Kommertsliinil võib puudega inimese saatja jääda sooduspiletita

, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Montaaž/Elmo Riig/Sakala

Puudega inimestel ja nende saatjatel on raske mõista, milline soodustus neile konkreetse bussiga sõites kehtib, kuna avalikel ja kommertsliinidel on erinevad soodustused.


Ludmilla Nassar on 23aastase sügava puudega tütre ema ning kui tütrel vaja kuskile minna, on ema saatjaks. Nõnda olid nad ühel maikuu päeval sõitnud bussiga Rakverre ning sättisid end tagasiteele, kui neile sai osaks ebameeldiv üllatus.

“Olin oma ratastooli kasutava tütre pannud istuma ja läksin bussijuhilt piletit ostma, küsisin saatja piletit, nagu alati. Selle peale sekkus kõrval olnud naisterahvas – selgus, et on piletikontroll – ja ütles, et tütar saab küll tasuta sõita, kuid mina pean ostma täispileti,” kirjeldas Nassar situatsiooni.
Naine selgitanud kontrolörile, et tema teada peaks seaduse kohaselt olema sügava puudega inimese saatjal õigus sõita poole hinnaga. “Selle peale kontrolör nähvas, et poole pileti hind kehtib ainult pimeda saatjale. Ja kui ma nii tark olen, siis helistagu ma ise ja küsigu järele. Ning andis ühe telefoninumbri,” rääkis Ludmilla Nassar, kes siiski täispileti ostis.


Kontrolörilt saadud telefoninumbril helistanud naisele vastati, et tõepoolest ei ole tal õigust poole hinnaga sõita.
Nassar ütles, et mitte kunagi varem ei ole tal olnud sellist ebameeldivat kogemust, kuigi reisib tihti koos tütrega bussis. “See, et tuleb osta täispilet, oli minu jaoks küll uudis, kuid selle vastu ma ei protesti. Aga kontrolör rääkis ebaviisakalt. Tundsin, et mind on bussitäie rahva ees solvatud, ja leian, et sellise käitumise eest peaks vabandama,” rääkis ta.


Tol päeval Tapa autobussipargi bussi kontrollinud Liinibusside Kontroll MTÜ piletikontrolör Maie Kirsi ütles, et sõitja ei ole seadustest siiski õigesti aru saanud. “Seadus ütleb, et tasuta saavad sõita eelkooliealised lapsed, puudega lapsed sõltumata puude raskusastmest kuni 16aastaseks saamiseni, sügava puudega 16aastased ja vanemad isikud ning raske ja sügava nägemispuudega isiku saatjad,” tsiteeris Kirsi, kes bussikontrolöri ametit on pidanud 1995. aastast. “Kõik sügava puudega inimesed saavad sõita tasuta, kuid raske nägemispuudega inimestel tuleb osta pilet, aga nende saatjatel mitte. Kusjuures nägemispuudega isikut võib saata tasuta ka juhtkoer, kelleks on labrador, kõigile teist tõugu teenistuskoertele tuleb samuti osta pilet,” selgitas Kirsi.
Kontrolör Kirsi märkis, et sügava puudega inimese saatjad saavad tõepoolest soodushinnaga sõita riigi doteeritud maakonnaliinibussides, aga mitte kommertsliinibussides, millega oli tol korral tegemist.
“Selles bussis oli ka juht algaja ning ei osanud soodustust määrata,” täpsustas Kirsi. “Kommertsliinidel on iga firma puhul erinev soodustus, vastavalt sellele, kuidas mingi firma juhatus on seda määranud. Näiteks Sebe teeb soodustuse 60+ sõitjatele ja peab noorteks kuni 26aastaseid, aga Taisto teeb soodustuse kõigile pensionäridele, olgu kas või 30aastane invaliidsuspensionär, ning õpilasesoodustus on kõigile õpilastele, olgu nad või 50aastased.”


Tapa autobussipargi esindaja Rein Tali ütles, et kontrolör tõlgendas seadust tõepoolest õigesti, selles osas ei ole talle midagi ette heita.
“Iseasi on muidugi, kuidas ta kliendiga suhtles. See, mis meie saame paremaks teha, on teavitada oma töötajaid ning võtta ühendust selle kontrollijaga. Kliendiga oleme juba ühendust võtnud ja ebameeldiva käitumise pärast vabandust palunud,” ütles Rein Tali.
Tema sõnul on reisijal keeruline orienteeruda, millise soodustusega parajasti mingi buss sõidab, sest teatud firmad on riigi dotatsioonil ja nendega sõitjaile on maavanema määrusega ette nähtud soodustused, teised on aga kommertsliinid ja neile see määrus ei laiene. Lääne-Virumaal teenindavad avaliku teenindamise lepingu alusel maakonnaliine AS GoBus, AS Järve Bussipark, OÜ M.K.Reis-X ja OÜ Kiiker. “Aga maakonnasiseseid ja maakondade vahelisi marsruute sõidavad ka kommertsliinibussid ja see teeb asja sõitja jaoks keeruliseks,” tõdes Rein Tali.
Veebilehel peatus.ee kirjas olevatel sõidugraafikutel on märgitud, kas tegu on avaliku või kommertsliiniga.

