Mõne aasta eest kritiseeris peaminister Andrus Ansip lastetoetusi, öeldes, et see on lennukilt raha külvamine. Viimasel ajal oleme kuulnud rahandusminister Jürgen Ligi poolt, et tasuta koolitoitu ei peaks kõik lapsed saama.
Liis Tappo-Treial: Lapsed vajavad ka toitu
Kahjuks kipuvad kärpimise mõtted esimesena minema just laste peale ja sellisena ei ühti ministrite ettepanekud tavaliste eesti emade ja isade nägemuse ega erinevate uuringute tulemustega.
63 protsenti eestlastest leiab, et vanemahüvitise maksimummäär on liialt kõrge, samal ajal arvatakse, et lapsetoetus võiks tõusta 1000 kroonini ning lapsehooldustasu 1500-ni. Enim väärtustatakse toetustest ja soodustustest tasuta koolitoitu ning lasteaiakohtade olemasolu, vanemahüvitis jääb alles viiendale kohale. Need faktid on selgunud 2008. aastal läbi viidud uuringu
“Sündimust mõjutavad tegurid Eestis” põhjal.
Oluline koolitoit
Koolitoitu toetavad isegi need inimesed, kelle lapsed veel või enam koolis ei käi. Kahjuks on koolitoit paljude õpilaste jaoks ainus soe söök päevas ning selle vajalikkust ja mõju lapse tervisele ei tohi alahinnata. Juba kaks aastat tagasi tehtud uuringust selgus, et umbes kolmandik lastest ei söö enne ega pärast kooli sooja toitu.
Kasvava töötuse tulemusena süveneb üha tendents, et abituriendid seisavad söögivahetunni ajal järjekorras ning loodavad põhikooliõpilaste koolitoidust üle jäänud palasid endale saada. Tühja kõhuga õppimine ei edene ning seetõttu on koolid püüdnud olukorda lastele kergemaks teha, pannes kõigi jaoks lauale leiba.
Paljud lapsed tulevad nädalavahetuselt alasöönuna kooli, nii mõnigi võtab leiba reedel koju kaasa. Valitsus ei tohi koolitoidu arvelt kärpida, vaid peab mõtlema, kuidas süveneva tööpuuduse tingimustes leida vahendeid selle jaoks eraldatud summade tõstmiseks, et toitu saaks ka gümnaasiumiõpilased.
Mind teeb väga murelikuks, et Eestis on laste vaesus kõrgem kui kogu elanikkonnas üldiselt - iga viies laps elab vaesuses ja sotsiaalses tõrjutuses. Ohustatud on eelkõige üksikvanemaga leibkonnad ja paljulapselised pered. Just lastetoetus on olnud see, mis on kõige enam aidanud kõrges vaesusriskis elavate laste tingimusi parandada.
See on praegu ka ainus toetus Eestis, mida makstakse võrdselt kõikidele lastele, mis näitab, kuidas riik igast lapsest hoolib – ükskõik, kas ta on sündinud hõbelusikas suus või mitte.
Minu jaoks on arusaamatu, kui emasid ähvardatakse, et uue kärpe alla võib jääda just see 300kroonine lastetoetus, samas kui vanemahüvitise maksimummäär jääb endiselt enamiku emade jaoks kättesaamatult kõrgeks.
Ühes kuus on 2010. aastal emapalga ülempiir 35 316 krooni. Paljudele lasterikastele peredele on see aga vähemalt poole aasta sissetulek ning jääb mõistmatuks, miks riik eelistab üht last teisele, luues talle juba imikueas paremad võimalused.
Laste arvelt
Uuringutest selgub, et väikelastele kulub keskmiselt märksa vähem raha kui vanematele. See tekitab taas küsimuse vanemahüvitise lae ja teiste peretoetuste suuruse sajakordse vahe põhjendatuse kohta. Lisaks on sündide arv vanemahüvitise lae järjepidevast kasvust hoolimata viimase kolme aastaga langenud - 2009. aastal sündis 2008. aastaga võrreldes ligi 400 last vähem, samal ajal kulus vanemahüvitise lae tõstmisele 400 miljonit krooni rohkem.
Ka OECD on oma värskelt valminud analüüsis väga selgelt rõhutanud vanemahüvitise kõrge lae vähendamise vajadust, kuna see süvendab sotsiaalset ebavõrdsust ühiskonnas.
Paljud eestlased on seda ammu rääkinud, aga ajalehtede uudistesse jõudis selline seisukoht ikka alles siis, kui tuntud rahvusvaheline organisatsioon meid hoiatas. Aga seekord on enamik eestlasi ilmselt väljast tulnud manitsustega nõus, et on oluliselt kriitilisemaid küsimusi kui jõukama ühiskonnagrupi elustiili säilitamine riigi poolt.
Suur probleem on tänastele noortele vanematele see, et pärast vanemahüvitise maksmise perioodi lõppemist ei ole last kuhugi panna. Riigi lasteaedades on pikad järjekorrad ja uute lasteaedade ehitamine langes eelarvekärpe alla.
Ometi näitavad uuringud, et teise ja järgnevate laste saamist lükatakse edasi ebapiisavate lastehoiu võimaluste pärast - iga kolmas nimetab lapsehoiuvõimaluste nappust olulise takistusena, miks nad lapse saamist edasi lükkavad või last üldse ei planeerigi.
Seetõttu leian, et uued kärped laste arvelt on valed. Kui valitsus räägib, et nende eesmärgiks on eelarve kulud ja tulud tasakaalus hoida, siis tekib minul küsimus, et mis saab inimestest? Eelarve võib ilus paista, kuid riigi juhid peaks esmaseks ülesandeks pidama eesti inimeste tuleviku ja hea käekäigu kindlustamist.
Öeldes, et hoiame laste pealt kokku, sest eelarve peab olema tasakaalus, on südametu - sel on mõju pikkadeks aastateks noorte edasisele käekäigule.