Kuidas vältida sattumist SMS-teenuste lõksu

, tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja, tarbijakaitseamet
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Avastades mobiiliarvelt sum­ma teenuse eest, mi­da teadlikult pole tellitud, on suure tõenäosusega tegu perioodilise sisuteenusega. Iganädalaste rämpssõnumite saamise eest tasumise lõpetamiseks tuleb tarbijal ise kiiresti reageerida.

Meelelahutuslikke sisuteenuseid reklaamitakse nii ajakirjades, -lehtedes kui televisioonis. Peale eelmainitud kanalite on viimastel aastatel väga levinud ka internetiportaalides reklaamitavad veebipõhised mängud ning testid (“Telli uued ägedad helinad sinu mobiilile”, “Kui kaua sa elad?”, “Telli oma armuhoroskoop!”), mille läbimine võib pahatihti lõppeda perioodilise sisuteenusega liitumisega. Viimasel ajal on “liitumislõks” olnud isegi pealtnäha tavaliste loosimiste taga.

Esmapilgul on meelelahutusliku teenuse tellimine tõepoolest arusaadav ning tundub ühekordse tegevusena. Enamik internetis levivaist testidest toimib samal põhimõttel – kui küsimustele vastatud, tuleb sisestada nõutud lahtrisse oma telefoninumber. Varsti saadetakse tarbijale SMSi teel kood, mille ta tulemuste teadasaamiseks sisestama peab.

Küsitakse telefoninumbrit

Tarbijail tuleks tähelepanu pöörata sellele, et kui loosimises või testis osalemiseks on vajalik sisestada oma mobiilinumber, siis on tõenäoliselt tegemist perioodilise sisuteenusega. Mobiilile laekunud koodi sisestamise hetkest on tarbija sõlminud teenusepakkujaga pikaajalise lepingu, mille põhjal saabuvate SMSide ja muu meelelahutusliku sisu eest tuleb iga kuu tasuda. Summa lisandub telefoniarvele seni, kuni klient ise lepingu katkestab.

Paljud sellelaadseid teenuseid pakkuvad reklaamid ja keskkonnad on üles ehitatud nii, et teenust puudutav informatsioon ja osalemistingimused pole piisavalt selgelt välja toodud, on väga väikses kirjas või ei eristu muust tekstist. Seetõttu jäävad tingimused pahatihti ka märkamata. Enne tegutsema asumist ongi tarbija olulisim ülesanne otsida üles teenuse kasutamise tingimused ning need läbi lugeda.

Tasub teada, et sisuteenuseid saavad tellida endale ka kõnekaardi omanikud, kellel mobiiliteenuse tarbimiseks laetud summast võetakse konkreetse perioodi tagant maha sisuteenuse eest ette nähtud summa. Juhul, kui kõnekaardile mõnda aega raha ei laeta, võetakse teenuse eest maksmata summa maha siis, kui kõnekaarti laetakse.

Lapsevanemad, kelle lapsed võivad enesele teadmata perioodiliste sisuteenustega kokku puutuda, saavad pöörduda mobiilsideoperaatori poole ja paluda, et operaator tasuliste numbrite kasutamise ära keelaks. Kindlasti tasub jälgida oma laste ja lähedaste vanemate inimeste mobiilside kasutamist ning arveid, et olla teadlik, mille eest tasutakse.

Kui tarbija on teadlikult või kogemata tellinud perioodilise sisuteenuse, kuid soovib seda mingil ajal lõpetada, tuleb saata sõnum sisuga “stop” või “stopp” samale numbrile, millelt ta teenuse tellis. Sõnumile ei pruugi järgneda kinnitavat vastust, et teenuse tellimine on lõpetatud.

Seadusi tuleb karmistada

Kuna probleeme ja küsimusi perioodiliste sisuteenustega laekub tarbijakaitseametisse viimasel ajal järjest rohkem, on amet otsimas efektiivseid lahendusi nimetatud reklaamvõtete keelustamiseks ning valmis esitama seaduse muutmiseks ka vajalikud ettepanekud.

Läbipaistvuse suurendamise huvides peaksid sisuteenused olema ühekordsed. See tähendab, et tarbija soetab endale teenuse ning hiljem esitatakse talle vaid ühekordne arve. Teine võimalus oleks muuta perioodilise teenuse tellimist, mille korral klient, kes ei ole teenust näiteks kuu aja jooksul kasutanud või tellinud, kustutatakse nimekirjast.

Samuti võiksid sisuteenuse pakkujad olla klientide suhtes tunduvalt vastutustundlikumad, teavitades inimesi selgemalt ja järjepidevamalt teenuse tingimustest ning lõpetamise korrast. Tarbijakaitseamet on operaatoritele ja meelelahutusteenuste pakkujatele välja töötanud ka juhendi, kuhu on koondatud kõik nõuded ning soovitused, millest teenusepakkujad peaksid lähtuma. Juhend allkirjastatakse märtsi keskel.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles