Sven Pitkve: Veel matast ja riigieksamist
Nagu kõigile teada, peavad abituriendid alates 2014. aastast sooritama kolm kohustuslikku eksamit, milleks on kirjand, võõrkeel ning matemaatika.
Mul on siiralt hea meel, et uue õppekava kohaselt on toodud abituriendi teadmiste hindamiseks sisse kolmas mõõde. Eriti nauditav on see, et selleks on matemaatiline keel.
Matemaatikata poleks meil midagi. See väide võib tunduda väga lihtsustatud, kuid ma usun siiralt, et see on nii.
Miks?
Seda sellepärast, et matemaatika kätkeb endas jätkusuutlikkust. Omadust, mida peame üheks olulisemaks.
Kui vaatame kõiki teisi õppeaineid, siis need on ajas palju muutuvad. 100 aastat tagasi õpetati siin maal teistsugust eesti keelt.
Samas Phytagorase teoreem on püsinud endisena juba aastasadu ning seda õpetatakse ka meie lastelastele samamoodi. Matemaatilised põhitõed olid, on ja jäävad.
Kooliajal tajusin tendentsi, et matemaatikat üritatakse vaikimisi tagaplaanile suruda. Seda läbi õpilaste tahtmatuse õppida ning õpetajate suutmatuse õpetada.
Matemaatika eksami kohustuslikuks muutmisel saab aga kindel olla, et kaob suhtumine, mille puhul kirjutatakse hinne "kolm" lihtsalt välja. Põhjenduseks, et matemaatikat ei lähe ju niikuinii kunagi vaja.
Kõik ei pea saama inseneriks
Kõige levinum vastuväide uudsele õppekavale ongi minu arvates see, et ennast väidetakse olevat humanitaarinimene. Tore on. Näiteks mina pean ennast hoopis reaalainete inimeseks.
Analüüsime eksameid-töid, mis tuleb vastavalt uuele õppekavale ühel abituriendil küpsustunnistuse saamiseks teha: kirjand - humanitaaria, võõrkeel - humanitaaria, uurimistöö - humanitaaria, matemaatika - reaalia.
Ning nendele lisaks veel vabalt valitud koolieksam. Järeldub, et enamik neist on seotud humanitaarteadmistega.
Tegelikkuses võiksid ju protesteerida ning rohkem õigusi nõuda hoopis nn reaalainete inimesed. Matemaatika "oskamine" ei ole vajalik kaugeltki mitte ainult insenerikutse saamiseks, vaid see on määrava tähtsusega ka majandussektoris.
Raamatupidajad, finantsjuhid, ökonomistid - nende kõigi igapäevatöös on matemaatikal oma osa. Irooniline on aga see, et need ametikohad täidavad sageli humanitaarala inimesed.
Matemaatika pole ainult inseneridele.
Riigieksamist
Sooviksin meie haridus- ja teadusministeeriumi natuke valgustada võimalike probleemide tagamaadest.
Leian, et matemaatilise keeleoskuse taseme mõõtmine ja selle järgi küpsuse hindamine on äärmiselt vajalik, kuid pakutud lahendus õppekava muutmiseks ei ole sugugi kõige parem ning ei pruugi anda oodatud tulemust.
Esiteks kaasneb matemaatikaeksami kohustuslikuks muutmisega eksami üldise raskusastme allaviimine, sest eksam peab ju olema jõukohane ka humanitaarklasside õpilastele.
Selle tõttu toodavad gümnaasiumid suurel hulgal keskpärase tasemega lõpetajaid. See lahendus ei too meile juurde tippspetsialiste.
Mis veelgi hullem, see suurendab tehnikaülikoolis nn talvitujate hulka. Need on õpilased, kes tulevad ülikooli tehnikaerialadele talve mööda saatma, et siis kevadel midagi muud õppima minna.
Praeguse süsteemiga - suure valikuvabadusega - on kõrgkoolid kunstlikult selliste talvitujate eest kaitstud.
Võib tekkida olukord, kus humanitaarklasside inimesed hakkavad uskuma enda matemaatilisse võimekusse. Reaalsus, mis neid kõrgkoolis ootab, on aga halastamatu.
Siiski on vaja muuta nii õpilaste senist suhtumist matemaatika õppimisse kui ka selle tähtsuse-tähtsusetuse adumisse.
Pakun lahenduseks koolisisese tasemetöö (koolieksam) humanitaarklassi õpilastele. Tagamaks ühtlast üleriigilist taset, tuleks lähteülesannete kogum riiklikult ette anda, st kõik koolid valiksid individuaalselt nn suurest potist enda ülesanded. Selline lähenemine tagaks nii humanitaar- kui ka reaalklasside jätkusuutliku arengu.
Praeguse õppekava uuendusega on maja ehitamist alustatud korstnast, mitte vundamendist. Selleks et seitsme või kümne aasta pärast oleks meil reaalainetes tugevaid õpilasi, tuleb täna panustada algklasside õppekavadesse - muuta need pragmaatilisemaks.
Näiteks viia õpilasi tehastesse ekskursioonidele, korraldada tehnikaalaseid näituseid. Veel peaks suurendama keskkoolide koostööd kõrgkoolide laboratooriumitega.
Meil on vaja jälle usinaid matemaatika õppijaid. Ja seda ei saavuta me tühipalja eksami kohustuslikuks tegemisega.
Sellel on hoopis muud tagajärjed.
In brevi, ministeeriumil paistab olevat eesmärk, kuid praegu on veel teadmata, miks ja kuidas seda saavutada. Kvantiteet on allutanud kvaliteedi.