Kaubandusturul käib kauplusekettide vahel juba mõnda aega äge hinnasõda, kus sagedased on odavmüügid ja kasutatakse ka dumpinguhindu.
Kaubandusketid peavad ägedat hinnasõda
Konkurents toidukaubanduses on äärmiselt terav. Hinnad on olnud pea aasta languses ja kauplustel on tulnud tõsiselt alandada oma juurdehindlust.
Maxima Eesti OÜ avalike suhete juht Erkki Erilaid tunnistas, et tõepoolest müüakse kampaaniate ajal mõningaid kaupu nende sisseostuhinnast odavamalt.
"Näiteks Maxima ostuööde puhul, kus kõik tööstuskaubad on täpselt 40% odavamad, müüme enamiku tooteid alla omahinna," nentis Erilaid.
Alla omahinna
Erilaid ütles, et tänu odavatele hindadele ja rohketele kampaaniatele Maxima kaupluseketi, kuhu Eestis kuulub poolsada poodi, käive ikkagi kasvas ka mullu. Kuigi 9,2 protsenti, mis on vähem kui varasematel aastatel.
"Tänavune aasta algas küllaltki nõrgalt, ent juba veebruaris olukord paranes. Eriti hästi läks meil selle aasta vabariigi aastapäeva aegne müük, mis ületas selgelt meie ootusi," kommenteeris Erilaid.
Klientide hoidmiseks jätkatakse tihedalt kampaaniaid. "Maximal on 300 000 lojaalsusprogrammiga liitunut. Neile me oma kampaaniatega ka kõige enam keskendume. Samuti jälgime teraselt kõigi konkurentide hindu ja püüame oma hinnataseme hoida soodsaima. Mullu langetasime peamiste toidukaupade hindu, mis moodustavad ligi 80 protsenti meie käibest, enam kui kaheksa protsenti," rääkis Maxima Eesti OÜ avalike suhete juht Erkki Erilaid.
Hinnasõda jätkub
Konsumite, A ja Ode, Ehitusmarketite, Tööriistamarketite ja Maksimarketite, samuti veel muude kaupluste omaniku Järva Tarbijate Ühistu kaubandusjuht Priit Teder ütles, et nii nagu paljudes ettevõtlusvaldkondades, on konkurents ka kaubandusturul praegu karm ja kõik võitlevad püsimajäämise nimel. "Aeg on huvitav, mis ei lase, käed rüpes, istuda, kui tahad jätkusuutlik olla," tunnistas Teder.
Kaubandusjuhi sõnul ei ole konkureerivad kaubandusketid võitluses turu pärast vahendeid valinud ja kaubeldud on isegi dumpinguhindadega. "Praktika on näidanud, et selline taktika end pikemas perspektiivis ei õigusta.
Viimase aasta jooksul on kaubandusärist olnud palju lahkujaid ja nende hulgas ka kaupmehi, kes püüdsid dumpinguhindadega turuosa võita," rääkis ta.
Loomulikult on tulnud Järva ühistu kauplusekettidelgi kaasa minna hinnasõjaga, aga seda mõistlikkuse piires.
"Meie tugevuseks on see, et oleme esindatud nii maal kui linnas ja mitmekülgse kaubavalikuga," arvas Priit Teder, lisades, et ühistule kuuluvates Tööriistamarketites on märgata kauplemise elavnemist ja käibe kasvu.
"Tööriistamarketid olid meie ühistu esimesed kauplused, mida majanduskriis pitsitama hakkas, kuid nüüd tundub, et ollakse surutisest väljumas," selgitas Teder. Toiduainetööstuses jätkub aga hinnasõda.
Mõni aeg tagasi võitlesid omavahel turuosa pärast piimatööstused. "Praegu võib täheldada, et hinnasõtta on asunud pagaritööstused, kus ostjatele tehakse soodsaid pakkumisi," märkis Teder.
Hinnavõitlusse on lülitunud ka Rimi Eesti Food AS, millel on Eestis kümme Hüpermarketit, kümme Supermarketit ja 58 Säästumarketit. Rimi kauplustes algas 3. märtsil Tudish Piip allahindluskampaania ja esimese nädala müük oli üle 10% kõrgem, kui sügisel sama kampaania ajal.
Ettevõtte hinnangul on see selge märk soodusmüükide populaarsusest.
Rimi Eesti Foodi turundus- ja kommunikatsioonijuht Evelin Mägioja ütles, et jaekaubanduses on küll pidev langus, kuid nagu näitavad viimaste kuude tulemused, on mahajäämus eelmiste aastatega võrreldes hakanud järk-järgult siiski vähenema.
Mägioja arvates eelistab tarbija kampaaniapakkumisi ja odavama hinnaga tooteid ning seetõttu on allahindluskampaaniate korraldamiseks endiselt soodne aeg.
Rimi pakub Tudish Piip kampaania raames tavapärasest soodsama hinnaga rohkem kui 1300 toodet.