Jõulud on käes

Tauno Toompuu
, Rakvere Kolmainu ­koguduse õpetaja, Viru praost
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tauno Toompuu
Tauno Toompuu Foto: Meelis Meilbaum

Jõulud on käes vähemalt Rakvere linnas. Alates 2014. aastast tähistab siinmail jõulude saabumist arutelu linna jõulukuuse üle. Tõsi, tänavu ei ole teemat esile tõstnud mitte advendiaja lähedus, vaid uue linnavõimu koalitsioonilepe. Küllap paljudele reformierakonna ja ­IRL-i nimekirjas kandideerinutele ning veel enam nende valijatele tuli üllatusena sõnum sellest, et valimistel parima tulemuse teinud erakonnad on kokku leppinud, et Rakverele ülemaailmset tuntust toonud jõuluinstallatsioon asendatakse edaspidi tavalise jõulukuusega. Jäägu teiste arutelude teemaks selgust saada, kuidas sai juhtuda taoline kurioosum, kui lepingu sõlminud erakondade valimislubadustes jõulukuuse paigaldamist poole sõnagagi ei nimetatud.

Vähemalt samavõrd üllatav on aga kuulda kuuse pooldajate suust argumendina väidet, et lähtutakse kristlikest väärtustest. See on koht, kus kristlane ja teoloog ei saa vaikida. Esiteks seetõttu, et taas tehakse kristlaste selja taga nende väärtustest mingisugune hägune roosa udu, mis on tõest sama kaugel kui sellega argumenteerijad enamasti ise kirikust. Teiseks seetõttu, et evangeeliumitele tuginedes võib rahuliku meelega öelda, et iseenesestmõistetavaks peetud asju teistmoodi nägema suunav jõuluinstallatsioon sobib jõulusõnumi kandjaks vähemalt sama hästi kui pelga traditsiooniga põhjendatud jõulukuusk.

Kristlikud väärtused lähtuvad Jeesuse Kristuse õpetusest, millest suur osa oli suunatud senisele pelgalt kommetel, traditsioonidel ja konventsionaalseteks peetud väärtustel seisvale maailmale kriitilise pilguga vaatamisele. Meeleparandus, millele Jeesus kutsus, on kreeka keeli metanoia ja tähendab esmajoones mõtlemise muutmist. Seda võiks teisiti nimetada ka asjade taha vaatamiseks või asjadele teise nurga all lähenemiseks. Kui sulle tundub, et miski on selge ja enesestmõistetav, siis tasub paremini vaadata. Jeesus, kes oli suur tähendamissõnade ja mõistujuttude meister, ärritas nõnda oma tegevusega kuulajaid pidevalt. Uues testamendis räägitaksegi Kristusest ning kogu tema elust ja surmast kui skandalon’ist, millest tuleb meie keelde sõna skandaal, aga mis tähendab kreeka keeles ärritust, häirijat, pahandust, solvangut. Nii on linnakunstnik Teet Suur oma mõtlema panevate installatsioonidega avanud jõulusõnumi tuuma rohkem kui ükski jõulukuusk, mille tähenduse üle ei vaevuta enam sageli isegi mõtlema.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles