Iga päev riputatakse kogu maailmas tänavatele üles värvikirevaid plakatipoognaid, mis küll meelitades, naerutades, üllatades, vahel isegi ehmatades meie tähelepanu köidavad ning mingil kindlal moel käituma suunavad.
Aive Herja: Ettevaatust, killerkott!
Postkasti potsatavate reklaambrošüüride lähemal silmitsemisel tekib sageli kahtlus, kas meid ikka täiemõistuslikeks peetakse.
Kes ei oleks vahel unistanud reklaamivabast maailmast?!
Samas oleme kõige sellega juba nii harjunud, et muutuksime võib-olla nukrakski, kui ettevõtlikud kaaskodanikud enam moosida ei üritaks.
Isegi šokiseisundisse viivatest sotsiaalreklaamidest tunneksime puudust, sest need pühivad meil nina moosist puhtaks, vaatavad sügavalt silma ja toovad uudiseid tõelisest elust väljaspool poodlemistsüklit.
Äsja alanud killerkotikampaania on üks sellistest karmidest sotsiaalkampaaniatest, mis seab kahtluse alla ühe nii omaseks saanud harjumuse - kilekottide massilise tarbimise. "Ah, jälle hakkavad pihta, ära tüütab see moraali lugemine," mõtleb nii mõnigi.
Jah, ega see muretu õndsuseseisund reaalse eluga väga kokku klapigi. Ega muidu öeldaks, et õndsad on need, kes on vaimust vaesed. Need aga, kes end vaimust vaeste hulka kanda ei kavatse, peavad olema pidevalt valvel - lahendama ettetulevaid probleeme, analüüsima oma käitumismustreid jne.
Eneseanalüüsi mõttes tasuks alanud kampaania puhul endalt küsida, miks ma poes käies alati uue kilekoti ostan. Kas ma kollektsioneerin kilekotte?
Kas mulle meeldiks, kui Eesti suurim mägi kannaks tulevikus Suure Munamäe asemel nime Suur Plastprügimägi?
Või soovin hoopis anda omapoolse panuse uue turismiobjekti - Vaikses ookeanis Hawaii saarestiku lähistel ulpiva 680 000 ruutkilomeetri suuruse prügisaare - arenguprogrammi?
Tahan ma kaasa aidata miljoni merelinnu ja 100 000 merelooma surmale, kes igal aastal plastprügisse lõksu jäävad või sellest end pahaaimamatult surnuks söövad?
Kas mind jätab ükskõikseks asjaolu, et tulevikus söövad mu enda järeltulijad võib-olla neidsamu kilekotte, mille ma täna ära viskan?
Näljased mereelukad pistavad ju aastakümnete jooksul maailmameres tükkideks lagunenud kilekotid planktoni pähe pintslisse ja inimese lauale jõuab seega juba plastiga pikitud ja mürkainetega rikastatud kala.
Vaevalt keegi neile küsimustele jaatavalt vastaks. Ometigi vastame peaaegu iga kord jaatavalt poemüüjale, kes küsib, kas soovime kilekotti. Või siis vaatame tummalt pealt, kuidas müüja kaupa kilekottidesse pakib.
"Tasuta jagatakse, miks mitte võtta!?" mõtleme. Kahjuks on elu näidanud, et tasuta lõunad lähevad lõppkokkuvõttes rohkem maksma kui tasulised.
Seega, kui tahame pärandada elukõlbliku keskkonna järeltulevatele põlvkondadele, tuleb meil õppida habraste kilekottide asemel kasutama kvaliteetsemaid, nagu nt riidekott, mis teenib inimest kauem ja ärakantuna kõduneb paari aastaga, samas kui kilekoti hauatagune iga võib kesta kuni 1000 aastat.
Kui meil peaks oma harjumuste muutmisel motivatsioonist väheks jääma, siis saab seda ju alati kilekottide maksustamisega tõsta. See, et kilekott alanud kampaania käigus killerkotiks on ristitud, ei tähenda kindlasti seda, et linnas liikumine, kilekott käes, nüüdsest halvasti lõpeb.
Olgem ausad, 100% kilekoti- ja plastivabalt elada ei oska päris hästi veel keegi, kuid esimesi samme selles suunas võtta on õige aeg.
Alustuseks soetage endale mõni riidekott, võtke need poodi minnes kaasa ja poest haarake ühes nii vähe kilekotte kui võimalik. Taaskasutage kilekotte ja viimsele teele saatke need pakendiprügisse, kust need viiakse töötlemisele.
Kõigil tuleb ette nõrkushetki, ka minul, kes ma püüan teadlikult oma kilekotitarbimist kontrolli all hoida.
Seepärast soovitan kõigile oma salaretsepti hetkeks, kui käsi taas tarbetu kilekoti järele sirutub: kujutage elavalt ette pilti elust enesest - surnud vaala, kelle lahtilõigatud kõhust leitakse 800 kg plasti ja kilet.
Nii et riidekott selga, ja punuma!