Endine Londoni linnapea peatus Rolls-Royce’iga Vihulas

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Meelis Meilbaum

Vihula mõisahoovis sai näha eri aastakäikude vanu klassikalisi autosid, sealhulgas ka 17 Rolls-Royce’i, alates ikoonilisest 1913. a Rolls-Royce Silver Ghostist kuni 1930ndatest pärit Rolls-Royce Phantomini.



Laupäeval jõudis kolm nädalat mööda põhjamaid ja Baltikumi ringi tuuritav vanim Rolls-Royce’i klubi 20-Ghost-Club oma autodel Vihula mõisahoovi, kus saadi kokku eestlaste Virtuaalse Vanatehnikaklubiga ning üheskoos sõideti uhkelt läbi Lahemaa rahvuspargi.

Vihulas algas üritus Rolls-Royce’ide näitusega juba kell 11, mil kõigil külastajatel oli võimalik lisaks autode vaatamisele autoomanikega vestelda. Kell 13 jõudsid mõisahoovi ka Virtuaalse Vanatehnikaklubi liikmed eri aastakäikude autodega.
Enne II maailmasõda toodetud autod on Vihula mõisa juhatuse liikme ja ühe Rolls-Royce’i omaniku Paul Taylori sõnul väga tugevad: “1920ndatel on neid autosid kasutatud nii Indias kui ka Aafrikas, kui seal polnud veel erilisi teidki.”

Rolls-Royce Silver Ghost tüüpi autosid toodeti aastatel 1907–1925. Enamikul neist on pidurid vaid tagasillas ning turvavööd puuduvad. Kuigi kõikide Silver Ghostide mootorid ja pidurid on ühesugused, ei saa seda autode välimuse kohta öelda.

“Iga omanik läks erineva keretootja juurde ning lasi auto disainida oma maitse järgi – mõnel on kaks ust, mõnel neli,” selgitas Taylor. Autokered on enamasti puidust ja katted alumiiniumist. “Kõik on originaal,” ütles Taylor ning lisas, et vahetatud või isegi renoveeritud osi on üsna vähe, “nendes autodes ei ole vaja turvavöösid, sest need ei sobi siia. Need on nii vanad autod, et ka seadus lubab neid hoida originaalsetena.”

“Kui kellelgi kord juba selline auto on, siis hoitakse seda perekonna pärandina,” kõneles Taylor ning lisas, et kui selline auto peaks osjonile tulema, käivad inimesed välja üüratuid summasid, sest tegemist on juba osakesega ajaloost, mille hind pidevalt kasvab. “Ma ei usu, et neid kuigi palju on, sest Rolls-Royce Silver Ghostide kokkutulekutele, mis toimuvad Austrias, tuleb kokku vaid ligi 100 autot. Et täna saab näha korraga koos 17 sõidukit, on väga ebatavaline, kuna tavaliselt käiakse individuaalselt näitustel ja rallidel,” rääkis Taylor.

Näiteks mõni aeg tagasi müüdi oksjonil 100 aasta vanune Rolls-Royce Silver Ghost rekordilise summa, 4,7 miljoni naelsterlingi eest (5,85 mln eurot – toim.). Klubi juhil, endisel Londoni linnapeal sir John Boothman Stuttardil on 1921. aasta Silver Ghost, mis toodeti omal ajal India maharadža 18aastase poja jaoks. “Tegemist on sportauto välimusega sõidukiga, sest eks 18aastasel noorel oli vaja tüdrukutele muljet avaldada,” sõnas Stuttard. 12 aastat tagasi soetatud masina hinna kohta ütles Stuttard muige ja silmapilgutusega: “Liiga palju!” Ning lisas, et tegemist on autoga, mille hind on võrdne seitsme maja või kaheksa Jaguari hinnaga.

Paul Taylori sõnul pole Rolls-Royce’id kuigi ökonoomsed. “Need autod võtavad 100 kilomeetri kohta üle 25 liitri kütust.” Ta lisas, et kuigi Rolls-Royce’id võtavad ka suuremaid kiiruseid kui 80 km/h välja, ei ole need siiski väga suureks kihutamiseks mõeldud ja talvel nendega sir Stuttardi sõnul sõita ei sobi, kuna sõit olevat liiga külm ja raske.

Vanim auto, mida Vihula mõisahoovis näha võis, oli pärit 1913. aastast, uusim 1930ndatest. Paul Taylor, kes on autodest oma isa eeskujul olnud huvitatud juba poisieast, ostis oma auto kolm aastat tagasi.

20-Ghost-Clubi liikmed on sellelaadsel tuuril esimest korda ning mitmed Rolls-Royce’i omanikud pole varem Eestit külastanud, kuigi Stuttardi sõnul on koos käidud mitmel pool mujal maailmas. Klubi alustas Suurbritanniast ringkäiku juuni lõpus. Käidud on praeguseks juba Taanis, Rootsis ning Lätis. Eestis külastati Pärnut, Järvamaad, Lahemaad ja Tallinna. Edasi suundutakse Helsingisse, kus klubi võtavad vastu Briti suursaadik ja Helsingi linnapea.

“Ma arvan, et see on meeldiv eelkõige autode omanikele, kes saavad näha uusi maid ning üle pika aja oma autodega sõita, kuna neid kuigi regulaarselt ei kasutata,” valgustas Taylor tuuritamise tagamaid. “Oleme üllatunud, et nii palju inimesi tunneb huvi selliste autode vastu ja on siia kohale tulnud. Ma eeldasin, et siia tuleb kuni 40 inimest, kuid nii suurt rahvahulka on rõõm näha.” Taylor lisas, et kuna ta on koos oma äripartneriga suur vanaaegsete autode fänn, siis kutsutakse arvatavasti juba järgmine aasta mõni teine autoklubi Vihulasse oma vara näitama.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles