Sindis valmis tipptasemel juhtrada

Silja Joon
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sindi endise teenindusmaja teisel korrusel valmis mudelautosportlase Jânis Raìe-Raìgise käe all 39,16meetrine juhtrada, millel Sindi poisid Johannes Metsa (esiplaanil) juhendusel mudelautode võidusõitu katsetama asuvad.
Sindi endise teenindusmaja teisel korrusel valmis mudelautosportlase Jânis Raìe-Raìgise käe all 39,16meetrine juhtrada, millel Sindi poisid Johannes Metsa (esiplaanil) juhendusel mudelautode võidusõitu katsetama asuvad. Foto: Ants Liigus

Pühapäeval tehti esimesed autosõidud Sindi avatud noortekeskuse tehnikaringi mudelautode juhtrajal, mis on raja projekteerija ja ehitaja Jânis Raìe-Raìgise väitel parim omataoline Baltimaades.

Mudelautode juhtradade ehitamise ühisprojekt sündis Sindi ja Limbaži linna koostöös, mida finantseeriti Eesti-Läti programmi raames Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse vahendusel Euroopa regionaalfondi vahenditest.

Kogu projekti maksumus on 33 970 eurot, selle raha eest ehitati üks juhtrada Sinti ja teine on rajamisel Limbažisse, et kahe riigi noored tehnikasportlased saaksid tulevikus mõõtu võtta. Tehnikaringi ruumid asuvad Sindis Pärnu mnt 23 hoone teisel korrusel.

Kaheksarajaline juhtrada ise on arvestuslikult 39,16 meetrit pikk ja jääb Baltimaades alla ainult Vilniuse rajale. Rajal on 10 meetri pikkune sirge, mis on Baltimaade pikim. Sellel sirgel võivad mudelid saavutada väga suuri kiirusi, tutvustas Sindi avatud noortekeskuse tehnikaringi juht ja Sindi-Limbaži ühisprojekti koordinaator Johannes Mets. Tema kirjelduse kohaselt on rajal kaks “banaani” ehk muutuva raadiusega kurvi, mis teevad raja läbimise tehnika tunduvalt keerulisemaks.

Viimane sõna

Sindi rada on hetke seisuga viimane sõna juhtradade ehituses ja seda nii materjalide, tehnoloogia kui ka varustuse osas, märkis juba kümmekond aastat Sinti mudelautode juhtrada kavandanud Mets. Tehnikaringi juhendab hariduselt mehaanikainsener ja ametilt OÜ Scanfili protsessiarendusinsener hobikorras pikki aastaid.

Huvi sai alguse juba Vene ajal, kui Johannes Metsale sattus raamatupoes kätte Artur Ranna brošüür “Juhtraja automudelid”. Mets on aastaid õpetanud poistele mudelautode ehitamist ja pannud põlve otsas kokku ka lihtsama juhtraja. Tema õpilased Sindi koolist on saanud Eesti mudelautode juhtrajasõidu karikavõistlustel häid kohti ja paar aastat tagasi koguni Eesti noorte meistritiitli, mille pälvis N-14 klassis Kardo Kase.

Johannes Metsa tehnikaringist on aastate vältel palju poisse läbi käinud. Sinna on paras tulla 8-9aastaselt, et juba mõne aasta pärast võistlustel osaleda. “Tahan, et poisid õpiksid tehnilist mõtlemist, et nad õpiksid iseseisvalt tegutsema. Poiste enesehinnangut tõstab, kui osatakse midagi tõsisemat teha,” rääkis ta.

Metsa sõnade kohaselt pole rada mõeldud ainult Sindi tehnikasõpradele, seda on kavas pakkuda Paikuse ja Sauga huvilistelegi.

Pärnu mudelautode juhtrajast erineb Sindi rada kuju poolest, see on pikem. Pärnu rada on saepuruplaadist, Sindi raja alusmaterjalina on kasutatud MDF-plaati. Detailid on välja lõigatud CNC-tehnoloogiaga, mis tagab rajadetailide väga suure täpsuse, võrreldes käsitsi väljalõikamisega. Rada saab toite otse vooluvõrgust toiteploki kaudu senise tavalise akude ja akulaadija asemel. Uudne on seegi, et Sindi juhtraja sõidurajad on märgistatud värvikoodiga.

Sobib väikeriikidele

Raja projekteeris ja ehitas lätlane Jânis Raìe-Raìgis, mudelautospordi tippmees, kel on sel alal maailma üldarvestuses 12. koht. Möödunud aastal tuli ta Brasiilias toimunud maailmameistrivõistlustel viiendaks. “See on kõige odavam mudelautode tehniline spordiala,” selgitas firma IK AM Trase esindaja Raìe-Raìgis, kes on projekteerinud ja ehitanud Euroopas ligemale poolsada juhtrada. Sindi juhtrada on tal Eestis kolmas ehitada.

Raìe-Raìgis on arvamusel, et Sindi rada on seni Baltimaade parim, sest radade ehitamise tehnoloogia uueneb pidevalt. “Lätis on see spordiala koolinoorte seas väga populaarne. Ühe mängu mängimiseks õpib poiss endale märkamatult töötlema metalli, peale selle konstrueerimist ja elektroonikat.”

Jânis Raìe-Raìgis oli seda meelt, et mudelautondus on hea ala selliste väikeste riikide jaoks, nagu seda on Eesti ja Läti. “Võime sel alal konkureerida võrdsel tasemel ameeriklaste ja venelastega. Läti ei saa kunagi ilmselt korraldada ülemaailmset meistrivõistlust jalgpallis, aga mudelautopordis toimub sel tasemel võistlus Lätis 2014. aastal juba teist korda.”

Nii on Sindiski tuleval aastal kavas korraldada Põhja-Euroopa meistrivõistlused mudelautospordis. Tänavu 11.-12. augustil peetakse Sindis mudelautode juhtrajasõidu Balti karikaetapi võistlused.

Eestis on praeguse seisuga neli arvestatavat juhtrada: Tallinnas, Pärnus, Haapsalus ja Harjumaal.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles