Harju rallil tütre ja väimehe kaotanud Rustam Alak leiab, et kaheksa kuud kestnud uurimise tulemusena jõuti mõistetamatu otsuseni.
Ralliõnnetuses lähedased kaotanu otsusega ei lepi (3)
“Ma ei lepi sellega. Järgmine instants on riigiprokuratuur, et menetlus taasavada, sest ma ei nõustu tulemusega,” ütles Alak, kes möödunud laupäeval sai ringkonnaprokuratuurist meili koos kriminaalmenetluse lõpetamise määrusega. Prokuratuur leidis, et möödunud aasta mais Harju rallil toimunud avarii, milles hukkus kolm rakverlast – üks neist Alaku tütar ja teine väimees –, oli õnnetusjuhtum.
Mehe sõnul on kõige kummalisem, et lõpuks jõutigi tulemuseni: ralli korraldaja ega sportlased ohutusnõudeid ei eiranud, seda tegid hoopis pealtvaatajad, kes seisid turvalindi taga ehk turvaliseks peetud tsoonis ja oleksid pidanud ise aimama, et auto võib rajalt välja sõita. “Kolm inimest on siit elust läinud ja nad oleksid pidanud aimama, et auto võib rajalt välja sõita ...,” ei mahu Rustam Alaku pähe, kuidas sellise tulemuseni võib üldse jõuda.
Ta oletab, et seltskond valis ralli jälgimiseks selle koha just seepärast, et seal oli auto juba kaugelt nähtav ja sõidust sai hea ülevaate.
“Hukkunud rallimehe mehaanik koos teistega läks tahapoole. Nemad tundsid, et see on ohtlik. Miks teised kolm sinna jäid ...?” arutles Alak.
“Uurimise käigus väideti, et kõik kolm olid ralliasjatundjad. Minu tütar ei olnud kindlasti ralliasjatundja. Ta oli teist korda rallit vaatamas,” rõhutas mees ja lisas, et tema tütar tegi lihtsalt pilti. Viimane pilt kaameras ongi sellest autost, mis hetk hiljem neiu ja tema kaaslaste elu võttis.
Rustam Alaku aeg ja energia on peale määruse kättesaamist läinud määruses kirjeldatud tunnistuste kontrollimisele.
“Minu arvates ei ole neil tõenditena väärtust,” märkis mees ning tõi mõned näited.
Prokuratuurist saadud määruses väidetakse, et auto teelt välja sõitmise põhjuseks oli teel olev auk, mis oli liivaga täitunud ja seetõttu pehme koht. “Mitte ükski teine ralliauto sealt välja ei sõitnud. Ei enne ega ka pärast juhtunut. Ainult üks auto sõitis välja. Kuidas siis see auk teistele ei mõjunud?” küsis Alak.
“Tunnistuses väidab rallisõitja, et sõideti 130–140 kilomeetrit tunnis, kaardilugeja väidab jällegi, et 160 kilomeetrit tunnis. See on suur vahe. See näitab, et asju ei kontrollitud lõpuni. Väga palju tugineti kahe rallimehe ütlustele, kes tegelikult avarii põhjustasid,” viitas Alak veel teiselegi asjaolule, mida ta ei mõista.
Tema hinnangul oleks võinud ka teiste rallil osalenud sõitjate pardakaameraid kontrollida.
Eesti Autospordi Liidu peasekretär Margus Kiiver tõdes, et Harju rallil toimunud õnnetus on väga kahetsusväärne. Seda enam, et turvalisus on autospordivõistlustel kõige olulisem.
“Ma ei kahtle meie korraldajate ja ametnike pädevuses. Politsei on uurimise teinud ja prokuratuur on selle põhjal langetanud otsuse kriminaalmenetluse lõpetamise kohta, sest leiti, et tegemist oli õnnetusjuhtumiga,” kõneles Kiiver, lisades, et neil on keeruline konkreetsemat kommentaari anda, kuna kellelegi pole kahtlustust esitatud ja neil ei ole olnud võimalust materjalidega tutvuda. “Loodame, et saame siiski toimiku materjalidega tutvuda, et neid analüüsida.”
Möödunud aasta 30. mail sõitis Neste Oil Harju ralli üheksandal kiiruskatsel teelt välja meeskond number 29 (Sander Sepp / Ants Uustalu) ning väljasõidu tagajärjel hukkus kolm raja ääres olnud pealtvaatajat: Rakverest pärit autoteeninduse omanik, 41aastane Janek, tema ralliauto mehaanik ja kaastöötaja, 25aastane Lauri ja tolle tüdruksõber, 25aastane Triinu.