Sirje Eirand: Liikluseeskiri on mõeldud kaitseks, mitte kiusamiseks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Sirje Eirand.
Sirje Eirand. Foto: Erakogu

Igal kevadel tekivad Rakvere linna tänavapilti noored uljad rollerijuhid ja jalgratturid, kes kihutavad ringi ega tunne ohutuid sõiduvõtteid. Juba on olnud neil politseiga ka esimesed kokkupuuted.


Aprilli alguses märkas politseipatrull Rakveres tehniliselt mittekorras rollerit, millel sõitjad tundusid olevat väga noored poisid, lisaks polnud kaasreisijal kiivrit peas. Märgates politseinikke, hakkasid noored eest ära sõitma ning Pika tänava maja hoovis jätsid nad oma sõiduriista maha ja panid jooksu.

Ilmselt jälgisid poisid vargsi politseinike tegemisi, sest hetkel kui rollerit taheti tõsta politseiautosse, ilmusid kihutajad välja. Rollerijuht oli 13aastane ja seaduse järgi ei oleks ta üleüldse tohtinud oma sõiduriistaga ringi sõita.

Meeldetuletuseks

Mopeedi ehk rollerit võib juhtida alates 14. eluaastast. 14-15aastasel peab olema kaasas vastav juhiluba. Rolleri juhtimiseks ei nõuta juhiluba alates 16. eluaastast, kuid politsei soovitab siiski kõigil noortel õppida enne sõitma asumist selgeks liikluseeskiri ja sooritada mopeedijuhiloa saamiseks eksam.

Liikluskäitumine esitab kõikidele liiklejatele kõrged nõudmised. Kuigi lapsed kipuvad neid nõudmisi unustama, ei tohi seda teha lapsevanemad. Liikluseeskirjaga ei ole ju nii, et täna peab ja homme ei pea täitma. Liikluseeskirja nõuded on mõeldud laste kaitseks, mitte nende õiguste piiramiseks.

Täiskasvanuil lasub vastutus kaitsta oma lapsi, nende tervist ning seega tuleb sõiduoskusele ja -kogemusele tähelepanu pöörata. Tihti näeme, kuidas lapsed kihutavad kaherattalisel sõiduvahendil küll sõiduteedel, küll sõeluvad autode vahel ja tekitavad liiklusohtlikke olukordi.

Näitena võib tuua 5. aprilli juhtumi, kus Rakveres Vabaduse ja Lembitu tänava ristmikul parempööret sooritanud sõiduautole sõitis tagant otsa üheksaaastane jalgrattur. Kiivrita jalgrattur kukkus ja sai peapõrutuse. Liiklusõnnetuse tagajärjel sõiduautole tekitatud kahjude hüvitamine jääb nüüd kindlustuse ja noore jalgratturi vanemate kanda.

Vanemate vastutus

Eelmine näide tekitab küsimuse, kuidas lapsevanem üldse oli lubanud nii noore lapse tänavale liiklema. Jalgrattaga võib sõita sõiduteel alates kümnendast eluaastast ning sel juhul peab kaasas olema jalgratturi juhiluba. Alla 10aastased võivad sõita elukohas maja ümber või vastavalt tähistatud liiklusmärgiga õuealal, linnatänavatel või asulas võib sõita ainult täiskasvanud saatjaga.

Mopeedi juhiluba ei ole ohutuse garantii, seega peab lastele selgeks tegema, et kaherattalise sõiduvahendiga liikudes peab olema tähelepanelik ning mitte ohustama ennast ega teisi. Iga sõidukijuht peab teadma liikluses kehtivaid norme, mõistmaks enda ja teiste nõudmisi.

Märksõnad

Tagasi üles