Ühe menuka kohviku vahetusevanem koostas oma töötajatele aasta alguses töögraafikuid.
Tiina Saar: Riid tööandja liivakastis
Et tööd polnud just ülearu, pakkus ta teenindajannale Y, kes üksiti ka ülikoolis õppis ja paindlikku tööaega vajas, vähem töötunde kui lepingus ette nähtud.
Teenindajanna Y pilgutas rõõmsalt oma kunstripsmeid ja jäi graafikuga rahule, sest kavatses tekkinud vaba aega reisimiseks kasutada.
Riiakad töövõtjad
Järgmise kuu alguses laekus aga vahetusevanema e-kirjakasti teade teenindajannalt Y, kes ähvardas, et on oma juristiga asja arutanud ja tööandja, kes õhema graafiku koostas, peab töötunnid, mil töötaja palmi all veetis, ikkagi kinni maksma.
Vahetusevanem tööandja esindajana uuris asja oma juristilt - tõesti, lubatud 120 tunni eest tuleb tasuda, kuigi töötaja tööl polnud.
Tööandja meelest oleks ta võinud küll palmi alla minekuks puhkuse välja võtta, kuid töövõtja seisukohast ei ole see tööandja asi, kui tal parasjagu tööd pakkuda pole, kus Y oma vaba ajakese veedab.
Juriidiliselt on olukord lahendatav töövõtja kasuks ja kohvikupidaja on sellega päri. Kui ei tuleks mängu asjaolu, et see pole mitte esimene kord, kui teenindaja Y, selmet tööandjaga inimlikult asju arutada juristi manu jookseb ja siis meili teel nähvavas stiilis suhtleb.
On katseaja viimane kuu ja see järjekordne intsident Y-ga toob tööandjale vägisi meeltesse tunde, et ta ei soovi sellise suhtumisega töötajaga töösuhet jätkata.
Ainult et ühtegi reaalset rikkumist töökohal Y-le ette heita ei ole ja temast vabanemine tooks kaasa kui mitte käigu töövaidluskomisjoni siis igal juhul kehva mainekujunduse.
Osa lugejaid mõtleb praegu kindlasti, et õigesti teeb see Y - kui on ette nähtud maksta 120 tunni eest, siis nõudku pursuidelt välja see raha. Väiksem osa elab kaasa tööandjale ja loodab, et too mõistaks tulevikus vingureid värbamisel vältida.
Kui nõrk on tugev
Palju on räägitud sellest, et töötaja on tööturul nõrgem pool ja teda tuleb kaitsta. Aga vahel on see nõrgem pool hoopis tugevam pool - nagu nääpsuke tige naine ajab suure karumehe vingumise ja näpistamisega lõpuks vihaseks ja möirgama, ehk hammustamagi. Ja juhtubki, et nõrgem on hoopis tugevam, väiksem manipuleerib suuremaga.
"Miks te eelmisest kohast ära tulite," küsib tööandja intervjuul. "Aga sellepärast, et ülemused olid jubedad, lubadustest ei peetud kinni - jah, ja rumalad olid nad ka," prahvatab kandidaat Otsekohesus oma tõe välja ja jääb lootma, et teda selle eest töökohaga premeeritakse.
Aga tuhkagi - iga vähimgi negatiivne märkus oma eelmise tööandja kohta mõjub kui punane ohutuli uuele tööandjale.
Tööpakkuja nimelt teab, et konfliktis on alati kaks osapoolt ja ju see töötaja ise ka mingi jama kokku keeras. Vahel on muidugi õigus tõesti ühel või teisel poolel, aga kes jõuab seda tõde alati taga ajada. Targem on suured õiglusehaid ja tülinorijad oma firmast kaugel hoida.
Selle looga ei taha ma öelda seda, et kui kusagil on ebaõiglust, peaks hoidma suu koomal ja ennastsalgavalt edasi teenima.
Ausad suhted töökohal peavad olema au sees ja nende eest tuleb seista. Klaarimine, tagasiside andmine ja rahulolematuse väljanäitamine peaks aga olema diplomaatiline. See tähendab, et mitte lammutav, vaid edasiviiv. Mitte süüdistav, vaid lahendust otsiv, ning enne kui probleemiga lagedale tulla, tuleks vaadata peeglisse.
Küsimus, et äkki on minus ka midagi sellist, mis probleeme esile kutsub, võib tuua üllatusliku, ent mitte kõige meeldivama avastuse.