need trükime ka kavalehele. Igal kujundil on oma tähendus. Võib-olla inimesed saavad nendest kujunditest ideid ehete või muude asjade loomiseks, kes mida oluliseks peab.

Ja veel üks uus asi: kui eelmisel peol olid inimesed Kastani puiesteel puude otsas, et pidu näha, siis seekord on seal küljes neli ekraani, mis abistavad ja täiendavad etendust. See on esimene tantsupidu Eesti ajaloos, kus on väljakul ekraanid.

Kui tihe on peole pääsemise sõel?


Märtsis hakkab ülevaatuste aeg, üle Eesti ringi sõitmine. Kes ikka vähegi tööd on teinud, see saab peole.

Et pidu ühe päevaga valmis teha, peame olema kõik targad, arukad ja innustunud seda aega kasutama. Ühe tantsu lavastamiseks on 60 minutit.

Aga meil on kogemus olemas ja ma väga ei karda. Ja mehed on arukad, neil on vastutustunne - et, mehed, teeme ära. Ma pole kusagil mujal kui eelmisel meeste tantsupeol näinud, et rühm läheb nurga taha harjutama, kui tal välja ei tule. Selles suhtes mehed on tublid.

Millise märgi jättis endast eelmine meeste pidu?

Iga asjaga on nii, et kui sa teed seda südamega, siis võetakse see vastu samal viisil - südamest südamesse.
Eelmise meestepeo kiituseks ütlen tagantjärele, et mullu suvel toimunud tantsupidu oli sellepärast erakordne, et enne seda olnud meeste pidu andis meestele julgust ja kindlust juurde.

Mehed ei ole kunagi nii häs­ti tantsinud kui nüüd. Ja eks need mõjud selgu aastatega.

Kuidas saavad naised meeste peole kaasa aidata?


Meie, naised, peame andma võimaluse olla mehel mees. Siis saame olla nende kõrval naised. See läheb meil väga tihti meelest ära.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles