Selle aasta 26. jaanuaril võttis riigikogu vastu otsuse energiaturu osalise avamise kohta. Aga mis turg see on? Mida ütleb see seadus tavalisele inimesele ja kuidas tema elu mõjutama hakkab?
Lembit Kaljuvee: Mis turule me oma energiaga läheme?
Kui seda nüüd ülekantud tähenduses ja kujundlikult seletada, siis - me ei sisene aprillis mitte näiteks Tallinna Keskturule, pigem on selle turu suurus meie jaoks Kunda turu üks lett ...
Turgu pole olemaski
Meeldetuletuseks. Me lubasime Euroopa Liiduga liitudes avada oma elektrituru liiduriikide energiafirmade vaheliseks konkurentsiks 2013. aastaks.
Nii soostus EL lubama meile üleminekuaega kaheksa aastat ja sel aastal avame oma energiaturu alles osaliselt.
Miks ma võrdlesin meie turu avamist praegu nii väikese mahuga nagu väikelinna turu üks lett?
Meie praegune seis - oleme üks osa Loode-Venemaa elektriturust. Koos Läti ja Leeduga. Et siseneda Põhjamaade turule, osaleda Nord Poolis, on kõvasti arenguruumi.
Meil ei ole ühendusi, et Skandinaavia riikide energiabörsil kaubelda. Eestil on võimalus Estlink 1 kaudu saada oma elektritarbimise tippvõimsuse ajal vähem kui viiendik elektrivajadusest.
Füüsiliselt pole võimalik seega Nord Pooli kaudu Skandinaavia elektrit eriti kasutada, me saame aga osta börsilt Vene elektrit. Nii nagu on lubatud EL-i riikidele osta kolmandate riikide toodangut.
Selline on praegu kõigi Balti riikide olukord elektriturul - meil pole piisavalt elektrit. Pärast Leedu Ignalina tuumajaama sulgemist on oma elektri tootmisvõimsusi vaid Eestil ja me müümegi elektrit suurtes kogustes.
Eelmise aasta 1,9miljardiline Eesti Energia kasum tuligi elektri ekspordist Lätti ja Leetu.
Järelikult peame ootama uute kaablite paigaldamist Balti riikide ja Põhjamaade vahele, mis on plaanis nii Eestis kui Lätis. Siis saab ehk nimetada ka meie elektriturgu kui turgu selle majanduslikus mõttes.
Põhjala turg
Peaaegu pool Põhjamaade elektrist on hüdroelektrijaamades toodetud. Järgmisena on mahu poolest kasutusel aatomienergia ja siis fossiilsetel kütustel töötavate koostootmisjaamade elekter, mille osakaal on kuni 15% kogu toodangust. Kuid riigiti on neil energiapoliitikas eripärasused.
Soomlased näiteks on oma energiatootmise viinud aatomijaamade põhiseks, sest nad olid omal ajal hädas elektri ostmisega Rootsist ja Norrast.
Hüdroenergia tootmine sõltub väga palju ilmastikust ehk vee rohkusest. Samuti sõltub elektri hind aastaajast, Põhjamaade inimesed on mugavad ja kasutavad palju elekterkütet. Kui on külm talv ja hüdrojaamade jaoks on vesi külmunud, siis tõusebki elektri hind Põhjamaade börsil, nagu hiljuti oli, kaheksakordseks.
Meie riigi elaniku jaoks ei muutu aga energiaturu avanemisega otseselt midagi, ega kodanik ei pea minema börsile elektrit ostma. Nii nagu tänagi, toimib kõik edasi.
Aga peame tunnistama, et elektri hind meie inimeste jaoks muutub küll. Ja nagu hind ikka - tõusu poole. Kuid hinnatõusu tempo on tähtis.
Me peame arvestama, et Balti riikides tegelikult elektrit ei jätku.
Hiljutine riigikogu otsus arendada edasi põlevkivikatelde ehitamist annabki meile kindluse, et suudame riiki oma energiaga kindlustada.
Tähtis on veel see, et saame oma siseturul teha majanduskliima parandamiseks või hoidmiseks energia hinna kohta eraldi otsuseid.
Näide soomlaste arukusest: nad ehitasid aatomielektrijaamad just sellepärast, et mitte sõltuda Põhjamaade energiabörsi hinnakõikumistest.
Selle taga on soomlaste puidutööstuse otsused.
Sellepärast peavadki Eesti Energia ja põlevkivikaevandused olema riigi omanduses, et vastavalt Eesti riigi vajadusele oma toodetud elektriga tasakaalu hoida.