Eesti Ajalehtede Liit (EALL) mõistab Eesti Posti rasket majanduslikku seisu, kuid ei pea õigeks firma kahjumit vaid perioodika kojukande hindade ülijärsu tõstmisega katta. Arusaamatutel põhjustel on kojukande tariifide väljatöötamisel aluseks võetud ainult kaal ja ei ole arvestatud lehtede ilmumissagedust.
Meie järelepärimisele Euroopa Ajalehtede Liidu peakorterisse saime vastuse, et üheski Euroopa riigis sellist põhimõtet ei rakendata.
Eesti Posti uued kojukandetariifid, mis peaksid hakkama kehtima 2008. aasta 1. jaanuarist, ei kohtle õiglaselt ja võrdselt kõiki perioodilisi väljaandeid. Eesti Posti väidetav ülikõrge keskmine hinnatõus 30% tabab raskemalt just ajalehti, kusjuures ajakirjade hinnatõus on väiksem.
Välja pakutud kojukandetariifid põhjustavad suuremaid lisakulutusi eelkõige maakonnalehtedele ning üleriigilistele päevalehtedele. Näiteks toovad uued tariifid Postimehele kaasa lisakulutusi 9,1 miljoni krooni eest ehk kulud kasvavad 60%. SL Õhtulehe hinnatõus on 50% ehk 6,1 miljonit, Sakalal 66% ehk üle kahe miljoni ning Virumaa Teatajal samuti 66% ehk 1,4 miljonit krooni.
Kontrollimisel selgus, et tariifide kujundamise printsiipe ei kirjutanud sideamet ette, nagu väidavad Eesti Posti juhid, ning väljaannetega ei ole peetud läbirääkimisi, et selgitada välja, mida uued tariifid endaga majanduslikult kaasa võivad tuua.
EALL peab vajalikuks deklareerida, et: kojukande tariifide keskmine tõus ei tohi olla 2008. aastal rohkem kui 15-18%; hindade kujundamisel ei saa arvestamata jätta ilmumissagedust.
EALL nõuab Eesti Postilt nende kojukandetariifide ülevaatamist ja sideametile uuesti esitamist. Ettepaneku mittearvestamisel võtab EALL kasutusele vastumeetmeid, sealhulgas oma kojukande laiendamise. EALLi hinnangul tõstab Eesti Post hinnad nii kõrgele, et see muudab kasulikuks ajalehtedel endil alustada Eesti linnades kojukannet, mis tähendab, et Eesti Posti kahjum suureneb veelgi ja hindade edasine tõstmine suretab maapiirkondades igasuguse trükimeedia tarbimise välja.
EALL kaitseb 42 liikmeslehe huve ning esindab ärivaldkonda, mille aastane käive on 1,3 miljardit krooni.
Loodame, et ajalehed ja Eesti Post suudavad leida mõlemat poolt rahuldava lahenduse, et tagada tellijatele mõistliku hinnaga perioodika kojukanne ja vältida mitme maakonnalehe ilmumise lõpetamist.
Samal teemal: “Eesti Post tahab lugejad Virumaa Teatajast ilma jätta.” Virumaa Teataja, 19. september 2007.