Viimastel kuudel on lehti lugedes alatihti meel mõru, sest üha rohkem kirjutatakse lugusid peredest, kes on töö kaotamise tõttu jäänud oma eluasemelaenude tagasimaksmisega hätta.
Hannes Rumm: Kodu läheb, võlaorjus jääb?
Näiteks üksikema ostis paar aastat tagasi miljoni krooni eest Mustamäele kahetoalise korteri. Masu võttis naiselt töö ning kohe kaotas pere ka kodu, sest pank pani nende korteri sundmüüki.
Mis kõige hullem - korteri hind oli vahepeal kõvasti kukkunud ning sundmüügist saadud raha võlasummat ei katnud. Õnnetule naisele jääb pikaks ajaks kaela võlakoorem kodu eest, mida tal enam ei ole.
Praegu ei saa riik selliste perede kaitseks midagi ette võtta. Samas on meil eluasemelaenu võtnud üle 130 000 pere, kellest ligi 6000-l on raskusi võlgade tasumisega. See pole ka ime - tööpuudus on saavutanud taasiseseisvunud Eestis kõigi aegade kõrgeima taseme.
Nii täbaras olukorras ei saa riik istuda käed rüpes ja jätta raskustesse sattunud inimesed sõltuvusse pankade käitumisest.
Teisalt mäletan ma hästi, mis toimus, kui aastapäevad tagasi tuli rahandusminister Ivari Padar välja ideega toetada riiklike tagatistega eluasemelaenu võtnud perede maksepuhkust. Siis parastati online-kommentaarides: ise olid loll, kui laenu võtsid!
Rumal parastamine
Niisugune suhtumine on julm ning rumal. Julm hätta sattunud pere suhtes, rumal terve Eesti jaoks. Kui me lepime sellega, et tuhanded pered kaotavad masu tõttu töö ja kodu, kuid jäävad laenu edasi maksma, siis tähendab see mitte ainult nende perede üleöö vaesumist, vaid sotsiaalseid probleeme pikkadeks aastateks kogu riigile.
Olukorra leevendamiseks töötab riigikogu õiguskomisjoni juures võlakaitseseaduse töörühm, mis otsib lahendusi nii ajutiselt makseraskustesse sattunute kui lootusetute võlgnike jaoks.
Tavaliselt on eluasemelaenud võetud 25-30 aastaks. Kui sellesse aega satub taasiseseisvunud Eesti rängim majanduskriis, siis on loomulik, et töö kaotanud hea töötaja puhul on tegu ajutiste makseraskustega. 30 aasta perspektiivis me ju teame, et vananeva elanikkonnaga Eesti üha suurimaks probleemiks ei ole mitte tööpuudus, vaid hoopis töökäte vähesus.
Sotsiaaldemokraatide hinnangul kohtleb Eesti riik praegu täiesti ebavõrdselt ettevõtteid ja inimesi. Kui ettevõte satub pankrotiohtu, võib ta saneerimismenetluse abil saada lisaaega oma töö ümberkorraldamiseks ja võlgade ajatamiseks.
Sellisele ettevõttele uue võimaluse andmine jaluletõusmiseks toimub kohtu abil ning seaduse alusel.
Samasugust kohtu kaitset ja abi oma võlgade ajatamiseks vajavad ka laenu võtnud üksikisikud.
Valmiva võlakaitseseaduse esimese eelnõu kohaselt annab riik ajutistesse raskustesse sattunud võlgnikele võimaluse pöörduda kohtu poole avaldusega võlgade ülevaatamiseks ja ajatamiseks.
Võlgade ümberkujundamise ajal kaitseb seadus peret sellega, et pangal pole õigust inimesi kodust välja tõsta ning seda sundmüüki panna.
Kuna uus seadus on tekitanud hätta sattunud inimestes väga suuri ootusi, peab hoiatama, et see ei saa lahendada kõiki muresid. Riik ei saa kõigi võlgnike laene korstnasse kirjutada ega päästa neid, kelle laenud on lootusetult suured.
Vaja ausat seadust
Väga oluline on ka võlakaitseseaduse kvaliteet. Uus seadus peab tagama hädaliste tegeliku, mitte ainult näilise kaitse võimaluse.
Näiteks ettevõtete saneerimise puhul said kohtud aastaga 86 saneerimistaotlust, kuid käiku läks neist vaid viis. Riigikogul ei ole õigust narrida inimesi seadusega, mille alusel tuhanded võlgnikud pöörduvad kohtusse, kuid erinevatel põhjustel on nendest abipalvetest võimalik rahuldada ainult 5-10%.
Lootusetute laenude puhul - näiteks juhul, kui võlasumma ulatub 4-5 miljoni kroonini ning kohtu hinnangul pole perel lootustki seda isegi väga pika aja vältel tööga tagasi teenida - tasub senisest rohkem kasutada üksikisiku pankrotti.
Sõna "pankrot" kõlab ehmatavalt ja seetõttu esitati mullu kõigest 167 üksikisiku pankrotiavaldust.
Samas annab pankrot võimaluse vabaneda pikast võlaorjusest ja tulla tagasi tavaellu. Praegune pankrotiperiood on määratud viie aasta pikkusena, mille vältel peab võlgnik kõigist oma sissetulekutest pärast elatusmiinimumi mahaarvestamist loovutama 75-85%.
Nii karm süsteem ajendab lootusetuid võlgnikke kas pankrotti minekut meeleheitlikult vältima või oma sissetulekuid varjama.
Sotsiaaldemokraadid soovivad pankrotiperioodi lühendada ning anda kohtule võimalus rakendada pankrotiaega paindlikult.
Kui näiteks kohus otsustab, et konkreetse pere puhul on pankrotiaeg kolm aastat ja võlgnik tasub võlausaldajatele sel ajal ausalt 75% oma sissetulekutest, siis kustub kolme aasta möödudes tema võlg.
Elus kehtib mõnikord põhimõte - parem õudne lõpp kui lõputu õudus.