Enamik Euroopa Liidu liikmesriikidest kasutab diferentseeritud käibemaksumäära, mida võib vähendada kuni viie protsendini. Eestis toiduainetele madalamat käibemaksumäära ei rakendada, mistõttu on see 20 protsendiga Euroopa Liidus üks kõrgemaid, jäädes alla vaid kolmes riigis kehtivale. Samas proportsionaalsusel põhinev tulumaks on Euroopa madalamate hulgas.
Mõneltki käibemaksuerisuse vastaselt poliitikult pärineb väide, et toiduainete, ravimite ja kultuuriürituste pealt maksu vähendamine näiteks ei vähenda nende lõpphinda tarbijale. Taas kord on tegu arvamusega, mis majandusloogikaga vastuollu läheb.
See võiks tõele vastata täielikult monopoolses turusituatsioonis (kusjuures ilma kulupõhise hinnaregulatsioonita) ning kaupade ja teenuste puhul, mille nõudluse hinnaelastsus on null, elik mille tarbimine hinna langedes ei suurene.
Ravimite puhul on hinnaelastsus küll madal, kuid selle kompenseerib turul valitsev konkurents. Seetõttu toob käibemaksu langetamine kaasa madalamad hinnad tarbijale, sõltumata poliitoponentide retoorikast.
Iga riik vajab avalike teenuste pakkumiseks maksustamist. Paljuski sõltub see, mis maksu, mil viisil ja kui suure määraga kasutada, valitsevast ideoloogiast.
Praegu tuleb tõdeda, et Eesti soosib kõrge käibemaksu ja madala tulumaksuga ebaproportsionaalselt palju neid, kel sissetulek suurem, kes ise endaga hästi hakkama saavad.
Efektiivne viis ühiskondliku vastutuse tasakaalustamiseks on langetada käibemaksu näiteks toiduainetele, ravimitele, kultuuriüritustele, muutes need kõigile soodsamaks.