Tarbijakaitseamet hakkab netipettureid avalikustama

Sirje Niitra
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Petukuulutus internetis.
Petukuulutus internetis. Foto: Mihkel Maripuu

Selleks, et e-kaubanduse turgu korrastada ja vähendada tarbijate pettasaamise võimalusi, alustab tarbijakaitseamet aprillist nende e-kauplejate veebiaadresside avalikustamist, kes ei täida seadusest tulenevaid nõudeid.


Tarbijakaitseamet tuletab kõikidele meelde, et e-kaupluse veebilehel peab olema järgmine info:

  • ettevõtte nimi, asukoht, e-posti aadress ja telefoninumber, kuhu probleemide puhul pöörduda;
  • selgelt välja toodud kauba tagastamise ja garantii tingimused;
  • kui kaua võtab aega kauba kohalejõudmine ja mis tingimustel toimub sobimatu kauba korral selle tagastamine;
  • kes kannab tagastamiskulud;
  • välismaiste e-poodide puhul - milliste riikide seadused kehtivad.

Lisaks sellele tuletab tarbijakaitseamet kõikidele e-kauplejatele meelde kontrollida majandustegevuse registris oma andmeid. E-kauplus peab olema registreeritud majandustegevuse registris (MTRis) jaekauplejana.

Registreerimisel tuleb märkida tegevuseks e-kaubandus ning aadressina e-kaupluse veebiaadress. Praegu on paljudel veebikauplejatel MTRi registreering puudulik.

Internetis ostlemisel tuleb enne kauba tellimist kindlasti tähelepanelikult tutvuda tingimustega. Teiseks tuleb selgeks teha, kas veebipood kuulub juriidilisele isikule. Seda saate teada, kui vaatate, kes on arve saaja – kas firma või eraisik.

Eraisikult ostes peab ostja olema valmis selleks, et kaubale või teenusele ei kehti seadusest tulenev kaitse ega laiene tarbijate õigused. Näiteks ei kehti eraisikult ostetud toodetele kaheaastane pretensiooni esitamise õigus ja tarbijakaitseamet ei saa sekkuda, kui peaks ilmnema mingisugune probleem kas toote kättesaamisel või toote endaga.

Kui saadaolev info ei ole piisavalt ülevaatlik, tuleb esitada oma küsimused otse klienditeenindajale. Võid paluda, et müüja annaks olulise suulise info (maksetingimused, kauba tagastamise võimalused, müügigarantii jms), mis internetipoe lehekülgedel puudub või tundub arusaamatu, kirjalikus vormis.

See aitab lahendada hilisemaid arusaamatusi. Eriti tuleb tähelepanu pöörata sellele, kuidas ja millal peab kauba eest maksma ja millised lisakulud (posti- või teenustasud) võivad lisanduda.

Interneti vahendusel sooritatud ostude puhul on soovitatav kõik ostuga seotud teave ning kirjavahetus (toote või teenuse kirjeldus, vormistatud tellimus, kaupleja kinnitus tellimuse kättesaamise kohta jms) välja printida ning alles hoida.

Juhul, kui müügifirma soovib osa kauba hinnast ettemaksuna, peab see olema lepingutingimustes kirjas. Kui aga nõutakse kogu summa ettemaksuks, siis peab see olema tasakaalus kauba ootamise ajaga. Kui tarbijale pakutakse kaupade ja teenuste pikaajalise tarne- või teostamistähtaegade juures vaid 100 protsendi ettemaksu võimalust ja/või kui ettevõtja usaldusväärsus teie silmis on kaheldav, on mõistlik otsida alternatiive.

Alternatiivideks on:

  • Otsida võimalusi maksete teostamiseks deposiitarvete (kolmanda isiku) kaudu. Sel juhul kantakse raha ettevõtjale üle vaid juhul, kui kaup on tarbijale kätte toimetatud ja ostja seda ka kinnitab;
  •  Maksta krediitkaardiga, sest sel juhul on ebaausa kaupleja otsa komistanuil suurem võimalus ettemakstud summa panga abiga tagasi saada.

Enne lõpliku ostuotsuse tegemist võiks otsida teavet ettevõtja senise äripraktika kohta. Eelistada tuleks kauplejaid, kes kasutavad lunaraha teenust, kus tasuda tuleb kullerile või postkontoris kauba kättesaamisel.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles