Juhtkiri: Eksam pole eesmärk

Virumaa Teataja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eksam.
Eksam. Foto: Elmo Riig / Sakala

Gümnaasiumiõpilased peavad hiljemalt 20. jaanuariks teatama kooli juhtkonnale õppeained, milles nad soovivad riigieksami teha. Eesti Õpilasesinduste Liit on gümnasiste kutsunud üles lööma selja sirgu ning valima õpetajate ja kooli vastuseisust hoolimata just sellised ek­sa­mid, mida neil endal tulevikus vaja läheb.


Loomulikult ei puuduta poleemika kõiki õpetajaid ja kõiki koole. Siiski kerkib igal aastal üles teema, et õpetajad keelavad õpilasel mõnel eksamil osaleda. Ja seda mitte õpilase enda pärast, vaid kooli maine ja riigieksami kesk­mise tulemuse pärast.

Ka Virumaa Teatajani on jõudnud teave juhtumi kohta, kus õpetaja ei olnud rahul õpilase eksami­va­likuga, kuid sellest hooli­mata valis gümnasist kõrg­kooli saamiseks nõutud aine eksami, võttis era­tunde ja sai vajalikud punk­tid.

Teine asi on, kui õpetaja teab, et õpilast ei oota eksami sooritamisel edu, ja soovitabki siis teha teise valiku. Kuid soovituseks see peabki jääma, lõpliku otsuse teeb abiturient ise. Ja kui noor eksamil põrub, on tegemist tema enda valikuga ning seda ei to­hi hinnata kui kooli kehva töö näitajat.

Ehk leevendaks pinget, kui õpilane saaks oma valitud eksamiainetest teada anda ise, õpetaja vahendamiseta, kas või koda­nikuportaalis, nagu teevad varem lõpetanud, kes soovivad riigieksamit sooritada.

Mis siis on ühe kooli eesmärk? Kas see, et koolist lahkuksid elus toime tulevad inimesed? Või saada oma kooli uusi õpilasi turundustrikiga, milleks on eksamitulemuste edetabelid?

Tundub, et Eesti hariduses on tekkinud kummaline seis, kus eksam on saanud eesmärgiks omaette, mitte koolist saadav haridus ja haritus.

Keskmiste näitude tagaajamine ja pingeridade koostamine peaks siiski lõppema. Õnneks jagub piisavalt ka tarku pedagoo­ge, kes vaatavad õpilast kui isiksust, mitte kui kohta edetabelis.

Ja sellise õpetaja nõuannet tasub tõsiselt võtta.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles