Külm suvi pärsib kaubandust (1)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Külm suvi pärsib kaubandust.
Külm suvi pärsib kaubandust. Foto: Marianne Loorents

Miks on Võsu täiesti inimtühi, spordipoodide letid lookas bikiinide all, kaubanduses allahindlused ja reisihinnad järsult tõusnud? Suurt rolli mängib siin loomulikult jahe vihmane ilm.

Võsu, üks Lääne-Virumaa põhilisi suvituskohti, oli nädala alguses väga vaikne. O Kõrtsis istuti vaid paaris lauas. Kelneri sõnul sõltub kõrtsi sissetulek paljuski ilmast. “Hetkel on rannarahvas täielikult puudu, sooja suveilmaga on just nemad meie põhiklientuur,” ütles ta.

Kohaliku aedviljade ja marjade müüja peamiseks klientuuriks on samuti puhkajad ning temagi sõnul oli rahvast nädala alguses väga vähe. “Isegi kohalikud ei käi selliste ilmadega, kõigi jaoks on liiga külm,” lausus ta.

Iga päikesepaisteline päev suurendab müüki vähemalt kolmandiku võrra, kui pilvisema ilmaga kõrvutada.

Võsu toidupoes ei olnud vihmasel päeval üldse rannainimesi. Müügi kohta ütles poe juhataja, et praegust ja eelmise suve seisu ei anna võrreldagi. “Oleks rannailma, oleks müük kindlasti palju suurem,” ütles ta. Jäätist aga ostetakse tema sõnul Võsu toidupoest üsna hästi. Võrreldes maiga on kogused siiski väiksed. “Sel ajal osteti nii palju jäätist, ei jõudnud kappe äragi täita,” lausus juhataja. Grilltoodete hooaeg tundub juhataja sõnul aga läbi olevat, sest nende müügis on suur langus. Ja sääsetõrjevahendeid pole sel hooajal peaaegu üldse ostetud. Nende asemel lähevad pidevalt müügiks vihmakeebid, sest mere ääres on palju üritusi. “Neid pean kogu aeg juurde tellima,” lisas juhataja naerdes.

Sportlandi kaupluse lettidelt pole viimaste nädalatega vähemaks jäänud ei bikiine ega suvejalatseid. Sportlandi Baltikumi tootejuhi Annika Tuisk-Ilvese sõnul ei ole selles aga midagi ootamatut, sest eelmised paar suve on samuti vihmased olnud. “Oleme oma sortimendi juba vastavalt koostanud, et oleks pakkuda nii vihma- kui ka rannariiet,” ütles Annika Tuisk-Ilves. Kui aga inimesel tekiks soov talveriideid osta, siis poleks see võimalik, sest poes pole müügil ei mütse ega talvejopesid. “Alternatiiviks saab kasutada aga sooje pusasid ning vee- ja tuulekindlaid mantleid,” soovitas tootejuht.

MaiMai optikapoe juhataja Mai Raiveti sõnul näitab müük väga hästi, milline on ilm. Juunis oli neil halva ilma tõttu lausa suur soodustus – päikeseprillid olid 50 protsenti alla hinnatud. Kui võrrelda tänavust ja eelmist suve, siis vahe on kõvasti tunda. “Üldse on müük viimaste aastatega vähenenud,” nimetas Mai Raivet.

Ka jäätisemüük väheneb vihmaste ilmade korral. Premia Tallinna Külmhoone juhatuse esimehe Aivar Ausi sõnul on juuni jahedad ilmad mõjunud jäätisemüügile väga pärssivalt. Jäätisemüügist on kohe näha, et maikuu oli soojem. “Mai seisuga saavutas Premia 41,2-protsendise turuosa, mis on meie viimaste aastate parim tulemus ja hoiab Premiat kindlalt Eesti jäätiseturu liidri positsioonil,” rääkis Aivar Aus. Kuna tänavu juunis on Eesti jäätisesõbrad ostnud ja söönud veidi vähem jäätist kui mullu samal ajal, tõdes juhatuse esimees, et Eesti jäätiseturg on tervikuna languses.

Premia parim müügimees on päike. “Iga päikesepaisteline päev suurendab müüki vähemalt kolmandiku võrra, kui pilvisema ilmaga kõrvutada,” ütles juhatuse esimees.

Kõik teenusepakkujad siiski halva ilma üle ei kurda. Tänu vihmastele ilmadele külastab Rakveres Aqva veekeskust rohkem kliente. Veekeskuse juhi Marju Tamme sõnul mõjutab ilm inimeste ujumas käimist väga suurel määral. “Hetkel, vihmaste ilmadega, on palju rohkem kliente kui soojadel päevadel,” ütles ta. Kui võrrelda tänavust ja eelmist suve, on seis üsna sama, sest ka mullu polnud ilmataat kuigi helde. “Viimastel suvedel on ujulal päris hästi läinud,” sõnas Marju Tamm.

Kuigi mai lõpus ja juuni alguses olid ilmad üsna ilusad, käis Aqva veekeskuses ikkagi palju rahvast. “Jaanipäevani käiakse ujumas veel kooligruppidega. Sealt edasi oleneb kõik aga ilmast,” lausus Tamm. Ta lisas, et suvekuudel teevad inimesed ujulas aga vähe sporti, pigem ostetakse saunapakett, et puhata ja lõõgastuda.

Kehvadest ilmadest saavad kasu ka reisibürood. Go Traveli reisikonsultandi Liis Heina sõnul sõltub tema töö paljuski ilmast, sest vihmaste ilmadega ostetakse soojamaareise palju. “See nädal on täitsa hullumaja,” rääkis Liis Hein naerdes. “Inimesed on puhkuse võtnud, aga kuna Eestis on vihmane ilm, tahetakse sooja päikese alla saada.” Reisikonsultandi sõnul on eestlased ajaga veidi targemaks muutunud, mõistes, et suurt suve võibki meil ootama jääda, ja nii ostetakse ka puhkuse ajaks reis juba varem ette. “Paljud aga loodavad, et suvi tuleb siiski soe, mistõttu peavad nüüd kalli hinna eest reisi soetama,” lisas ta.

Suvi on periood, mil inimesed tahavad rohkem puhata, mistõttu on spordisaalid tühjemad. Rakvere Aqva spordikeskuse müügijuhi Robert Salepi sõnul käib vihmaste ilmadega treenimas küll rohkem rahvast, aga sellegipoolest on nad pidanud trenne pisut vähemaks võtma, sest ilusate ilmadega spordivad inimesed enam õues. Salep ütles, et ei mõista, miks inimesed suvel treenimise lõpetavad. “Üheksa kuud nähakse hirmsat vaeva suvevormi nimel ja siis kolme kuuga tarbitakse kõik tagasi,” lausus müügijuht rakverlaste käitumise kohta. Samas on ta enda sõnul väga õnnelik, kui näeb, et nii mõnigi inimene, kes käib spordisaalis, treenib end õues joostes või rattaga sõites.

Külm suvi pärsib kaubandust.
Külm suvi pärsib kaubandust. Foto: Marianne Loorents
Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles