Evi Torm: Kiirlaenud - abi või abitus?

, MTÜ Jeeriko võlanõustaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Evi Torm.
Evi Torm. Foto: Erakogu

Kiirlaenude teema on väga aktuaalne. Usun ka seda, et lihtsalt kättesaadavad kiirlaenud on olnud abiks paljudele rahahädas olijatele. Selline teenus on mõistetav. Kuid kes suudaks kokku arvata kõik need mured, mida kiirlaenud on põhjustanud?


Loomulikult on reklaam - turvalisem kui pangas - väga ahvatlev. Keerukamaks muutub olukord siis, kui laenuvõtja ei suuda hinnata tagasimaksmise võimalusi ja laenab ennast n-ö lõhki.



Sageli eelistataksegi kiirlaene, sest sel puhul peab maksevõimekust hindama inimene ise ja keegi ei takista tal oma võimeid üle hindamast. Hinnangu enda toimetulekule annab inimene ise.



Tegelikkus on teine

Väide, et täiendav turvalisus kaitseb, ei kaitse ju kliendi huve kuidagi. Kõige suurem risk ongi see, et klient ei suuda oma maksejõudu adekvaatselt hin­nata.



Kohtun tihti inimestega, kes arvavad - palk tõuseb, ko­he leian tööd, kuumakse on väike, mina saan alati hakkama jne.



Tegelikkus on, et palk ei tõuse, tööd ei leia, kuumakse käib üle jõu ning ootamatu koondamisteade pöörab kõik senise elu pea peale.



Laenupakkuja soov on ju igati mõistetav, ta on abivalmis. Ja ka soovitus - üheksa korda mõõda - kõigiti asjakohane. Kuid kes aitab mõõta? Kas tõesti postkontori töötaja? Või kioskimüüja? Mina küll seda vastutust võtta ei tahaks!


Internetis teemaga tutvudes leidsin mitu lehekülge, kust saab laenude ja võlgade korral teavet või abi. Paraku ei oska ega suuda kõik inimesed, kes on minu poole pöördunud, internetist ise abi leida.



Kiirlaenu saada on tõesti imelihtne. Kuid vastutus tehingu puhul on ju mõlemal osapoolel - nii ütleb ka seadus!



Kohustuste täitmisel tuleb lähtuda lepingust, seadusest, hea usu põhimõttest, mõistlikkusest ning tavast ja praktikast. Kõige sellega ei suuda inimene ilma spetsialisti abita arvestada ja endale jõukohast laenu võtta.


Ja kui laen on muutunud võlaks, siis tuleb kiiremas korras otsida lahendust! Sel puhul võib võlanõustaja olla abiks. Mida kiiremini hakatakse lahendusi otsima, seda rutem laheneb ka mure.



Mõni nõuanne

* Sissetulekud ja väljaminekud enda jaoks kirja panna, et oleks ülevaade.



* Kui on vaja teha laenu- või võlamakseid, siis enne maksegraafiku muudatusi veenduda, kui palju saab ühes kuus maksta. Graafiku muutmine on enamasti päris kallis ja see peab olema hoolega kaalutud otsus.



* Kui tuleb laenu teemal kiri, siis kindlasti lugeda, mis seal kirjas, tihti on võimalus esitada ka vastuväiteid või saavutada kokkuleppeid etteantud aja jooksul



* Võlausaldajate ignoreerimine ja enda peitmine teeb asja alati hullemaks.



* Pöörduge abi saamiseks sotsiaaltöötajate poole, tasuta õigusabi telefonidele, internetilehekülgedele jms.


Kuid tasub meeles pidada, et ükski neist ei saa tasuda teie võetud laene ega maksta teie trahve, nad saavad aidata teid oma rahaasju paremini korraldada. Ka laenudega on võimalik elada, kuid seda tuleb õppida ja väga tahta.



Lõpetuseks kordan - mõistlik võlgnik teatab alati täitmise takistusest esimesel võimalusel, lepingut on mõtet muuta ainult siis, kui muudetud lepingu tingimusi on võimalik täita 100%!



Ja kas kiirlaen on abiks või tekitab abitust - seda otsustab juba iga inimene ise!

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles