Kuidas kokkuostetud kuivaineid ja purgisuppe targalt kasutada?

Purgisupid on hea tagavara ootamatusteks.

FOTO: Margus Ansu

Tervise arengu instituudi toitumise ja liikumise valdkonna ekspert Tagli Pitsi annab soovitusi, kuidas saaks praeguses olukorras tagada mitmekesist ja tasakaalustatud söömist.

Täiskasvanud mõõdukalt aktiivse naisterahva päevane energiavajadus on umbes 2000, mehel umbes 2600 kcal. Täpne energiavajadus sõltub peale inimese vanuse ja soo väga palju ka tema füüsilisest aktiivsusest, aga ka muust. Praegu, mil inimesed on kaugtööl, spordisaalid kinni ning väljas käiakse üldjuhul vähem, on energiavajadus paljudel inimestel tavapärasest väiksem.

Immuunsüsteemi toimimiseks on oluline tasakaalustatud ja mitmekesine toitumine, sh tuleb saada piisavalt valke, kiudaineid, vitamiine ja mineraalaineid. Pelgalt varutud kuivaineid ja kuivsuppe süües jääb toidulaud üsna kesiseks, samuti võib valmistoitudest saada liigselt soola.

Seetõttu peaks toitude valmistamiseks kasutama ka värskemat kraami, eriti puu- ja köögivilju, mis on looduslikud C-vitamiini allikad. Vajalikud toidugrupid on ka piimatooted, kala, linnuliha, pähklid-seemned. Lisades makaronidele või tatrale ohtralt köögivilju ning vähese koguse näiteks kala, kodujuustu, muna või linnuliha, juues kõrvale keefirit ning võttes viilu leiba, saab oma toitumist tasakaalustada.

Purgisuppe tasub pigem ettenähtust rohkem lahjendada ning lisada neisse värskeid või külmutatud köögivilju. Võib arvata, et varutud toidu seast leiab ka küpsiseid ja komme, mille söömisega tuleb pidada piiri ning jätta need väikestes kogustes maiustamiseks.

Kuna toiduga piisava D-vitamiini koguse saamine on keeruline, on oluline seda immuunsuse tõstmiseks võtta järjepidevalt ka toidulisandina.

Mõned näited sellest, mida osta ja mida sellest valmistada. Makaronid, riis, tatar, helbed ja jahud – saab valmistada putrusid, vormiroogi (võimalusel lisage puu- või köögivilju, marju). Ooteks on hea kama, jahudest saab ise valmistada leiba-saia, küpsetisi. Võimalusel tehke müsli ise helvestest, kuivatatud puuviljadest-marjadest, pähklitest ja seemnetest.

Kui leib-sai hakkavad tähtaega ületama, tehke neist kuubikud või kangid, kuumutage kiirelt ahjus ning kasutage neid edaspidi näksimiseks või toitudes (saiavormis, Caesari salatis, püreesupil, leivasupiks).

Lisage köögivilju kõikidesse roogadesse, kuhu vähegi võimalik. Konserveeritud köögivilju kasutage pigem toitudesse lisamiseks, mitte põhitoiduna. Kui värskeid vilju ei ole, sobivad ka puuviljakonservid magustoitude valmistamiseks.

Kui kohupiima-kodujuustu realiseerimise tähtaeg hakkab lähenema, saab need ära kasutada vormiroogades ja magustoitudes.

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles