Kaarel Ird jõuab lõpuks Rakvere teatrisse

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Virumaa Teataja
Copy
Tartu Uus Teater tuleb mängima Rakvere teatri suures saalis lavastust “Ird, K.”.
Tartu Uus Teater tuleb mängima Rakvere teatri suures saalis lavastust “Ird, K.”. Foto: Tartu Uus Teater

Tartu Uus Teater tuleb Lääne-Virumaale – kolmapäeval mängime Rakvere teatri suures saalis lavastust “Ird, K.”.


Lavastus on inspireeritud vastuolulisest teatrimehest Kaarel Irdist, kes on olnud seotud ka Rakvere teatriga – nimelt pidi temast 1940. aasta kevadel sõlmitud lepingu kohaselt saama 1. juulist alates Rakvere teatri juht. Vahepeal toimusid aga pöördelised sündmused ning Ird võttis oma poistega hoopis Vanemuise üle. Edasine on juba ajalugu. Jääb vaid oletada, mis oleks juhtunud siin ja mis oleks juhtunud seal, kui pööret poleks toimunud.

Ird on vastuoluline mees, õigemini on keeruline temasse üheselt suhtuda. Paljudegi jaoks oli ta vastik kommunist, samas paljude jaoks oli ta õige eesti mees, kes süsteemis töötades suutis Eesti jaoks palju ära teha. Eks me neid süsteemi seestpoolt õõnestamise või halva ärakasutamise vabandusi oleme hiljemgi kuulnud. Enamasti tunduvad need, kes töötavad süsteemiga kaasa vaid kasusaamise eesmärgil, samas sellesse uskumata, veel kõige hirmsamad limukad.

Ird oli vähemalt aus – ta oli lõpuni punane, kuid vanas, eestiaegses mõttes. On kirjutatud, et 1930. aastate lõpus olid kõik mõistusega inimesed kui mitte punased, siis roosad ikka, sest valitsev poliitiline ja äriline olukord vajas vastandumist. Kui riigikord vahetus, virutati sellised punased ja roosad kõrgete kohtade peale (Vares-Barbarus, Semper, Ird jpt) ning neil ei jäänud üle muud kui ellu jääda või tagasi viimasteks saada – karjääritegemisega kaasa minna või alla vanduda. Ird tegi karjääri, kuid ta polnud karjäärikommunist, ta tegeles siiski sellega, mida ta armastas – teatrit, ehkki see selgus kipub muu info alla mattuma.

Tema armastas teatrit ning Vanemuise ülesehitamine ja ülesupitamine oli tema suurim lavastus, mis kestis läbi aastakümnete. Tänapäeval võiks seda nimetada ka aastakümneid kestnud PR-projektiks ning Irdi võib nimetada Nõukogude aja suurimaks teatriprodutsendiks, aga kas peab ...

Mängime lavastust juba neljandat hooaega ning oleme peale Tartu sellega käinud Tallinnas, Pärnus, Kuressaares ja Riias. Rakverre pole siiani jõudnud, Nüüd on meil heameel see viga parandada.

Tagasi üles