Lihakombinaadi transpordihange jättis autojuhid tööta

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tehnilise kontrolli käigus pööratakse peamiselt tähelepanu tuledele.
Tehnilise kontrolli käigus pööratakse peamiselt tähelepanu tuledele. Foto: Meelis Meilbaum / Virumaa Teataja

Möödunud reede hommikupoolikul kogunes Rakvere lihakombinaadi ette oma viimasele tööpäevale umbes 15 transpordifirma Auto Jõhvi autojuhti, kes pärast lihakombinaadi uut transpordihanget töötuks jäävad.



“Ütlesime ise lepingu üles, sest me ei saa osutada teenust lihakombinaadi poolt nõutud hindadega,” selgitas AS Auto Jõhvi tegevjuht Kuldar Pärnamäe.

“Eelmisel suvel oli lihakombinaadi poolt esimene surve – Rakvere nõudis hinna alandamist 15%. Sellele tulime ka vastu,” rääkis Pärnamäe. “Sel suvel nõudis kombinaat hinna alandamist 10% ulatuses. Sellega me enam ei nõustunud,” kõneles Pärnamäe.

“Ootasime korrektset hanget soliidselt börsiettevõttelt, kuid pakkumiskutses küsiti ainult hinda, nõudeid vedajale ei esitatud, puudusid ka lepingutingimused. On selge, et üksnes hinnas me võistelda ei suuda,” lisas Pärnamäe ning rõhutas, et ASil Auto Jõhvi on olemas kõik vajalikud sertifikaadid toidu veoks, samuti masinad ning kogenud autojuhid.

“Koondamisteate on saanud 71 inimest, nende hulgas 55 autojuhti,” märkis Pärnamäe.

ASi Rakvere Lihakombinaat logistikadirektori Tarmo Rei sõnul kajastuvad logistikakulud toote lõpphinnas ning sõltuvalt piirkonnast ja tellitud toodete mahust võivad transpordikulud moodustada hinnast kuni 15%. “Efektiivse logistikaga saab transpordi osa lõpphinnas viia võimalikult väikseks ja selle poole ka püüdleme,” selgitas Rei.

Muutunud logistika

Rei sõnul on jaekaubanduskettide logistikat puudutavad lahendused viimastel aastatel  mõjutatud ka tsentraalladude tekkest. “Tekkis vajadus muuta ka Rakvere lihakombinaadi ja Talleggi logistikamudel avatuks, see tähendab, et alustasime teatud maapiirkondade teenindamist piirkondlike ladude kaudu, kus erinevate tootjate tellimuste ühildamine aitab alandada logistikakulusid kuni veerandi võrra,” rääkis ta.

“Koostöö lõpetamise põhjus ASiga Auto Jõhvi oli tingitud nendepoolse hinnapakkumise sobimatusest Rakvere lihakombinaadi ja Talleggi logistiliste vajaduste täitmiseks. Muid põhjusi ei olnud,” kinnitas logistikadirektor.

“Avatud pakkumistega sõlmisime transporditeenuse lepingud OÜga Canter Kaubaveod, ASiga Smarten Logistics, ASiga Est-Trans Kaubaveod ning ASiga Linford,” nimetas Rei hanke võitnud ettevõtted. “Meie transporditeenuse tingimused ei sea piiranguid alltöövõtule. Seoses liha- ja munamüügi hooajalisusega on vaja kõrgperioodidel kasutada tunduvalt suuremat transpordikapatsiteeti,” selgitas Rei.

Juuni keskel pöördus Transpordi Ametiühing märgukirjaga suuremate veoteenuste tellijate poole, veenmaks neid olema ettevaatlikud vedajatele hinnasurve osutamisega. Hoiatuskirja sai teiste seas ka Rakvere lihakombinaat.

Transpordi Ametiühingu juhatuse esimehe Peep Petersoni sõnul ei ole soodsama veohinna taga alati nupukam töökorraldus. “Tihti on kahtlused, et põhjus võib olla erinevat sorti maksupettuses või töötajate halvas kohtlemises,” märkis ta ning lisas, et Rakvere lihakombinaadi juhtumi suhtes ei ole juurdlust veel alustatud, kuid tema hinnangul on kindlasti vajalik tööinspektsiooni ning maksu- ja tolliameti kontroll.

Must transpordiäri

Ka möödunud reedel Rakvere lihakombinaadi ees seisnud autojuhid kinnitasid, et  transpordiäris liigub palju ümbrikupalka ning kinni ei peeta alati ka töö- ja puhkeaja seadusest. Lisaks teadsid oma viimaseid sõite tegevad autojuhid, et osale neist on pakutud lihakombinaadi hanke võitnud ettevõtetes tööd.

“Lähen korjan parem pudeleid ja teenin ka rohkem kui 1,3 krooni kilomeetri peale – mu ring on 140 kilomeetrit, võite ise arvutada, kui palju ma päevas teeniks. Eks ümbrikupalka pakuti ka, aga seda ei saa ju ära tõestada,” rääkis anonüümseks jääda soovinud autojuht.

“Mitme allhanke olukord, kus allhankija hangib allhankijalt allhanget on meie kogemusel  enamasti suunatud tegevuse surumine halli tsooni, kus tellija enam ei vastuta,” ütles Peterson. Ametiühingu juhatuse esimehe sõnul on Soomes katsetamisel seadus, kus esimene hankija on seatud vastutavaks ka lõppteostaja tegevuse eest. “Kui see seadus end õigustab, peaksime ka Eestis sellise rakendama, et säiliks legaalne veoturg,” arvas ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles