Rakvere täitub peagi noorte teatritegijatega

Festival B’OFF on täidetud andekate lavastustega, mis annavad aimu tänaste noorte mõttemaailmast. Pildil on stseen Ugala Noortestuudio lavastusest “ELU 2.0”.

FOTO: Erakogu

Baltoscandali off-programmina 2006. aastal alguse saanud noorte teatrite festival B’OFF toimub juba kolmandat korda. Nelja päeva jooksul näeb Rakveres koguni seitsmes kohas 12 etendust.


B’OFF festival toimub koos Baltoscandaliga iga kahe aasta tagant, tänavu juba kolmandat korda. Idee korraldada B’OFFi teatripäevad tekkis Rakvere Linnanoorte Näitetrupi vilistlastel, kes moodustasid ka projekti tuumikrühma.

Harrastusteatrite huvi teatripäevade vastu on suur. Varem on olnud osalejaid lisaks Eestile näiteks ka Venemaalt, Saksamaalt ja Tšehhist.

Avapauk tuleb keskväljakul
Kui esimesel aastal valmistati ette kolm esinemispaika, siis tänavu on festivali programm lausa seitsmes huvitavas kohas üle linna.

“Esinemispaigad sõltuvad sellest, mida esitatakse, ja sellest, kus oleks etendusi kõige parem publikule mängida. Vahejaam küsis ise, kas meil ei ole midagi, mida sinna pakkuda,” räägib ürituse korraldaja Tiina Rumm sellest, et üks etendus tuleb taaskasutuskeskuses.

“Eragümnaasiumi saal on kogu aeg olnud põhikohaks, rahvamaja keldrisaalis on eelmistelgi aastatel oldud, muuseumihoovis samuti,” loetleb Rumm juba ka varem kasutusel olnud esinemiskohti.

Lisaks on tänavu võimalik B’OFFi programmi näha Rakvere teatri kolakambris ja keskväljakul.

“Keskväljakule oleme pannud täitsa esimese etenduse, seepärast, et alustada keskelt ja kõige avalikumast kohast, kust üldse on võimalik. Tahame linnarahvale sellega lihtsalt teadustada, et nüüd läheb lahti. Materjal on foorumteatri põhimõttel, mis tähendab, et publik haaratakse kaasa. Ühtpidi on ilus alustada niisugust üritust Rakvere kesksest kohast, aga samas eeldame, et seal on ikka palju inimesi, kes haakuvad etendusse,” selgitab Rumm korraldustiimi valikuid.

Noored astuvad festivalil üles just selleks, et saada võimalus end näidata ja tutvustada rahvusvahelise festivali Baltoscandal kõrval.

“Kuna need trupid on kõik noortetrupid, siis esiteks nad näevad ise, ja teiseks saavad noored põhiprogrammi kõrvalt esinedes end tutvustada ka teistele truppidele, kes juhtumisi võivad sattuda etendustele. Ühesõnaga, et olla kõrval üritusel, mida nad ise hindavad ja armastavad,” põhjendab korraldaja Tiina Rumm, miks noored teatritrupid tulevad festivalist osa võtma.

Kuid teatripublik peaks festivalilt otsima nooruslikku mõtet.
“Sel aastal, erinevalt eelnevatest, ei ole meil kahjuks ühtegi välistruppi, seega võib üldiselt kokku võtta nii, et festival annab kerge ülevaate praeguse Eesti noore mõttemaailmast. Sellest, millest nad ise räägivad ja mida teistele näidata tahavad,” ütleb Rumm, et põhjust etendusi vaatama minna on kuhjaga, seda enam, et tegu on tasuta programmiga.
 

Tehakse suure entusiasmiga
Viimastel aastatel on Eesti teatrimaastik rikkamaks saanud üsna paljude väiketeatrite ja -truppide võrra, kes on n-ö ääreala. Enamik neist peavad hakkama saama riigi toetuseta, nad esinevad väikestes ruumides ja vähesele publikule, ent seejuures on nad riigiteatritest enam altid katsetama ja üllatama, proovima ja riskima.

Samasugusteks “äärealadeks” võib nimetada ka suurte teatrifestivalide raames toimuvaid off-programme, mis annavad võimaluse põhiprogrammi mitte mahtuvatele ja/või mitte sobivatele truppidele esineda. Off-programmid on pea kõikidel suurtel Euroopa teatrifestivalidel.

Vahest üheks tuntumaks võib pidada juulikuus Prant­susmaal toimuvat festivali D’Avignon.

Selle nüüdisaja teatri- ja tantsulavastusi tutvustava festivali off-programm on väga mahukas, kuigi esinema pääsevad vaid valitud trupid.

Nii oli 2009. aasta festivali põhiprogrammis 28 lavastust, off-programmis aga ligi 1000.

Teine tuntud ja tunnustatud teatrifestival on Festival Malta Poolas. Põhiprogramm keskendub vabaõhu- ja tänavateatrile, rõhuga näidata teatrit, mis kasutab ruumi ebatraditsiooniliselt.

Off-programm on vabam ja seal saavad üles astuda noored kunstnikud nii Poolast kui mujalt.

Lisaks eelnevatele on oluline augustikuus Šotimaal toimuv Edingburgh Festival Fringe, mis sai alguse 1947. aastal off-programmina. Selle külastajad näevad nii teatri-, muusika- kui tantsulavastusi, kuulavad kontserte.

Draamalavastuste poolest on see off-programm kujunenud mõjukamaks kui põhifestival ning Edingburgh on üks populaarsemaid teatriinimeste kohtumispaiku.

Off-programmi võib näha ka Eesti teatris: oma off-programm on nii Tartus festivalil Draama kui Rakveres Baltoscandalil.
Seega võib ütelda, et off-programmi näol on tegu suurte teatrifestivalide sõsarfestivaliga, mis on avatud alternatiivsemale teatrile.

Off-programm pakub väikestele teatritruppidele peale esinemisvõimaluse suurepärast võimalust leida uusi tuttavaid mõttekaaslaste ja kolleegide hulgast. Samal ajal on publikul võimalus näha teatrit, mis on algusest lõpuni tehtud suure entusiasmiga.

B'OFF

• Esimene B’OFF oli 2006. aastal.
• Festival toimub iga kahe aasta tagant ja tänavu juba kolmandat korda.
• Etendused antakse Rakvere keskväljakul, rahvamaja keldrisaalis, teatri kolakambris, taaskasutuskeskuses Vahejaam, Rakvere eragümnaasiumis, muuseumi hoovis ja Art Café hoovis.
• 5. juuli õhtul on Art Café hoovis võimalik üles astuda ka vabalaval.
• Baltoscandali off-programm: 2010.boff.ee.

Tagasi üles