Kolumn: Toolse tee

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jüri Lainevoog.
Jüri Lainevoog. Foto: Meelis Meilbaum

Keskaegse linna edu sõltus suuresti võimest arendada iseseisvat ülemerekaubandust ja just nimetatud põhjusel kaldutaksegi Rakveret, mille asend ei tundu seda soosivat, tänapäeval Vana-Liivimaa kontekstis kahvatuks provintsiasulaks arvama. Pool tuhat aastat tagasi oli hinnang hoopis teine. Olaus Magnuse 1539. aastal avaldatud Carta Marina-l (mille igaüks võib internetist üles otsida) näeme kitsast lahekurku otse VESENBRGi lossi alla välja ulatumas.

Seletus ei peitu kartograafilises veas või müstiliselt kiires maakerkes, vaid toonaste vooluvete rikkalikkuses – Soolikaoja ja Selja jõgi võimaldasid paatidega kaubavedu linna ning ranna vahel. Kuid selline transpordiviis polnud ainus ega isegi mitte peamine. Põhilise liiklussoone rolli täitis Toolse sadamat Rakverega ühendav maantee. Kuidas see kulges?

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles