Ühistranspordi kättesaadavus on keskmisest kehvem

Andres Pulver
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Liinibuss Rakvere bussijaamas.
Liinibuss Rakvere bussijaamas. Foto: Meelis Meilbaum

Statistikaameti andmetel on ühistransport hästi kättesaadav 76 protsendile Eesti elanikest. Seejuures ei erine oluliselt linna- ja maapiirkondade olukord: linnalistes piirkondades on ühistranspordi hea kättesaadavus 76 protsendil ja maapiirkondades 75 protsendil elanikest. Lääne-Virumaal olukord nii roosiline ei ole.

Vaid Viru-Nigula ja Kadrina vallas on elanikel ühistranspordi kättesaadavus Eesti keskmisest parem, Haljala vallas ja Rakvere linnas on aga ühistranspordi hea kättesaadavus kaugelt alla pooltel elanikest, Rakvere linnas näiteks vaid 30 protsendil.

Statistikaameti GIS-spetsialisti Helerin Ääre sõnul tuleb aga arvestada, et hea ja halva kättesaadavuse vahel on kõnealuses analüüsis õhuke piir ning head ja halba kättesaadavust võib mõnel juhul eristada vaid üks ühissõiduki väljumine.

Analüüsis on nimetatud ka rida kõikidele uuringu kriteeriumitele vastanud asulaid ning näiteks Tamsalus, Vinnis, Viru-Nigulas, Huljal, Kadilas ja Vajangul oli ühistranspordi hea kättesaadavus kõigil elanikel, Väike-Maarjas 99, Haljalas 89, Eismal 72, Koeraveres 67, Läsnal 33, Tapal 32, Rahklas 22, Varudi-Vanakülas seitsmel ja Tüükri külas vaid kolmel protsendil elanikest.

Porkunis oli ühistranspordi hea kättesaadavus 82 protsendil elanikest, selle naaberkülas Vistlas aga koguni kõigil sealsetel inimestel.

Pea kõikides Haljala valla asulates on aga ühistranspordi heaks kättesaadavuseks märgitud null protsenti, sest nendes külades ei olnud uuringu metoodikale vastavaid peatusi.

Nimelt peab maapiirkondades ühistranspordi heaks kättesaadavuseks väljuma ühissõiduk igal argipäeval inimese kodust kuni ühe kilomeetri raadiuses vähemalt kolm korda päevas vahemikus kella 6–20.

Kusjuures üks reisidest peab väljuma vahemikus kella 6–9, mil suur osa inimestest läheb kooli ja tööle, teine reisidest vahemikus kella 15–18, mil tullakse tagasi koju, ning kolmas kas vahemikus kella 9–15 või kella 18–20.

Päris palju külasid, kus niisugune bussiühendus puudub, on ka Vinni valla idapoolses osas ning maakonna lõunaosas.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles