MasCara Coats OÜ edu tagavad kvaliteetne õmblus, materjalid ja disain

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Jane Barbo
Copy
Edelsteini trumbiks on hinnaliste materjalide maksimaalne väärindamine, mis on võimalik tänu kvaliteetsetele uutele seadmetele ja oma ala hästi tundvatele meistritele.
Edelsteini trumbiks on hinnaliste materjalide maksimaalne väärindamine, mis on võimalik tänu kvaliteetsetele uutele seadmetele ja oma ala hästi tundvatele meistritele. Foto: MasCara Coats OÜ

Rakvere ettevõtte MasCara Coats OÜ peamiseks tegevusalaks on naiste ja meeste ülerõivaste disainimine, tootmine ja hulgimüük, samuti allhanketeenuste pakkumine. 2010. aastal tehtud otsus, mille tulemusena osteti Baltika Grupilt õmblusvabriku Virulane Rakvere vabrik, on end õigustanud ning kaubamärgid “MasCara” ja “Herold” leiavad järjest enam rahulolevaid kliente.

Rakveres asuv MasCara Coats OÜ on Eesti kapitalil põhinev tootmisettevõte, mis kasvas välja õmblusvabrikust Virulane. Praeguse nime all tegutseb firma 2010. aastast.

“AS Virulane kuulus alates 1998. aastast Baltika Gruppi ja koosnes siis kahest vabrikust, millest üks on Ahtmes ja kuulub tänini Baltika Gruppi ja Rakveres asuvast vabrikust. Rakvere üksus otsustati 2010 müüa. KredExi väljastatud ja Euroopa Regionaalarengu Fondi rahastatud laenukäenduse toel sai selle omanikuks MasCara OÜ. Töökohad säilisid ja sellest ajast toodame valdavalt kaubamärkide “MasCara” ja “Herold” all valmivaid rõivaid,” avab firma tausta selle juhatuse liige Priit Kivi.

Toodangu maht on püsinud enam-vähem stabiilsena: näiteks üle-eelmisel aastal valmis siin 18 552 ülerõivast, mullu veidi vähem – 17 280, aga sellest ei lasta end häirida. Kivi sõnul on mõlemal aastal käibeks kujunenud umbes miljon eurot.

Keerulise turusituatsiooni tagajärjel on mõningal määral kahanenud omatoodangu osakaal ja kasvanud allhanke maht, kuid kogutoodangust 85 protsenti läheb vabrikust välja ikkagi oma kaubamärkide alt. Allhanget tehakse nii Eesti (Baltika, Hansmark) kui Soome firmadele (Marimekko). “Kuna omatoodangu müük on palju kasumlikum, siis loomulikult püüame selle osakaalu järjest kasvatada. Üheks lahenduseks on pakkuda teistele brändidele nn täisteenust, mis tähendab, et nende disaineri jooniste alusel õmbleme meie näidised, nemad tellivad meilt toodangu, millele materjalid ostame meie, õmbleme ja müüme neile valmis rõivad,” ütleb Kivi.

MasCara Coatsi toodang on hinnatud Soomes, Rootsis, Norras, Lätis, Leedus ja mõistagi kodumaal. Vabrikul on Rakveres ka oma esinduskauplus.

Skandinaavia riikide turud on ettevõtte jaoks väga tähtsad nii koguste kui siinsest kõrgema hinnataseme tõttu. Välisturgudel edu saavutamine on Kivi hinnangul olnud väga keeruline ja võtmesõnaks on siinkohal suurte oskuste ja kogemustega, turu iseärasusi tundvate laia suhtevõrgustikuga rõivaala müügiprofessionaalide leidmine. Uute partneriteni jõudmine on samuti osaliselt müügispetsialistide visa ja sihikindla töö vili. Olulisel kohal on tänapäevane töö internetis, kus pidevalt suheldakse potentsiaalsete klientidega.

Ühtegi hinnaalandust ei saa rõivatootja endale teha, sest rõivatööstuses on konkurents Kivi kinnitusel väga karm ja seda nii sise- kui välisturgudel: “Kaupa on palju rohkem kui potentsiaalseid ostjaid, seda näeb iga inimene, astudes sisse ükskõik millisesse ostukeskusse. Ja muidugi tuleb hakkama saada hinnasurvega. Alati on olemas palju odavamaid tooteid, aga ka kallimaid.

On üks hea ütlus, et kui tahad head ja odavat, siis pead ostma kaks – ühe hea ja teise odava. See käib ka mantlite kohta. Aga hinnasurve pole ainus ja suurim pidur müügikasvu saavutamiseks. Minu arvates on praegu olulisem see, et inimesed tunnevad end majanduslikult ebakindlalt ja seetõttu on ostmine vähenenud.”

Kui tegutsed turul pikaajalisemate eesmärkidega, ei saa mingil juhul teha mööndusi kvaliteedis. Ja MasCara Coatsi 50 töötajat, sealhulgas kogenud õmblejad, suudavad kliendi rahulolu tagada. “Peale väga korraliku õmbluskvaliteedi on prioriteet materjalide valik. Oma toodete valmistamiseks kasutame kvaliteetseid kangaid, mis pärinevad valdavalt Euroopa tootjatelt. Abimaterjalidki impordime enamasti Euroopa Liidu maadest. Meie tooteid hinnataksegi eelnimetatu ning hea istuvuse ja disaini poolest. Tunneme uhkust väljakujunenud n-ö oma käekirja üle, mille järgi meie toodangut tuntakse ja ostetakse.”

Kliendi ostuotsuse tegemisel on ja jääb määravaks ikkagi hinna ja kvaliteedi suhe. Kui tegu on kõrgema hinnaklassi tootega, on tarbijal õigus eeldada ja nõuda väga head kvaliteeti. Madalama hinnaklassi määrab pigem odavam materjal, kvaliteedis ei tohi lohakas olla ka soodsama toote puhul. “Valdavalt müüme keskmises hinnaklassis, kuid igas kollektsioonis on väike osa kallimatelgi toodetel, kus kasutame kallimaid ja eriti kvaliteetseid materjale. Sama saab öelda ka odavama suunal,” selgitab Kivi oma ettevõtte strateegiat ja lisab, et MasCara Coats rõhub nii rõivaste istuvusele, kvaliteedile, tellimuste õigeaegsele täitmisele kui muidugi ka moele.

Uue kollektsiooni planeerimisel võetakse alati arvesse uusi moesuundi, samuti vaadatakse üle eelmise hooaja plussid ja miinused. “Disainer Marve Rull jälgib jooksvalt, mida moepilt pakub ja vastavalt sellele käitume oma kollektsiooni ettevalmistamisel. Tagasiside meie klientidelt on disainerile ühtlasi sisendiks uute ideede rakendamisel. Aastas loome kaks kollektsiooni nii meestele kui naistele: kevadkollektsioon ja sügistalvine kollektsioon mõlemale. Talvised kollektsioonid on kevadistest pisut suuremad, nii nagu naistekollektsioonid meeste omadest,” tutvustab Kivi. MasCara kollektsioonides on sõltuvalt hooajast 25–30 ja Heroldi omades 15–20 mudelit.

MasCara Coats OÜ kollektsioonid on kõikidele turgudele samad, kuid ostjate eelistused pisut erinevad. Üldistades ütleb Kivi, et kõige rohkem müüakse naiste talverõivaid. MasCara vapitooteks on villasest kangast naistemantlid, mille puhul tuntakse tema kinnitusel uhkust nii õmbluskvaliteedi kui materjalide üle: ”Näiteks on meie kasutatavate villaste kangaste koostises villa osakaalu miinimum 50 protsenti, tavaliselt isegi märksa rohkem. Aga kui vaadata praegu poodides müüdavaid “villaseid mantleid”, siis paraku näeme nii mõnegi tuntud brändi kaupluses koostisi, kus villasisaldus on 30 protsenti. Seda ei tohiks minu arvates enam villaseks nimetada.”

Villased kangad ostab MasCara Coats eranditult Itaaliast, kuna seal on nende osas parim pakkumine. Samas polüesterkangad imporditakse Lõuna-Koreast, sest korealaste kogemused on omakorda selles valdkonnas parimad ja samuti on nende hinnad mõistlikumad kui Euroopa analoogidel, hinnavahe võib olla isegi 30 protsenti. Puuvillasegu kangaid tehakse väga hästi Euroopas, paraku on jälle hinnatase 20–30 protsenti kõrgem kui näiteks meie maailmajagu Aasiaga ühendavas Türgis.

Iga nüüdisaegse ja tulevikku vaatava ettevõtte jaoks on tähtsal kohal efektiivsus ning MasCara Coats ei ole erand: “Uude tehnikasse lähiajal investeerida plaanis ei ole, sest see on väga kallis ja meie põhiturgude majandusolukord seda praegu ei võimalda. Meie seisukohalt on ehk olulisemgi mudelite planeerimine ja tootmiseks ettevalmistamine. Alati saab lahendada mudeleid erineval moel, aga silmas peab pidama olemasolevat masinaparki ja masstootmisse sobivamaid lahendusi. Väga tähtis on tagasiside tootmisspetsialistidelt.”

Tulevikuplaanidest kõneldes on Priit Kivi veendunud, et jätkatakse ülerõivaste õmblemise ja müügiga, sest selles vallas ollakse tugevad ja püsitakse konkurentsis. Loomulikult oleneb väga palju sellest, mis hakkab lähiaastatel ettevõtte põhiturgudel juhtuma.

Kuid pigem on firma juht ikkagi positiivne: ”MasCara kaubamärgi lõime tegelikult juba 1994. aastal, Herold tuli aasta hiljem ja sellest ajast saati olen nende brändidega nii heas kui halvas seotud olnud. Nad on minu jaoks nagu pereliige, nagu neljas laps. Oleme oma kolleegidega palju panustanud nendesse tuhandetesse mantlitesse, mida meie inimesed siin vabrikus on õmmelnud. Heameel on tõdeda, et meie toodangule on kujunenud kandjaskond, kes teab, mida meie toodangu hulgast otsida ja leida.”

Foto: Kredex

Jarmo Liiver

KredExi ettevõtlusdivisjoni juht

KredEx on käendanud viimastel aastatel mitmeid MasCara Coats OÜ laene, mis on aidanud rahastada ettevõtte kiiret mahtude kasvamist.

Ettevõtte juhtkonnal on oma valdkonnas tegutsemise pikaaegne kogemus ja pidev toodete arendamine näitab, et ettevõte mõtleb pidevalt oma tegevuse laiendamisele.

Edukas sisenemine Skandinaavia turgudele näitab, et MasCara Coatsi toodangut hindavad kõrgelt ka väliskliendid.

Juhtkonna senine tegutsemine annab põhjust uskuda, et ettevõtte areng jätkub edukalt lähiaastatelgi.

Copy
Tagasi üles