Ühistranspordi seadus
§ 27. Tasuta sõit riigisisesel liiniveol
(1) Riigisisesel liinil (kaasa arvatud kommertsliin) raudtee-, maantee- ja veeliikluses on vedaja kohustatud tasuta vedama:
1) eelkooliealisi lapsi;
2) puudega lapsi, sügava puudega 16aastaseid ja vanemaid isikuid ning nägemispuudega isikut saatvat juhtkoera;
3) Vabadussõja veterane.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud kategooria sõitjate tasuta sõitu vedajale ei hüvitata.
§ 28. Kommertsliiniveol kehtivad sõidusoodustused
(1) Päevases õppevormis põhiharidust, üldkeskharidust või põhihariduse baasil kutsekeskharidust omandavale õpilasele (edaspidi õpilane) hüvitatakse kommertsliinil (välja arvatud lennuliin) sõidu kulu riigieelarvest sõidusoodustuseks eraldatud rahaliste vahendite arvel kuni 100 protsenti pileti täishinnast. Sõidukulu iga-aastase hüvitamise ulatuse määrab Vabariigi Valitsus.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 käsitletud sõidukulu hüvitamise korra kehtestab Vabariigi Valitsus.
(3) Valla- ja linnavolikogu võivad käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud hüvitise määra suurendada oma eelarvest.
§ 28´1. Represseeritu ja represseerituga võrdsustatud isiku sõidusoodustused
Riigisisesel liinil (kaasa arvatud kommertsliin) raudtee-, maantee- ja veeliikluses hüvitatakse kuni 50 protsenti represseeritu ja represseerituga võrdsustatud isiku pileti hinnast Vabariigi Valitsuse kehtestatud ulatuses, tingimustel ja korras.
§ 29. Avalikul liiniveol kehtivad sõidusoodustused
(1) Avalikul liiniveol antakse maantee- ja veeliikluses ning raudteeliikluses linnasisesel või muul riigisisesel rongiliinil, kui sõitja sõidu lähte- ja sihtpunkt asuvad ühe linna piires, õpilasele, sügava puudega isiku saatjale, puudega lapse saatjale ja Vabadussõja veterani saatjale sõidusoodustust kuni 50 protsenti pileti täishinnast. Iga-aastase sõidusoodustuse ulatuse määrab:
1) teeliikluses valla- ja linnavolikogu valla- või linnaliinile ning maavanem maakonnaliinile;
2) veeliikluses majandus- ja kommunikatsiooniminister käesoleva seaduse § 15 lõike 1 punktis 3 nimetatud laeva-, väikelaeva- ja parvlaevaliinile;
3) raudteeliikluses linnavolikogu käesoleva seaduse § 15 lõike 2 punktis 1 nimetatud rongiliinile.
(2) Käesoleva paragrahvi lõikes 1 nimetatud soodustus kaetakse toetuste arvel, mis on sellele avalikule liiniveole eraldatud linna- või vallaeelarvest või riigieelarvest käesoleva seaduse § 15 kohaselt.
(3) Valla- ja linnavolikogu võivad lisaks käesoleva seaduse §-s 27 ning käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatule kehtestada avalikul liiniveol oma eelarvest sõidusoodustusi veel teatava kategooria sõitjatele, samuti suurendada sõidusoodustuse määra.
(4) Valla- ja linnavolikogu võivad avalikule liiniveole riigieelarvest eraldatud toetuste arvel anda sõidusoodustusi nende määratud teatud kategooria sõitjatele või lisaks käesoleva paragrahvi lõikes 1 sätestatud määrale üksnes siis, kui see on kooskõlastatud riigiasutusega, kelle kaudu liinivedu riigieelarvest toetatakse.
(5) Avalikul liiniveol hüvitatakse käesoleva seaduse § 15 lõike 1 punktis 1 nimetatud rongiliinil ja § 15 lõike 1 punktis 4 nimetatud lennuliinil õpilasele sõidukulu riigieelarvest sõidusoodustuseks eraldatud rahaliste vahendite arvel kuni 50 protsenti pileti täishinnast.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles