Kakumäe külarahvas seljatas karjääri

Andres Pulver
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kakumäe lähedal on väike mahajäetud karjäär, mida RMK oluliselt laiendab.
Kakumäe lähedal on väike mahajäetud karjäär, mida RMK oluliselt laiendab. Foto: Arvet Mägi

Aasta kauneima küla Kakumäe inimesed panid seljad kokku ja seisid selle eest, et RMK ei hakkaks küla lähedale metsa rajatavast karjäärist kruusa vedama küla servast mööda sõites.

Vinni vallavolikogu istungil oli saal paksult rahvast täis, sest suur hulk aasta kauneimaks valitud Kakumäe küla elanikke tuli murelikult kohale, et saada teada, millise seisukoha võtab volikogu RMK poolt küla külje alla kavandatava kruusakarjääri suhtes.

Külarahvast tegi murelikuks, et kaevandusloa taotluses on toodud ära väga suured kruusakogused, mida kavatsetakse kaevandada, ja kruusa väljavedu on plaanis mööda Kakumäest mööduvat teed, mis jääb lähimatest majadest vaid paarikümne meetri kaugusele.

Kümneid koormaid päevas

Ise Kakumäel elav Vello Tafenau ütles, et kaevandusloa taotlusesse märgitud kogused tähendaksid kümneid autokoormaid kruusa iga päev külast mööda vuramas, sellega kaasneks aga lärm ja tolm, mis inimesi tõsiselt häiriks.

“Mõnel inimesel läheb tee praktiliselt koduhoovist läbi ja tuul puhub valdavalt just lõunakaartest ehk tee poolt,” lisas Tafenau ning soovis näha karjääri arengukava ja tegelikke kaevandusmahtusid.

“Meil ei ole mõtet RMK-le ettepanekut teha, vaid tuleb esitada nõudmine, millele nad peavad vastama,” kõneles Tafenau volikogule.

RMK metsaparanduse peaspetsialist Toomas Kivisto rääkis, et RMK on üle Eesti avamas 12 uut karjääri, et kaevandada kruusa metsateede remondiks. “Teeme seda kulude kokkuhoiu eesmärgil, mingit materjali müüki toimuma ei hakka ja kaevandamine käib vaid oma tarbeks,” selgitas Kivisto.

Kivisto kinnitusel ei hakata karjääris pidevalt kaevandama. “Kaevandamine on projektipõhine, siis kui meil on vaja teid remontida, siis ka kaevandame,” lubas ta ja lisas, et tööd plaanitakse teha ainult tööajal, see tähendab, et mitte öösiti ega nädalavahetustel.

Kakumäelased aga kahtlesid, kas kallist kivipurustusmasinat, mis samuti kõva lärmi teeb, niisama karjääri seisma tuuakse, sest elu on näidanud, et enamasti mürisevad need masinad karjäärides ööpäev läbi.

Tolmus Toomas Kivisto eriti suurt probleemi ei näinud, sest tema arvates on võimalik tee freespurukatte ja pigi abil tolmuvabaks muuta.

Kakumäest mööda viivat teed soovis RMK kasutada aga ennekõike seetõttu, et tee äärde jääb kunagi aastate eest rajatud umbes hektari suurune karjääriauk. Toomas Kivisto sõnul ei leidu paberites selle karjääri kohta ühtegi jälge ja tegemist on ebaseadusliku kaevanduskohaga.

Veel kaks karjääri

Külarahvas aga väitis, et 17 hektari suuruselt kavandatavalt kaevealalt viib välja veel kaks metsateed, mida kruusa väljaveoks saaks kasutada. Kuid see tähendaks, et kaevandamist tuleks alustada kaeveala teisest, suure maantee poole jäävast otsast.

Kivisto vaidles algul vastu ja rääkis, et ühel teel, mis läheb mööda Kehala karjäärist, jääb ette teele ehitatud krossi­raja trampliin, teine tee on aga liiga suurte tõusude ja langustega. “Ja antud tee, mille üle me vaidleme, on mõeldud metsa majandamiseks,” sõnas Kivisto.

Lõpuks oli Kivisto siiski sunnitud külarahva ja ka volikogu liikmete survele järele andma. “Võime alustada teisest otsast ja vedada kruusa välja teist teed mööda, aga siis jääb see auk, mis seal praegu on, viieteistkümneks aastaks metsa,” lausus Toomas Kivisto, selgitades, et kaevandatakse jupikaupa ja kaevandatud ala rekultiveeritakse kohe.

Auk külarahvast ilmselt ei häirinud, sest see on metsas juba pikka aega olnud. Samas oli Kakumäe inimeste võit ainult osaline, sest RMK karjääriala kõrval on kruusa kaevandamisest huvitatud veel kaks ettevõtet ja need juba selgelt ärilistel kaalutlustel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles