Vilde-preemia on üks tõestus, et ma ei ole seda rasket teed läbi käinud asjata, rõõmustas Viiu Härm.
Vilde-auhinna vaagijatel seisis “Õhuakna” kõrval luuleraamat “Keegi teeline”, mis koondab Viiu Härmi neli varasemat kogu ja 300 luuletusega uue kogu. Pretsedent, et kirjanik saab auhinna kahe teose eest, jäi siiski tekitamata.
“Ma olen väga inertne kuju luuletuste avaldamisega,” põhjendab poetess kogude harva ilmutamist. “Tunnen, et on hea, et niiviisi tegin – nad on seal koos, minu juurest ära, on pääsenud teele.”
Palve lugeda mõni luuletus muudab tuntud etleja nõutuks. Kavad Marie Underi, Betti Alveri, Debora Vaarandi ja Ernst Enno luulest vajanuks pilguga üle käimist. “Oma luuletused on, muide, kõige vähem meeles,” mainib Härm ja räägib, kuidas metsateel kummitama hakanud autori üle juureldes tuleb mõnikord pärast pikka peamurdmist selgus – see ju mu enda lause.
“Veel olen laps, kes päiksekiiri püüab...” algab äkki Ellen Niidu luuletus.
“...kes näoli maas üht õit võib taga nutta, peod lilli täis...” vaibub hiirvaiksesse saali.
Kõik tuleb sellest samast pilgust, millega vaatad, on kirjutamine ja pildistamine Viiu Härmi jaoks lihtsalt vaated eri nurga alt.
Loodust pildistama hakkas ta sellepärast, et polnud aega seda maalida, aga üles kirjutada, et taevas läheb roosa triip üle lillaks, ei jõudnud nii kiiresti, kui värvid muutusid.
Fotoaparaat pidi olema mälu eest. Maalimiseks pole saanud mahti tänaseni. Aga pooltõbisena korraks esimest lund pildistama rutanud, võib ta vabalt avastada end poole tunni pärast ikka veel õues, kolm filmi täis.
“Vaatasin siia sõites tammede võrasid, näpuotsad hakkasid sügelema,” sõnab Viiu Härm.
Suvel tuleb ta Virumaale fotoaparaadiga.