Tänapäeval peab ellujäämiseks ja edukas olemiseks hallist massist eristuma ning seda igas valdkonnas. Näikse, et ka haridusmaastikul on kätte jõudnud aeg, mis sunnib iga kooli otsima oma tegevussuunda, millega õpilasi enda juurde meelitada.
Juhtkiri: igale koolile oma nägu
Väike-Maarja gümnaasium sai endale vinge labori, mis kannab nime Lääne-Viru Värkstuba, kus katsete tegemine ei jää ainult Väike-Maarja gümnasistide pärusmaaks, vaid laborit saavad kasutada kaheksa partnerkooli õpilased. Õpilaborile veel arvestatavama sisu andmiseks on kool löönud käed Tartu ülikooli teaduskooliga.
Kui Väike-Maarja gümnaasium alles loob kõrgkooliga silda, siis Kadrina keskkoolil on ette näidata juba sissekäidud rada. Kool panustab inseneriõppesse ja on korraldanud koostöös Tallinna tehnikaülikooliga juba aastaid IT- ja nutifestivali CADrina – ainukest arvutijoonestamisvõistlust Eestis, mis toob kohale selle ala tugevaimad tegijad. Kadrina keskkool ja CADrina on saanud omamoodi sünonüümideks.
"Kadrina keskkool ja CADrina on saanud omamoodi sünonüümideks."
Pikki aastaid kestnud mugavast omaette nokitsemisest ja ainult klassikalisse gümnaasiumiharidusse panustamisest lihtsalt enam ei piisa. Maakond on ju iseenesest väike, ja kui näiteks Laekvere noorel on suur huvi inseneriteaduse vastu, ei ole talle ületamatu raskus Kadrinasse keskkooli minna. Või kui Tapa õppur näeb ennast tulevikus laboris töötamas, oleks päris õige asuda juba gümnaasiumiharidust omandama Väike-Maarjas, et Lääne-Viru Värkstoas kätt harjutada.
Loodetavasti jääb sel juhul mõnelgi gümnasistil pärast lõputunnistuse kättesaamist endalt küsimata: mis edasi, kuhu edasi? Kui juba varakult on antud võimalus millegi huvitavaga süvitsi tegeleda, on ehk lihtsam otsustada, kelleks saada.
Vähemalt ühe tänavu Väike-Maarja gümnaasiumi kümnendas klassis haridusteed jätkava noormehe puhul sai valiku tegemisel otsustavaks just sellesama moodsa õpilabori tulek.
Ja mõeldes nüüd sammukese või isegi kaks ette seoses riigigümnaasiumiga, mille kallal Rakvere linn praegu kõvasti tööd teeb, on koostöö Tartu ülikooliga ja õpilabori käimalükkamine Väike-Maarjas ilmselt tark tegutsemine gümnaasiumiastme säilitamiseks. Mis sellest, et vähemalt praegu selle kaotamine teemaks ei ole.