Samal teemal 1. juuli Virumaa Teatajas Urmas Tamm “Mis teistele hea võimalus, see maavalitsuse jaoks taak”.
Aleksandr Holst: Suvekuud on etenduste, klounide ja tsirkuse aeg
Külastasin hiljaaegu Emajõe Suveteatri vabaõhuetendust “Põrgupõhja uus Vanapagan”, mis oma lavastuslikus võtmes oli mõneti ümber mänginud kirjandusteosest meeldejäävad arusaamised Antsu kavalusest, headest kavatsustest ja põrgutegelaste pahatahtlikkusest.
Ants kujutas endast vastiku omakasupüüdliku inimese võrdkuju, kes oma nina toppis otseselt teda mittepuudutavatesse asjadesse, susserdas tagaselja, mõnitas heausklikkust ning ettevõtlikkust ja pilas perekonnaarmastust, olles samal ajal liiderlik, teisi ülesässitav ning otsis võimalusi, kuidas enda kasumit ja mainet salakavalalalt tõsta.
Mõtlesin kergendusega, et tegemist on inimliku pimeduse ja õeluse äärmuseni viimisega ning tegelikkuses on inimesed siiski heatahtlikud. Teist korda nägin etendust mälupiltidena paralleelselt lugedes endise maavanema Urmas Tamme artiklit, kus enesekiitust suurendas praeguse maavanema, maavalitsuse ametnike ning kõikide turismiga seotud inimeste mõnitamine.
Emotsionaalne lahmimine on aga alati nõrgem kui põhjendatud argumenteerimine ning Kaval-Ants etenduses suutis oma pahatahtlikkuses ning omakasupüüdlikkuses vähemasti seda positiivset omadust kanda.
Ei piisa, et süüdistada maavanemat ning maavalitsuse töötajaid asjatundmatuses või saamatuses, kui portaali, mille loomisel Tamm ei ole kasutanud pikalt ettenägemise võimet ning eelarvelisi vahendeid planeerinud, pole turismiinfopangaks kujundatud.
Ratsionaalsuse esimene tingimus on planeerimine ning projekti jätkusuutlikkusega arvestamine. Äris vastutab ettevõte sellise kitsarinnalisuse eest oma varaga, kuid avalikus sektoris maksab kulu kinni maksumaksja.
Emotsionaalne lahmimine on ka maavalitsust mõistmatuses süüdistada, kui keeleliselt väärastunud, erakonnakaaslaselt ostetud loosung “Kõige eestim” kasutamiskõlbmatuks tunnistati.
Kõnesolev tunnuslause on olnud kordi arutlusel turismiarendajatega ning keegi neist ei ole pidanud end nii edevaks, ülejäänud Eestist üleolevamaks ega paremaks ning keeleliselt ükskõikseks, et selle loosungi abil maakonda tutvustada.
Ehkki Põrgupõhja-etendus viis eesti algupärandi, meie juurte ja identiteedi juurde ning pani mõtlema inimeseks olemise ja väärtuste peale, on tegemist siiski meelelahutusega.
Esialgne jahmumine Tamme artiklit lugedes sai peagi samamoodi meelelahutusliku funktsiooni, kus kõik on saanud võimenduse ning müüdavuse templi. Jääb üle vaadata veel etendust “Kadunud tsirkus”, et elamus oleks täiuslik!