Kui suusatamisest villand, võib vahelduseks talve nautida ka muul moel, näiteks oma autoga mõnel arvukatest jääradadest adrenaliini kogudes.
Jää- ja lumerajad pakuvad talvist meelelahutust
Lisaks meelelahutusele on sel tegevusel ka praktiline väärtus, sest aitab treenida sõiduvõtteid, mida libedal tänaval kasulik rakendada.
On hulk mehepoegi, aga ka naisterahvaid, keda köidab jää- ja lumerajasõit. Nii uued kui ka vanad seltskonnad on üles putitanud oma päevi näinud Ladad või Fordid ning käivad radadel kätt harjutamas ning üksteiselt mõõtu võtmas.
Lada uus elu
Sõidukorras ja tänavalegaalse vana Žiguli võib kätte saada mõne tuhande krooniga, aga kui on soovi, et see rajal laiali ei pudene, peab seda kõvasti putitama. On mehi, kes teevad Ladast viimase peal pilli ning matavad oma sõiduriista või lemmiklelusse mitukümmend tuhat krooni. Aga radadele tullakse ka päris uute autodega. Mõnel pool kasutavad jääradasid lausa autokoolid oma libedasõidu koolituseks.
Eeskätt annab jäärajal sõidumõnu tagasilla veoga auto. Nii äratataksegi suhteliselt odavad, samas aga töökindlad Ladad uuele elule. Ja võrreldes suvise põlluralliga räsib jäärajasõit autot palju vähem.
Lääne-Virumaal nagu kõikjal Eestis on üksjagu põlluradasid, mida võib märgata paljude talumajade läheduses. Jääradu on mõnevõrra vähem, sest nende rajamine ja hooldamine nõuab kõvasti vaeva.
Nende kohta saab põhjalikku infot üksteisega lävides või netifoorumites surfates. Siinkohal võib vihjata, et näiteks saab jäärada sõita Vergi lahel (kui see parasjagu kinni pole tuisanud), Tamsalus, Simunas, aga kindlasti ka mujal.
Ent üks paremaid jääradasid asub Võhus, kus peeti läinud nädalavahetusel ka võistlused. Oma heinamaale 1,3 kilomeetri pikkuse jääraja teinud Andres Põldme rääkis, et enne oli ta käinud sõitmas Aravuse järvel, kuid nelja talve eest tulnud kodule lähemale.
"Ise tahan sõita ja teistele saab siis ka võimaluse pakkuda," ütles Põldme, kes kasutab jäärajal sõiduks vana Ford Sierrat.
"Siin kannatab igasuguste autodega sõita, väga kalleid autosid on proovimas käidud," rääkis Põldme. "Ega kedagi siia ei sunni, kel on pisik ja tahab proovida, need tulevad - et mis see auto jää peal teeb."
Igal aastal korraldatakse ka üks suurem võistlus ja mõned väiksemad, näiteks vastlapäeva paiku. Viimasel korral oli võistlemas kogenud haisid, aga ka noori ja naisi. Kes niisama sõitma tahab minna, peab maksma 25 krooni sõidutunnist. Kuigi rajahooldajad sellega suurt ei teeni, on see abiks ikka.
Õppesõidu võimalus
Võhu rajal käib libedasõidu lõppkoolitust tegemas ka Rakveres tegutsev Rossmanni autokool.
Sõiduõpetaja Madis Rossmann peab seda väga heaks võimaluseks, sest olemas on nõuetele vastav pikem ring. Rossmanni sõnul vaatavad sõiduõpetajad jääradade buumile igati positiivselt, sest kes seal toime tuleb, saab paremini hakkama ka tänaval.
Jää- ja lumerada saab proovida:
• Vergi lahel,
• Võhus,
• Tamsalus,
• Simunas ja paljudes teistes kohtades.