Võlgades autokoole ähvardab sulgemine

Risto Berendson
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaitseväes töötavad arstid saavad õiguse kontrollida juhiloa taotleja tervist.
Kaitseväes töötavad arstid saavad õiguse kontrollida juhiloa taotleja tervist. Foto: Elmo Riig / Sakala

Suvel jõustuv uus liiklusseadus ähvardab sulgemisega paarikümmet autokooli, sest riik saab õiguse maksuvõlglasest koolitaja litsents päevapealt tühistada.


Seni on süsteem töötanud niimoodi, et koolituslube väljastav haridus- ja teadusministeerium kontrollib vaid loa andmisel, kas taotlejal on maksuvõlgnevusi. Mis edasi toimub, ei huvita enam suurt kedagi.

Nii ongi kümned koolitajad varmad jätma oma ettevõttes maksud tasumata. Isegi kui firma majandusraskuste tõttu hiljem suletakse, on koolitaja asutanud juba uue ettevõtte ja jätkab tegevust sisuliselt juba tuntuks saanud koolitaja kaubamärgi all.

Usalda, aga kontrolli

Aasta lõpu seisuga oli paari­kümne suurema autokoolidest võlgniku võlgade kogusumma koos intressidega ca 320 000 euro­t (üle viie miljoni krooni). Seejuures olid paljud neist koolitustegevuse jätkamiseks juba uued ettevõtted asutanud.

Liikluskoolitust kureeriva majandusministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhi Ain Tatteri sõnul peab riik uues liiklusseaduses sätestatud punktiga andma selge sõnumi, et sellist tegevust enam ei lubata.

«Eks kõikides majandusvaldkondades on levinud viis, et maksud jäetakse meelega tasumata ja lastakse ettevõte pankrotti, kuid uue liiklusseaduse paragrahvis on selle valdkonna petistele selge sõnum, et enam nii ei saa,» rääkis Tatter.

Tatter ei usu, et olukord liiklusalases koolituses muutub kohe, kui uus liiklusseadus aasta keskel kehtima hakkab. «Päevapealt ei juhtu siin midagi, kuid see paragrahv annab riigile täiendava käigu petiste vastu välja astuda,» ütles ta.

Maanteeameti eksamiosakonna juhataja Toivo Kanguri sõnul on praegu kehtiva korra kohaselt olemas oht, et maksuvõlglasest koolitaja suleb õppeasutuse enne, kui lõpeb raha tasunud inimeste õppeprogramm.

Kangur märkis, et kõikidel inimestel on võimalik vaadata liikluskoolitajate andmeid maksu- ja tolliameti kodulehelt, ja juhul kui selgub, et kellelgi on võlg, siis tuleks sellest teatada haridus- ja teadusministeeriumile, kellel on uue liiklusseaduse kohaselt õigus koolitusluba kehtetuks tunnistada.

Maksuvõlgnevused on auto­koolides juba püsiv probleem. Nii näiteks on pikka aega olnud üks suuremaid maksuvõlglasi Viltumäe autokool, mille juht Toivo Kaldmäe oli samas autokoolide liidu juhatuse liige.

Ettepanek arenes edasi

Autokoolide liidu president Enn Saard nentis, et Viltumäe autokooliga seonduv on liidule tõepoolest piinlik seik. «Aga Viltumäe astus meie liidust välja,» ütles Saard.

2008. aasta lõpust tegutsemise lõpetanud Viltumäe autokooli endine juht Toivo Kaldmäe märkis, et autokooliga läks halvasti paljude halbade asjaolude kokkusattumise tõttu. «Raha jäi saamata, nii tekkisid võlad, siis ei saanud koolitusluba, tegevus lõppes ja nii see läks,» ütles Kaldmäe, kes nüüd töötab lihtsa sõiduõpetajana.

Kuigi Kaldmäe jäi Viltumäega seoses riigile suure summa võlgu, oli ta siiski üks nendest, kes tegi ettepaneku lisada seadusse punkt, mis lubaks maksuvõlglaste koolituslube tühistada. «Meie (autokoolide liit – toim) soov oli, et koolitusloa tühistamise otsustaks komisjon. See oli meile veidi ootamatu, et uue seaduse kohaselt võib teatud ametnik seda väga kergelt ühe liigutusega teha,» nentis Kaldmäe.

