Siiri Oviir: Seadusloome peab teenima eelkõige inimest

Siiri Oviir
, Euroopa Parlamendi liige (Keskerakond)
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Siiri Oviir
Siiri Oviir Foto: Peeter Langovits.

Käibemaksuerisuste rakendamise kohta on reformierakondlased, aga ka viimased rahandusministrid, sh sotsiaaldemokraat Ivari Padar raiunud kui rauda, et Euroopa Liit seda ei soovita. Isegi ei luba.


Ja kui praegu seda kusagil veel rakendatakse, siis EL keelustab selle kohe-kohe.



Tegelikkus on teistsugune. Euroopa Komisjon algatas juba 2007. a laialdase poliitilise arutelu vähendatud käibemaksumäärade vallas, toetudes vastava uuringu tulemustele. Arutelud toimusid ja otsused tehti liikmesriikide valitsusliikmete osalusel.



Euroopa Parlamendi menetluses on vastav direktiiv, mis


näeb ette seni ajutised käibemaksu madalamad määrad muuta alalisteks. Eestis hiljuti haamrina kasutatud aasta 2011 on direktiivist välja võetud.



Põhjusi selleks tuuakse mitu, näiteks:


ajutiste sätete muutmine alaliseks vähendab ebakindlaid tegureid äritegevuses;



vähendab deklareerimata töö osakaalu ning suurendab nõudlust seadusliku majandustegevuse järele;


tekitab kokkuhoiu tarbijatele, kusjuures enim võidavad just madalama sissetulekuga inimesed.



Seega on võitjateks nii eraisikud, ettevõtted kui ka riik.



Maksuerisuste võimalused

Kui Eesti on tänini püüdnud käibemaksuerisusi iseloomustada kui anomaaliat, millest meie peaksime kui katkust eemale hoidma, siis tegelikkuses on nimekirjas piisaval hulgal kaupu ja teenuseid, millele võib madalamaid määrasid kehtestada.



Nimetagem: toiduained (v.a alkohoolsed joogid); ravimid, meditsiiniseadmed ja -tooted, invavahendid; raamatud ja perioodilised väljaanded; ürituste piletid; eluasememüük, ehitus ja renoveerimine; majutusteenused;



toitlustusteenused; sotsiaal-, meditsiini- ja hambaraviteenused; ringhäälinguteenus; spordiürituste korraldamine ja spordirajatiste kasutamine;



põllumajanduslikuks tootmiseks kasutatavad kaubad ja teenused; tänavapuhastusega, prügi kogumise ja jäätmekäitlusega seotud teenused; veevarustus; matuseteenused jne.



Seega on tegemist kaupade ja teenustega, mida inimesed vajavad suuremal või väiksemal määral oma igapäevaelus.


Kui praegu räägitakse näiteks palju ener­gia­sääst­lik­ku­sest ja kortermajade soojuspidavuse suuren­da­misest, siis võiks ju käibemaksu alandamine neile toodetele ja teenustele olla üks stiimul, miks asi ette võtta. Sest jutuga ju maja soojaks ei küta, on vaja tegusid.



Euroopa eeskuju

Erinevalt Eestist on paljudes Euroopa riikides mõistetud alandatud käibemaksumäärade olulisust. Näiteks on toidukaupadele või osale neist kehtestatud vähendatud käibemaksumäär veidi enam kui 20 liikmesriigis.



Poolas ja Luksemburgis on maksumäär toiduainetele 3%, Hispaanias ja Itaalias 4%, Küprosel, Portugalis ja Prantsusmaal 5%, Saksamaal 7%. Üldiselt on neis riikides toiduainete käibemaks kolm korda madalam käibemaksu maksimummäärast. Suurbritannias on aastaid toiduainete käibemaks olnud 0%.



Ehitus- ja renoveerimistöid maksustatakse Itaalias 4%-ga, Luksemburgis aga koguni 3%-ga. Prantsusmaal on madalaim maksumäär (2,1%) kehtestatud ravimitele, Rootsis, Soomes, Belgias ja Luksemburgis püütakse aga sportimisvõimalustele kehtestatud madalamate määrade abil muuta inimeste tervisekäitumist, Suurbritannias on madalam maksumäär laste riietel ja jalanõudel. Väärt näiteid on teisigi.



Meil on erinevatest maksumääradest loobumiseks toodud põhiliselt n-ö bürokraatlik põhjus - raskused maksukogumisel ja kontrollimisel.



Kas ei lähene me asjale valest otsast? Me ei arvesta mitte tarbija huvisid, vaid ametnike mugavust ja riigieelarve täitumist. Justkui oleks riigieelarve asi iseeneses, mitte riigi põhilisem instrument oma inimeste eest hoolitsemisel.



Viimane inimarengu aruanne kutsus üles raskel ajal väärtustele mõtlema ja põhiväärtuste juurde tagasi pöörduma. Mõtlemine on hea, tegutsemine veelgi parem.


Ehk on diskussiooni alustamine käibemaksumäärade alandamiseks üks tee, kus meenutada riigi ülimat eesmärki - kanda hoolt inimeste eest. Ja vajalik debatiteema eelseisvate Euroopa Parlamendi valimiste kampaanias.



Tuleb vaid nõustuda Euroopa Komisjoni asepresidendi Siim Kallasega, et parlamendisaadik ei saa ärgata üksnes sõna "Venemaa" peale, vaid lähiaastatel on olulised eelkõige majandusteemad.



Taskukohasuse põhimõte

Euroopa Liidus peetakse madalamate maksumäärade kehtestamisel oluliseks tootlikkuse suurendamist, pikaajalist tööhõivet ja suuremat sissetulekute võrdsust.



Need on ka meil aktuaalsed, eriti kui meenutada vaid ühte fakti - registreeritud töötute arv on juba 50 000 ja neile lisanduvad need, kes on (riigile) juba ammu käega löönud. Madal tööhõive on aga oluline teema, nagu ka ühiskonna ebavõrdsus.



Euroopa Liit pakub madalamate maksumääradega tuge põhiliste kaupade ja teenuste muutmisel inimestele taskukohaseks. Riigi asi on selle üle arutleda ja otsustada. Aga riik ei ole Toompea ega Stenbocki maja - riik, see on tema inimesed.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles