Lahemaa rahvuspargi mõisad said osaks EDENist

Andres Pulver
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
EDENi auhinnal käisid Brüsselis järel Kadi Elmeste (vasakult) Vihula mõisast, Kaira Kivi EASist ja Monika Sooneste Sagadi mõisast.
EDENi auhinnal käisid Brüsselis järel Kadi Elmeste (vasakult) Vihula mõisast, Kaira Kivi EASist ja Monika Sooneste Sagadi mõisast. Foto: Krista Kull

Kolm Lahemaa mõisat – Palmse, Sagadi ja Vihula – tulid mõni aeg tagasi mõttele panna Tallinna-Narva maanteele ühiselt ­mõisatele suunavad viidad. Viitasid pole tänini, küll aga sai ­sellest alguse mõisate koostöö, mis tipnes Euroopa ­turismiauhinna saamisega.

Sel nädalal anti Brüsselis 21 sihtpunktile üle Euroopa turismiauhinnad, auhinnasaajate hulgas olid ka Lahemaa mõisad.

Tänavu toimus turismiauhindade konkurss EDEN (European Destinations of ExcelleNce) viiendat aastat. “Võitjaid on juba suur seltskond ning nüüd luuakse nende baasil organisatsioon,” rääkis Sagadi mõisa hotelli turundusjuht Monika Sooneste.

Sooneste sõnul on küsimus loodava organisatsiooni eesmärkides – kas hakatakse ühisprojekte tegema või panustatakse hoopis turundusse.

EASi turismiarenduskeskuse tootearenduse koordinaator ja EDEN Eesti avastamata aarete konkursi korraldaja Kaira Kivi ütles, et kui organisatsioon luuakse, peavad ka liikmesriigid ise kindlasti panustama. Kivi hinnangul sõltub kõik sellest, kuidas võitnud sihtkohad asja näevad. “Ehk siis, et mis kasu neil organisatsiooni koondumisest on,” täpsustas Kaira Kivi, kes uskus, et häid algatusi ikka toetatakse.

“Riiklike turismiorganisatsioonide tugi, nii teadmiste kui ka turundustoe osas jääb kindlasti, et levitada jätkusuutliku turismi põhimõtteid ja toetada EDENit kui jätkusuutliku turismi kvaliteedimärgist,” lisas Kaira Kivi.

Monika Sooneste rääkis, et EDENi auhind aitab mõisatel ühist välisturundust laiendada. “Eks EAS teeb riigile välisturundust kogu aeg, aga EDENi võitjaid peetakse turundustegevusi organiseerides rohkem meeles. Eks me ise peame hoolitsema selle eest, et oleks uusi ja huvitavaid tooteid, mida välisturgudel pakkuda, ja oleks põhjust ka Eestis käinutel siia uuesti tagasi tulla,” sõnas Vihula mõisa müügi- ja turundusjuht Kadi Elmeste.

Elmeste rääkis, et EDENi projekt on aidanud kolmel Lahemaa mõisal end üksteisest selgemini eristada, see teeb aga enda müümise lihtsamaks nii omaette kui üheskoos.

“Oleme omavahel kokku leppinud konkreetsetes müügisõnumites, et Palmses saab nautida kultuuripuhkust, Sagadis looduspuhkust ja Vihulas lõõgastust,” lisas Elmeste.

Kolme mõisa koostöö sai Kadi Elmeste sõnul alguse juba aastasadu tagasi, kui nõiakivil ühiselt nõidasid põletati. Uute koostöö mõtetega saadi kokku paar aastat tagasi konkreetse plaaniga paigaldada Tallinna-Narva maanteele ühised reklaamtahvlid.

“Viitasid pole küll tänini, aga koostöö edeneb ning EDENi järgmise aasta turundustegevustes on ka suunaviitade paigaldamine plaani võetud,” rääkis Kadi Elmeste.

Üks konkreetne samm, mis EDENi raames juba astutud, on Euroopa aardejahi mäng. Monika Sooneste ütles, et projekt, milles lööb kaasa päris mitu riiki, on lähedal euroraha saamisele.

Aardejahi projekti eestvedaja, Soomes elav Portugali esimene olümpiasuusataja Danny Silva rääkis, et aardejahiga on praegu liitunud seitse sihtkohta, kusjuures Eestist on kambas Lahemaa mõisad ning Soomaa.

“Igas sihtkohas toimuks oma aardejaht kohalikule “aardele”, milleks võib olla kas või mingi pisike suveniir, passi saaks aga koguda templeid ning kui kõik aardejahi sihtkohad on läbi käidud, ootab jahtijat au ja kuulsus,” selgitas Silva, kelle sõnul ei ole seitse sihtkohta kindlasti mingi piir ja aardejahis osalevate paikade ring võiks olla oluliselt laiem, peaasi, et need oleksid EDENi auhinnaga pärjatud.

“Kui ma ütleksin oma vanematele, et teeme reisi Soomaale, ei saaks nad ilmselt midagi aru, kui kutsuksin neid Eestisse, siis midagi juba koidaks, aga kui räägiksin, et läheme EDENisse, tuleksid minu katoliiklikud vanemad hea meelega,” naljatles Silva, kes on korduvalt ka Eestis toimunud suusavõistlustel osalenud.

EDENi konkursil on igal aastal olnud erinev teema, tänavu konkureerisid turismisihtkohtadeks kujundatud ajaloolised objektid. Lätist võitis auhinna Ligatne küla, Leedust aga Rokiškise mõis.

Euroopa Komisjoni asepresident Antonio Tajani ütles, et tänavuste võitjate seas on palju erakordse kujutlusvõimega loodud turismilahendusi. “Ma olen rahul turismi arengutega Euroopas aastatel 2010 ja 2011, aga et samal rajal jätkata, tuleb pidevalt rõhuda innovaatilisusele ja kvaliteedile,” kõneles Tajani.

Auhindu üle andnud Euroopa Komisjoni asepresidendi Antonio Tajani kabineti asedirektor Diego Canga Fano märkis, et turismil on oluline roll kohalikus majanduses.

“Loodetavasti aitab EDENi tunnustus tegevust veelgi elavdada ja uusi töökohti luua,” lisas ta.

Lahemaa mõisad olid oma stendiga väljas ka Brüsselis toimunud väikesel messil, kus olid esindatud kõik tänavused EDENi turismiauhinna võitjad peale Prantsusmaa.

Lahemaa boksis olid kõige populaarsemad Sagadi piparmündinaps ja käbist võtmehoidjad, kaasa võetud Eesti kaardid lõppesid aga väga kiiresti.

Osana auhinnast sõidavad Lahemaa mõisate esindajad juba lähiajal õppereisile Itaaliasse.

Eesti 2007. aastal korraldatud esimesel EDENi konkursil ei osalenud, 2008. aastal sai auhinna Viljandi linn, 2009. aastal Soomaa rahvuspark ning 2010. aastal Võrtsjärv.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles