Sinu brauser on natuke ajast maha jäänud. Et kõik töötaks, nagu vaja, palun uuenda enda brauserit.
Küpsised aitavad meil teenuseid edastada. Meie teenuseid kasutades nõustute sellega, et kasutame küpsiseid. ROHKEM INFOT >

Agroproff OÜ on edenenud tõusvas joones

PRINDI ARTIKKEL
Saada vihje
Agroproff OÜ juht Raudo Raja kinnitab, et kui vähegi võimalust on, ostab Eesti põllumees kõrgtehnoloogiaga varustatud põllutöömasinaid. | FOTO: Kredex

Agroproff OÜ esindab Eestis kahtkümmet tunnustatud põllumajandustehnika tootjat. Ehkki praegu on põllumajanduses keerulised ja vaesed ajad, usub ettevõtte juht Raudo Raja, et peagi hakkab Eesti põllumees masinate ostmisel taas lähtuma oma vajadustest, mitte hinnast. Loodetavasti ajutised raskused tuleb lihtsalt üle elada.

Rakveres tegutseva Agroproff OÜ meeskonnal on põllumajandustehnika müügi ja remondi kogemus aastast 1992. Firma juhatuse liige Raudo Raja on ettevõtluses tegev samast ajast, mil sai loodud ja käima tõmmatud Uhtna Talutehnika AS. “Saime kenasti hakkama, edulugu oli ilus, aga kestis see kuni 2008. aastani, kui alanud finantskriis niitis paljudel jalad alt. Meilegi oli pank ilusa ilmaga vihmavarju kinkinud, aga karmi paduvihma saabudes võttis selle väevõimuga tagasi,” kommenteerib Raja keerulist kogemust.

Agroproff OÜ loodigi 2009. aastal Uhtna Talutehnika ASi teenindusosakonna eraldumise teel, nüüdseks on sellest saanud tugev ettevõte, mis tegeleb peamiselt Lääne-Euroopas toodetud põllu-majandustehnika müügi, hoolduse ja remondiga. Abi on olnud KredExi väljastatud ja Euroopa Regionaalarengu Fondi rahastatud laenukäendusest.

Pärast uue ettevõtte sündi oli selle esimeseks ülesandeks turupositsiooni taastamine. “Vähesel määral kestab see tänaseni. Ega konkurendid siis hellitanud, valusat tuld anti kõigist torudest, nii klientide kui tarnijate juures. Tarnijatega oli lihtsam, nemad tuginesid aastatepikkuse positiivse koostöö kogemusele, klientidele aga peame veel praegugi, aasta 2015 lõpus, aeg-ajalt selgitama, mis ja miks juhtus,” meenutab Raja.

Ühesõnaga, tänase Agroprofi juhid põdema ei jäänud ning jätkasid uue hooga ja ehk veelgi innukamalt senist tegevust. Nüüdseks on jõudsalt kosutud ja saavutatud tegevuseks oluline stabiilsus. “Kui rahvusvahelisest poliitikast tulenevad kõikumised kõrvale jätta, oleme arenenud püsivas tõusujoones. Samal ajal olen üsna veendunud, et täna ei saa põllumajandussektoris keegi väita, et tema tegevust ei mõjuta sanktsioonid Venemaale. Siiralt on kahju, et poliitikute lubadus, et põllumeest ei jäeta kriisis üksi, ongi lubaduseks jäänud ja isegi Euroopast saadud kriisitoetused ei ole seni farmeriteni jõudnud,” näeb Raja põhjust rahulolematuseks.

Kui nüüd Agroprofi tegemiste juurde tagasi tulla, siis on jõutud kahekümne kaubamärgi esindamiseni, neist suuremad ja tuntumad on Strautmann, Fella, Rauch, Thaler ja Berthoud. Tootjatega on ettevõttel pidev side, regulaarselt käiakse oma meeskonnaga väljaõpetel tehastes ja tuleb ette, et tehaste spetsialistid ei pea paljuks siia Agroprofi töötajaid koolitama sõita.

Aeg-ajalt kasutatakse kohalike koolitusfirmade teenuseidki. Ilma koolituseta tänapäeval ei saa, see tagab pädeva ja kompetentse meeskonna nii hoolde-, varuosa- kui müügitööd arvestades. Raja sõnul tunnevad nad klienti ja teavad tema vajadusi.

Esindatavaid kaubamärke tuleb üha juurde. “Leiame koostööpartnereid kas messidel saadud kontaktide või seniste koostööpartnerite soovituste kaudu, kusjuures ülekaalus on eriti viimasel ajal just teine variant,” ei tee Raja saladust.

Kaubamärkide valimisel on ainult üks kriteerium – kvaliteet. “Meil on piisavalt kogemust, et anda esmane hinnang konstruktsiooni tugevusele isegi masinat töös nägemata. Kui aga näeme, et mingi toode meie turule ei sobi, võtame selle pakkumisest maha. Meil ei ole selja taga suurt emafirmat, mis nõuaks kogu tootevaliku müümist.”

Kui koostööpartneritest kedagi eraldi välja tuua, siis väga edukas on Agroprofi jaoks olnud koostöö nende pikaaegse partneri Strautmanniga, kes toodab söödamiksereid, tahke orgaanilise väetise laotureid ja silo haagiskogureid ja haagiseid. Selle üheks põhjuseks võib pidada asjaolu, et Strautmanni tooted on konkurentidega võrreldes ehitatud tugevama konstruktsiooni ja paremate tehniliste lahendustega.

“Aga peale Strautmanni on teistelgi firmadel, näiteks Fellal ja Rauchil, tooteid, mille ostjatel pole varuosalattu asja väga pika aja jooksul. See on parim kvaliteedinäitaja,” kommenteerib Raja.

Põllumajandustehnika areng on viimase kahekümne aasta jooksul olnud võrreldav mobiiltelefonide arenguga. Masinad näevad küll väliselt sarnased välja, aga nende juhtimise on olulisel määral üle võtnud elektroonika. Ja märkimisväärne on võimsuste kasv. Kui 1990ndate keskel oli 150hobujõuline traktor suur, siis praegu paljudes ettevõtetes alla 250 hobujõu ei vajatagi.

“Üks paremaid näiteid on mineraalväetise laoturite ja taimekaitsepritside areng. Kui varem pidi traktorist väljakülvi normi ja külvatavat ala jälgima väga täpselt, siis täna töötavad need masinad satelliitsiganaalide toel ja etteantud kaartidega. Piltlikult väljendudes võib traktorist kas või diagonaalis üle põllu sõita, aga masin paneb ikkagi õiged kogused õigesse kohta maha ja vajadusel lülitub ka välja. Peale selle on tänapäevased masinad võimelised andurite abil jälgima taimede toitainevajadust ja  külvatava väetise kogust vastavalt vajadusele suurendama või vähendama. Samasuguseid näiteid võib tuua pea igast põllumajandusvaldkonnast,” kirjeldab Raja tehnika arengut.

Eesti põllumehe eelistuste kohta ütleb ta, et kohalik põllumees on läbi aegade hinnanud head kvaliteeti ja lisaks meeldivad talle nn high-tech tooted. “Viimasel aastal on aga tendents selline, et ostetakse pigem hinda ja seda mõistagi majanduslikel põhjustel. Enamik, kellega rääkinud olen, ütleb siiski, et see on ajutine variant, praegu lihtsalt ressursid ei luba enamat.”

Valdavalt käib Agroprofis, nii nagu teistegi Eesti põllumajandustehnika müüjate juures, müük tellimuspõhiselt: “Varasemad kogemused on õpetanud, et vahel on kasulikum isegi tehing tegemata jätta kui riskida põhjendamatult suure laoseisuga kriisile vastu minekuga. Tehnikaladu on meil kohapeal minimaalne.”

Eesti tootjate kaupa Agroprofi valikust ei leia, sest Raja selgituse kohaselt on meie põllumajandusmasinate turg üsna spetsiifiline, s.t klientide arv on väike, aga pakkujaid palju. Seetõttu eelistavad tootjad kliendile otse müüa. “Püüame välistada olukorda, kus peaksime kohalikul turul sama tootega konkureerima teise müüjaga.”

Kõiki Agroprofi pakutavaid tooteid on keeruline kokku arvutada, aga PRIA hinnakataloogis on neid umbes 900 nimetust, muid tooteid umbes 300 ja varuosalaos koguni ligemale 4000 nimetust.

Kliente leiab Agroproff kahel moel: ”On neid, kellele meeldib, kui nende poole mingi pakkumisega pöördutakse, aga on neidki, kes ei taha tülitamist ja kostavad tõrjuvalt, et tulen ise, kui midagi vajan. Jäägu see müügimeeste saladuseks, kuidas nad ühele või teisele kliendile lähenevad. Üks oluline enese tutvustamise koht on muidugi Maamess.”

Müügimehi jagub Agroprofil igasse Eesti piirkonda, Tallinnas on neil müügiesindus. Raja kinnitusel ei ole erilist vahet, kus Eesti nurgas peakontor asub: ”Ei ole punkti, kuhu paari tunni jooksul kohale ei jõuaks, v.a saared.” See käib ka hoolduse kohta: ”Ilma hoolduseta ei toimuks ka müüki. Meil on hooldusbussid, mis sõidavad kõikjal Eestis ja vajadusel piiri tagagi. Rakvere töökotta tuuakse masinad, mis vajavad suuremat remonti.”

Ettevõtte edukuse kohta ütleb Raja, et selle taga on firma 17 töötaja pühendumus: ”Kui inimesed tegelevad sellega, mis neile meeldib, ja teevad seda südamega, siis see ongi edu aluseks.” Lähituleviku eesmärgiks on Agroprofil koos klientidega elada üle nn Vene kriis, kaugemas tulevikus tahetakse üha enamatele põllumeestele olla hea ja usaldusväärne partner tehnika valdkonnas.

Kommentaar:

FOTO: Kredex

Jarmo Liiver, KredExi ettevõtlusdivisjoni juht

KredEx on toetanud Agroproffi arengut käendades ettevõttele väljastatud investeerimislaenu, mille eesmärk oli rahastada ettevõtte tegevuse laiendamist.

Tunnustamist väärib fakt, et ettevõte on võitnud suure hulga koostööpartnerite usalduse, mis võimaldab pakkuda klientidele laias valikus tooteid.

Ettevõtte tugevuseks on pikaaajalist valdkondlikku kogemust omav juhtkond ja klientide vajaduste hea tundmine.

Tagasi üles