Autokoolide maksuvõlad*

Tallinn ja Harjumaa

•    Aksegen (Autoklass.ee), võlg 3505 € (54 835 kr),
intress 1433 € (22 417 kr)

•    A-Pallar (endine Laplar Avia), võlg 40 899 € (639 926 kr),
intress 12 631 € (197 637 kr)

•    Maardu autokool, võlg 3293 € (51 528 kr), intress 1443 € (22 578 kr)

•    Plekk-Liisu autokool (Plekk-Liisu), võlg 28 815 € (450 861 kr),
intress 7946 € (124 324 kr)

Tartumaa

•    Aktsent, võlg 13 728 € (214 801 kr), intress 2105 € (32 933 kr)

•    Riiamäe autokool (Florino Capitellum), võlg 51 740 € (809 551 kr),
intress 23 535 € (368 248 kr)

•    Rüütli autokool, võlg 6823 € (106 751 kr), intress 1548 € (24 222 kr)

•    Autra Koolitus, võlg 1753 € (27 426 kr), intress 13 € (199 kr)

•    Ambrosia, võlg 2312 € (36 181 kr), intress 2116 € (33 109 kr)

•    MTÜ Viva Liiklus, võlg 12 308 € (192 584 kr), intress 3472 € (54 323 kr)

•    Wärdi Lex (Wasara), võlg 3849 € (60 216 kr), intress 85 € (1326 kr)

Pärnu

•    Overlin, võlg 12 959 € (202 768 kr), intress 6720 € (105 147 kr)

Kesk-Eesti

•    Järva autokool, võlg 9579 € (149 872 krooni), intress 913 € (14 292 kr)

Lääne regioon

•    Hiiumaa tehnika- ja spordiklubi, võlg 6614 € (103 494 kr),
intress 3,7 € (58 kr)

Lääne-Virumaa

•    Lääne-Virumaa autokool, võlg 6614 € (103 494 kr), intress 3,7 € (58 kr)

Lõuna regioon

•    EK Põlvamaa autokool, võlg 9988 € (156 279 kr)

•    Viltumägi Põlva autokool, võlg 28 316 € (443 042 kr),
intress 6910 € (108 113 kr)

Ida regioon

•    Aksegen Jõhvi (Prim Auto), võlg 4200 € (65 713 kr), intress 1448 € (22 658 kr)

•    Proming OÜ, võlg 7242 eurot (113 310 kr), intress 84 eurot (1307 kr)

*) 28. detsembri 2010 seisuga

Allika s: maksu- ja tolliamet

KOMMENTAAR

Enn Saard
autokoolide liidu president, Pärnu Aide autokooli juht

Me tegime ise ministeeriumile ettepaneku, et nad võlglastega põhjalikumalt tegutseksid. Kokkuvõttes kahjustab maksuvõlglaste tegevus ausat konkurentsi kõikide autokoolide vahel, sest kool, mis jätab maksud maksmata, saab konkurentide ees hinnaeelise.

Meil on olnud pikka aega probleeme sellise käitumisega, et ebaaus koolitaja teeb enda ettevõttele uue nime ja laseb karistamatult edasi. Nii et see punkt uues liiklusseaduses on meie endi nõutud. Mitmed õpilased on jäänud autokoolides tunnistuseta. Nad on koolituse raha ära maksnud, kuid kursust pole koolitaja makseraskuste tõttu lõpuni viidud.

Liidu mõte on, et tulevikus võiks koolitajatel olla riigi arvel samasugune tagatisraha, nagu näiteks on turismifirmadel. Et kui grupp satub majanduslikesse raskustesse, saaks makstud raha eest teenuse ikkagi kätte. Ainus asi, mida meie konkreetselt teha saame ja teemegi, on see, et me ei võta liidu liikmeks vastu koolitajat, kes on riiki maksudega petnud ja tahab tegevust jätkata mõne uue «keha» all. 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles