Põhjakeskus valmib raskuste kiuste

Aarne Mäe
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toomas Rüütmann kinnitab, et Rakvere Põhjakeskus valmib igal juhul.
Toomas Rüütmann kinnitab, et Rakvere Põhjakeskus valmib igal juhul. Foto: Peeter Langovits/Postimees

Hoolimata sellest, et finantsturult on suurtesse ettevõtmistesse raha saada aina keerulisem, loodab autoärimees Toomas Rüütmann Rakvere piiril Tõrremäel asuva Põhjakeskuse valmis ehitada.

“Olen Eesti majanduse suhtes jätkuvalt optimistlik. Minu nägemuses on makromajandus maraton ja mitte sprint – lühikeste perioodide näitel on ennatlik teha põhjapanevaid üldistusi,” ütles Rüütmann eile Virumaa Teatajale.

“Ei saa üldistavalt öelda, et Põhjakeskuse projekt on raskustes – olen väga optimistlik, et Virumaa suurim kaubanduskeskus avab klientide rõõmuks peagi uksed. Tõsi, projekti eestvedajate vahel on erimeelsusi, mis tuleb veel nõupidamistelaua taga lahendada, kuid projekti tervikuna see ei peata,” kinnitas Rüütmann Postimehele.

Millised erimeelsused Rüütmannil Põhjakeskuse teise eestvedaja Kobe Investmentsiga on, sellest ei pidanud ta õigeks ajalehes rääkida.

Eelmisel suvel soomlastelt Kommest Auto tagasi ostnud Toomas Rüütmann lubab leida strateegilise investori, kellest võib saada Kommest Auto uus suuromanik. Võimalike strateegiliste investoritega on Rüütmanni sõnul läbirääkimisi peetud juba suvest saadik. Kui suur osalus peamiselt Peugeot’sid müüvast ettevõttest investorile läheb, kes ostja võiks olla ning mis on osaluse hind, seda ei soostu Rüütmann avaldama.

Põhjakeskus kerkib edasi

Küll aga tunnistas ta, et muutunud majanduskeskkond on tehingu keerulisemaks teinud, mistõttu on veel paljud asjad lahtised. Muu hulgas ei ole tema sõnul selge seegi, kas uuelt investorilt saadakse raha rohkem, kui Rüütmann firma eest maksma pidi.

Neljapäevane Eesti Ekspress spekuleeris, et Rüütmann maksis soomlaste SOK-le autofirma enamusosaluse eest 180 miljonit krooni, maha lootis aga selle müüa 240 miljoniga.

Müügitehinguga on mehel kiire, sest oktoobris saabub autofirma ostuks korraldatud võlakirjaemissiooni tähtaeg.

Eelmisel aastal võlakirju ostnud inimesed ja ettevõtted on aga muutunud ettevaatlikuks, sest tekkinud on probleemid Rakverre plaanitava kaubanduskeskuse ehitusega, mis oli lisatagatis.

Rüütmann ise peab jutte investorite rahulolematusest ja närvilisusest siiski liialduseks, öeldes, et tööd Rakvere Põhjakeskuse ehitusega käivad ning muretsemiseks põhjust ei ole. Siiski tunnistab mees, et keskuse ehitamine ei lähe nii libedalt kui arvati.

Erinevad arendajad

Rüütmanni käima lükatud suurejoonelisel Põhjakeskusel on olnud erinevaid arendajaid. Mullu novembris kaasati projekti Kobe Investments ja TR Majad, kes sõlmisid kokkuleppe seni OÜ-le Margea Invest kuuluva Rakvere Põhjakeskuse projekti juhtimiseks ja ühiseks arendamiseks. Keskuse omanik (Margea Invest) jäi samaks.

Põhjakeskuse ehitamine algas läinud aasta mais ning see pidi esialgsete plaanide kohaselt maksma minema ligi pool miljardit krooni.

Rajatav kaubanduskeskus oma 37 500 ruutmeetriga pidi saama üheks suuremaks kaubanduskeskuseks Eestis ja valmima tänavu septembris.

Kahekorruselise Põhjakeskuse 37 500ruutmeetrisest brutopinnast 25 000 on äri- ja kaubanduspinnad, 4200 ruutmeetrile plaaniti jäähalli. Ankurrentnikuks on seal ehituskauplus K-rautakesko.

Vangerdused autoturul

Kui Lääne-Virumaal Peugeot’ autosid müünud KLK Auto ja Repeli täpselt kolm aastat tagasi ühinesid, pidi Põhjakeskuse alale kerkima autokeskus. Autokeskuse plaanis juba varem ehitada Repeli üksi, kes pani sinna ka paar paneeli püsti. See maa läks vahepealsete tehingutega Peugeot’sid Eestisse toovale ja Toomas Rüütmanni juhitavale Kommest Autole.

Vahepeal muutus KLK Auto Ühinenud Autokeskuseks ning praegu asub selle esindus Rakveres Narva tänavas. Repeli endine omanik Karl Karjus müüb Võidu Autos Fiati autosid. Kadrina keskus, kus oli KLK Auto esindus, kuulub nüüd Kommest Autole, kes rajas sinna Peugeot’ esinduse ja vahelao. (VT)

 

Intervjuu

Toomas Rüütmann: “Makromajandus on maraton, mitte sprint”

Kuidas kommenteerite Eesti Ekspressi artiklit “Tuntud ärimehe vara võib minna haamri alla”, kus kirjutatakse teie võlausaldajate kriisikoosolekust ja viidatakse, et te ostsite soomlaste SOKilt autofirma välja 180 miljoni krooni eest, et see kasumiga maha müüa, kuid majanduslangus on nurjanud teie plaanid?

Antud artikkel sisaldab faktivigu ja selles esitatud väited on ülepaisutatud. Kirjutise ajendiks on ilmselt Põhjakeskusega seotud finantsküsimuste ümber toimuvad läbirääkimised. Meie eesmärk oli ja on Virumaa suurim kaubanduskeskus valmis ehitada ja olen veendunud, et finantsküsimused ei saa selles osas takistuseks.

Kas te tunnistate täna, et Põhjakeskust plaanides olite Eesti majanduse suhtes liiga optimistlik?

Olen Eesti majanduse suhtes optimistlik ka praegu. Minu nägemuses on makromajandus maraton ja mitte sprint – lühikeste perioodide näitel on ennatlik teha põhjapanevaid üldistusi.

Kuidas kulgevad läbirääkimised strateegiliste investoritega, et asi päästa?

Päästmine on selge liialdus ja sellise termini kasutamine on väär. Läbirääkimised strateegilise investoriga on kulgenud ootuspäraselt.

Virumaa lugejaid ja Virumaa Teatajat huvitab selles valguses, mis saab Põhjakeskuse ehitusest, kas esialgsed plaanid viiakse lõpuni?

Mulle teadaolevalt plaanides muutusi pole, kuid soovitaksin nende küsimustega pöörduda Kobe Investmentsi poole, kes on täna õigem osapool plaanide kohta infot jagama.

Te tunnistasite erimeelsusi projekti teise eestvedaja Kobe Investmentsiga. Millised need on?

Tegu on äriprotsessi loomuliku osaga. Minu 20aastase tegevusaja jooksul Eesti äris on siiski olnud heaks tavaks äritehinguid läbi rääkida nõupidamistelaua taga, aga mitte meedia vahendusel. Meil on Kobe Investmentsiga kokkulepe jääda ka antud juhul selle põhimõtte juurde. Olen optimistlik, et leiame kõigile osapooltele sobiliku lahenduse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles