Virumaa Teataja veebilehel lugejate esitatud küsimustele vastas regionaalminister Siim-Valmar Kiisler.
Regionaalminister: etapiviisiline haldusreform oleks valulikum
Eesmärk on tagada kohaliku omavalitsuse üksuste majanduslik toimetulek ja avalike teenuste ühtlane tase kogu Eesti territooriumil omavalitsuste tugevdamise ja kohaliku demokraatia arendamisega, luues sellega eeldused piirkonna tasakaalustatud arenguks.
Täpsemalt võite lugeda seaduse seletuskirjast, mille leiate siit:
Tulubaasi moodustumise aluseid ei ole praegu kavas muuta. Tasandusfondi suhtes võib kaaluda mudeli lihtsustamist, sest eriolukordi jääb vähemaks. Uued ülesanded saab üle anda koos tulubaasiga.
Mina toetan mudelit, et otsused tehakse kohapeal ja rahal on võimalikult vähe "silte küljes", see tähendab, et riik kirjutab omavalitsusele võimalikult vähe ette, kuidas ta oma vahendeid peab kulutama.
Erinevad juristid on eelnõud tõsiselt analüüsinud ja tunnistanud, et poliitilise tahte korral on haldusreformi teostamine veel sellel aastal reaalne. Kui ei taheta poliitilistel põhjustel reformi teha, siis oleks õigem seda ka otse öelda.
Seaduse vastuvõtmine ja kehtima hakkamine ei tähenda veel, et seda täidetakse. Riigikontrolöri ja õiguskantsleri analüüsid on näidanud, et isegi kehtivate seaduste täitmiseks ei jätku lihtsalt inimesi ja koostöö pole toimima hakanud.
Üldiselt olen seda meelt, et nii riigi kui omavalitsuse tasandi juhtimisel on mõistlik lähtuda reaalsetest asjaoludest. Nii annavad tehtud muudatused ka reaalseid tulemusi.
Haldusreformi mõte ei ole kedagi koondada. Eelnõu näeb ette, et ametnikud ja töötajad jäävad tööle uude omavalitsusse (vt eelnõu §i 9).
Kui omavalitsus leiab, et on mõistlik töötajaid koondada või juurde palgata, siis on see omavalitsuse enda otsus.
Uuringud ja toimunud ühinemised on näidanud, et omavalitsuste liitumisel saavad ametnikud rohkem spetsialiseeruda teenuste osutamisele. See aitab neil paremini keskenduda oma valdkonnale ja seeläbi tõuseb inimestele pakutavate teenuste kvaliteet.
Nagu aastatepikkune kogemus näitab, on haldusreform äärmiselt keerukas protsess, mis siiani ei olegi tulemusi kandnud. On loogiline eeldada, et püüd seda mitmes etapis läbi viia ei teeks tolle vajaliku muudatuse teoks tegemist lihtsamaks, vaid ühiskonna jaoks veel oluliselt valulikumaks.
Pealegi oleme jõudnud olukorda, kus rahvastiku vähenemise ja tulude alanemisega on majanduslikult vähevõimekate omavalitsuste arv jõudnud kriitilise piirini, nii et otsused tuleb langetada kohe.
Omavalitsuste elanike arvule seab piirangud ka väljapakutud eelnõu. See number on 25 000. Ma ei poolda riigi sekkumist omavalitsuste juhtimisse mingite piirangute seadmisega (v.a ehk laenupiirangud, mis mõjutavad ka riigi finantspositsiooni tervikuna).
Kõigil piiridejoonistamistel on omad head ja vead. Tänastel maakondadel on välja kujunenud
transpordivõrk ja infrastruktuur ja keskused.
Kas tegu on pigem algava valimiseelse propagandasõjaga kui tõsiselt võetava ettevõtmisega?
Mina olen sügavalt veendunud, et haldusreformiga ei saa viivitada. Ühed või teised valimised on pidevalt ukse ees, sellepärast ei saa aga nii vajalikke ja ammu oma aega oodanud otsuseid edasi lükata.
Tänan toetuse eest. Kuhu jäävad konkreetsed ametnikud tööle, on uue volikogu otsustamise küsimus. Usun, et omavalitsustel on ka endal huvi teenuspunktide tööd korraldades oma rahalisi vahendeid võimalikult optimaalselt paigutada.
Reformi efekt ei tulene otseselt ülejäävast rahast, vaid spetsialiseerumisest, juhtimis- ja tugifunktsioonide kulude vähendamisest, vahe on võimalik suunata teenuste pakkumisse. Omavalitsustelt raha äravõtmine ei ole selle reformi mõte ega suund.
Küsimus väiksemate valdade esindatusest on tõepoolest olemas. Hirm jääda otsustustest kaugemale ja marginaliseeruda on olnud ka vabatahtlike ühinemiste puhul.
Uuringud on aga näidanud, et pigem on rohkem kasu saanud liitunud väikesed vallad, kes on võitnud näiteks võimalusest rakendada linnas töötavate spetsialistide kogemusi. Põhimõtteliselt on kohustusliku esindatuse klausli kasutamine aga võimalik ja see küsimus on ka mitmes arutelus üles kerkinud.
Olen seda meelt, et ühistranspordi mõistlikuks planeerimiseks on kindlasti vaja teatud suuruse ja elanike arvuga piirkonda.
Siin aitab kaasa ka omavalitsuste suurenemine. Tugevam omavalitsus suudab paremini tagada loogilised ühendused keskuse ja äärealade vahel.
Maakonnakeskuste vahel liikluse tagamine on riigi ülesanne, ja tean, et majandus- ja kommunikatsiooniministeerium seisab nende toetuste säilimise ja võimalusel tõstmise eest jõuliselt ka praegustes rasketes eelarvetingimustes.
Ma olen nõus, et reisirongiliiklusel on bussitranspordi ees tihti märgatavad eelised, ühtlasi on selge, et arvestades Eesti väikest rahvaarvu ja rahvuslikku rikkust, seavad suured investeeringuvajadused selle arendamisele piirid.
Kas võib öelda, et tegelikult on Harjumaal ääremaadel sama kehv olukord, kui mis tahes mujal ääremaal, sest määravaks on just transpordiküsimus?
Transport on tõepoolest oluline. Kui ühistranspordi korraldamine anda tulevikus maakondlikule omavalitsusele, siis kindlasti on võimalik seda paremini ühitada ka valla poolt pakutavate teenuste paiknemise ja lahtiolekuaegadega - näiteks koolibussiliinidega.
Otsustusõigus on oluline küsimus. Samas on täna kohalik otsustusruum piiratud nii geograafiliselt, rahaliselt kui ka otsuste elluviijate vähese arvu ja sellest tingitud ülekoormuse tõttu.
Olen seda meelt, et suuremate valdade puhul kasvab kodanike võimalus kohalike valimiste kaudu oma elu mõjutada, sest suurel omavalitsusel tekivad reaalsed hoovad piirkondliku arengu kavandamiseks ja mõjutamiseks.
Universaalselt õiget omavalitsuse suurust pole olemas. Meie omavalitsuste funktsioone suudaks üsna optimaalselt täita just maakonnasuurune vald.
Loomulikult saab ja isegi tuleb osa küsimusi delegeerida kohapeale, sh kodanikuühiskonna organisatsioonidele, aga see on juba kohaliku demokraatia küsimus, mida riik minu arust ei tohiks liiga jäigalt reguleerida.
Kas poleks hoopis parem, kui Eestis oleks 6 maakonda, suured linnad ja väiksemad linnad koos valdadega moodustaks kokku 70-75 omavalitsust?
Igal teenusel on oma optimaalne teeninduspiirkond. Meie nägemuses tagab maakond teeninduspiirkonnana omavalitsuste ülesannete täitmiseks suhteliselt optimaalse tagamaa. Püüame astuda ühe sammu korraga. Katse kogu riiki korraga ümber korraldada on ohtlik ja eos läbikukkumisele määratud.
Ma ei nõustu väitega, et mingeid teenuseid inimesele kohapeal pakkuda ei saa või ei tohi. Omavalitsuse ülesanne on jälgida, milliste teenuste järele, kus ja milline vajadus on, ja teenuste osutamist vastavalt korraldada.