Turvalise liiklemise ABC koolilapsele

Kristi Ehrlich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Turvalisemasse liiklusesse saab panustada igaüks.
Turvalisemasse liiklusesse saab panustada igaüks. Foto: Elmo Riig

Seesami õnnetusjuhtumikindlustuse tootejuhi Dagmar Gildeni sõnul toob sügis intensiivsema aja liikluses ning siis suureneb kahjuks ka lastega juhtuvate liiklusõnnetuste arv.

Kindlustaja sõnul sagenevad sügise saabudes õnnetused just seetõttu, et suvi on elu kulgenud rahulikus puhkuserütmis ning ühtäkki tuleb harjuda liikluse ja kiirema elutempoga. "Lastega juhtuvate õnnetuste ärahoidmisel on äärmiselt suur roll just vanematel, kes peaksid iseseisvalt liiklevatele lastele liikluses varitsevaid võimalikke ohtusid ja nende vältimist õpetama ja neid ka kooliaasta vältel pidevalt meelde tuletama," õpetas Gilden.

Ta andis nõu, kuidas liiklusohtlikke olukordi vältida või neist turvaliselt välja tulla.

Autoga liiklevad lapsed teevad jalakäijana rohkem vigu

Autoga kooli viidavad lapsed näevad liiklust tihti hoopis autojuhi vaatevinklist. Et ka need lapsed saaksid jalakäijana liiklema harjuda ning väheneks õnnetuste hulk, peaksid vanemad nendega koolitee mitu korda rahulikult läbi jalutama, samal ajal liiklusreegleid selgitades ja võimalikele teele jäävatele ohtudele tähelepanu osutades. Väiksematele saab liiklusreegleid edukalt ka läbi mängude tutvustada. Ühest küljest õpib laps liiklust tundma ja muutub iseseisvamaks, teisest küljest aitab auto kojujätmine panustada niigi intensiivse autoliikluse rahulikumaks muutmisesse.

Niinimetatud sebra ei ole sada protsenti ohutu

Ülekäigurada ei tähenda automaatselt, et jalakäija või ratturina võib teele astuda kinnisilmi ja kõik autojuhid peatuvad. Mittemärkamisel võib olla mitmesuguseid põhjuseid, alates ilmast ja pimedusest kuni lihtsalt hajameelsuseni välja. Isegi kui kaherealisel teel esimene auto märkab tillukest liiklejat, tuleks kindlasti veenduda, et teine auto sama teeb. Kahjuks on viimase aasta jooksul hulk liiklusõnnetusi juhtunud just valgusfoorita sebral ja lapse mitmeks nädalaks voodisse ravile saatnud. Ohutuks teeületuseks tuleb ülekäiguraja ees seisma jääda, luua autojuhiga silmside, veenduda, et auto ikka peatub ja alles seejärel teele astuda.

Nutitelefonid muudavad hajameelseks

Nutitelefonis mängimine ja sõpradele sõnumite saatmine ei ole ohutu liikluskultuuri osa. See reegel kehtib lisaks kooli kõndivatele lastele ka kõigile teistele: autojuhtidele, lapsekäruga ülekäigurada ületavatele vanematele ja ratturitele. Liigeldes ja samal ajal nutiseadet kasutades kaob tähelepanu kiiresti ning õnnetus võib juhtuda enne, kui märgatagi jõuad. Kui on vaja telefoni vaadata, siis peatu, astu teeserva ja tee vajalikud toimetused ning jätka siis liiklemist.

Täiskasvanud näitavad halba eeskuju

Kui täiskasvanu ületab teed vales kohas või punase tulega, võib väike liikleja teha seda sama ka hiljem üksi liigeldes. Üks kiire teeületus vales kohas võib aga tuua kurvad tagajärjed. Laste ohutu liikluskäitumise eelduseks on liikluses teadlikult ja tähelepanelikult käituvate täiskasvanute eeskuju. Lapsed jälgivad täiskasvanuid iga päev, mistõttu on lapsevanemal oluline ka autoroolis head eeskuju näidata. Käitu jalakäijate suhtes austavalt, loo nendega ülekäigurajal silmside ning püüa samal ajal lapsele liiklusreegleid õpetada.  

Jalg- ja tõukeratturid ei tunne reegleid

Kaherattalistega sõitvate lastega juhtub enim õnnetusi just kodu- või kooliteel ning eriti kipub tähelepanu hajuma päeva teises pooles. Tihti juhtuvad õnnetused ülekäiguradadel, kus lapsed kiirustades ja eelnevalt peatumata teed ületavad. Liiklusseadus küll lubab jalgrattaga sõites ülekäigurajal sõiduteed ületada, kuid sellisel juhul ei ole reguleerimata ülekäigurajal ratturil sõidukijuhi suhtes eesõigust. Kui rattur on otsustanud sõita kõnniteel, siis tuleb tal kindlasti arvestada jalakäijatega, neid mitte ohustada ega takistada. Samuti peab rattur jalakäija läheduses sõitma viimasega samas tempos. Unustada ei tohi ka ratta turvavarustust, kuhu kuuluvad hämaras vilkuv valge tuli ees ja punane taga ning vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane või valge helkur. Kiiver aga aitab päästa elusid ja peaks kuuluma ratturi turvavarustusse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles