Magnetic MRO sarnast ettevõtet lähiriikidest ei leia

Kristina Traks
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Astrit Viisma selgitab, et lennuki baashoolduse käigus eemaldatakse kogu salongisisustus, mida vastavalt vajadusele ka uuendatakse.
Astrit Viisma selgitab, et lennuki baashoolduse käigus eemaldatakse kogu salongisisustus, mida vastavalt vajadusele ka uuendatakse. Foto: Allikas: Kredex

Lennukihooldusega tegeleva Magnetic MRO ASi tegevusala on nii spetsiifiline, et lähima sarnase ettevõtte leiab alles Leedust.

Foto: Allikas: Kredex

Tallinna lennuväljal asuvas firmas teostatakse suurhooldust Airbus 320 ja Boeing 737 tüüpi lennukitele ning väiksemamahulist liinihooldust Bombardier’, Embraeri ja SAABi lennukite mudelitele.

Hiigelangaaridesse mahub füüsiliselt korraga töösse viis lennukit, mille kallal kümned mehaanikud töötavad nädalaid ja võtavad sisuliselt kogu lennuki lahti ning panevad kokku tagasi. Ettevõtte finants- ja administratiivjuht Astrit Viisma selgitab, et lennuki põhjalik hooldus ehk baashooldus võtab sõltuvalt selle seisukorrast aega 20–40 päeva, mõnikord ka kauem. „Nii nagu autodel on nn väike ja suur hooldus, on ka lennukitel. Lennukite väiksemat ehk liinihooldust tehakse sageli väljas ning see kestab paarist tunnist kuni paari päevani. Baashooldus, mida tehakse angaaris, on äärmiselt põhjalik ettevõtmine. Seda tehakse vastavalt ettenähtud reeglitele ning teatud lennuaja või maandumistsüklite järel,“ räägib Viisma. Instruktsioonid, kuidas ja mida tuleb hoolduses teha, on ette antud lennukitootjalt ning niisugust olukorda, kus mehaanik midagi oma peaga välja mõtleb, ei eksisteeri.

Hoolduses võetakse lennuk lahti ning kui töö käigus avastatakse mingeid probleeme või defekte, siis need osad kas remonditakse või asendatakse. „Pulkadeks“ võetakse ka salong, kust tõstetakse istmed välja, eemaldatakse põrand ja lagi, sest seal sees on elektroonika ja seadmed, mis vajavad samuti üle vaatamist. Kui klient soovib saada uut salongi sisu, siis tehakse see valmis alates uutest istmekatetest kuni kõikvõimalike siltideni, mida lennukis leidub tuhandeid.

40 minutit ja lennuk on värvitud

Veel tegeldakse ettevõttes lennukite värvimisega. Ninast sabaotsani ühe värvikihi peale kandmine võtab aega hämmastavad 40 minutit, kokku läheb aega aga umbes 1200 töötundi ning 350 kuni 400 liitrit värvimismaterjali.

Viisma sõnul käib aastas hoolduses 70 lennuki ringis ja kõige kiiremad ajad on sügisest kevadeni, seevastu suvel on natuke rahulikum. „Suvel on lennukid õhus ja teenivad raha, talvel on lendamise mõttes vaiksem aeg,“ märgib ta.

Omaette ärisuund on lennukite liinihooldus välisjaamades, mida tehakse lennuväljal ja kliendi nimetatud asukohas. Ehk kui lennufirma soovib liinihooldust näiteks Helsingis, lendab mehaanikute meeskond siit tööriistade ja varuosadega soovitud punkti ning töötab juba kohapeal.

Arusaadavalt läheb kogu teenuste müük välisklientidele, sest Eestis lihtsalt pole ettevõtteid, kes vajaksid Magnetic MRO teenuseid.

Kiire kasv

Magnetic MRO ajalugu selle nime all pole kuigi pikk. Ettevõte kasvas välja Estonian Airi lennukihoolduse osakonnast, mille põhjal 2002. aastal oli loodud ettevõte Air Maintenance Estonia AS. 2010. aastal toimus omaniku vahetus, uueks omanikuks sai BaltCap ning viimased kaks aastat kannab firma nime Magnetic MRO AS. Kuue tegutsemisaasta jooksul BaltCapi omanduses on ettevõte näidanud muljetavaldavat kasvu: 2010. aasta käive oli üheksa miljonit eurot, kuid tänavu tuleb 50 miljoni kanti.

Kasvamisele on tõhusalt toeks olnud ka KredExi investeerimis- ja käibekapitalilaenu käendus. „Me tegeleme kapitali nõudva tegevusega, kuid meil ei ole pangalaenu tagatiseks anda kinnisvara. Siin tulebki mängu KredEx oma käendusega,“ selgitab Viisma.

Töötajate arv on viie viimase aastaga ettevõttes kahekordistunud ning neid töötab siin praegu 330. Samas on töötajatega seonduv Viisma sõnul üsna suur väljakutse, sest päris igaüht ei saa ettevõttesse tööle võtta. „Tal peavad olema oskused, kogemused ja ka puhas taust, sest seda kontrollitakse,“ ütleb Viisma. „Seltskond on meil ettevõttes väga multikultuurne. Eestist leiame mehaanikuid vähe, kuid palkame neid kõikjalt mujalt.“

Eestis tegeleb lennukimehaanikute väljaõppega Eesti Lennuakadeemia, kuid huvi selle eriala suhtes võiks Viisma sõnul olla elavam. „Ikka on nii, et tahetakse saada piloodiks, aga mehaaniku elukutse tundub kuidagi vähem põnev. Tegelikult aga on mehaanikul palju rohkem võimalusi areneda ja karjääri teha. Ka palgatase on litsentseeritud mehaanikutel ja pilootidel vägagi konkureeriv,“ räägib ta.

Plaane on palju

Hoolimata sellest, et Magnetic MRO on viimastel aastatel jõudsalt kasvanud, pole plaanis jääda n-ö loorberitele puhkama. „Meil toimub kogu aeg midagi. Näiteks veebruaris ostsime Inglismaal tütarfirma, kes tegeleb interjööriga ja toodab tarvikuid äriklassi sisustamiseks,“ kõneleb Viisma. „Nüüd kohe lähitulevikus hakkame 3D-tehnoloogiaga printima lennunduse tarbeks litsentseeritud osi. Samuti hakkame pakkuma 3D visualiseerimist — paned pähe 3D-prillid ja saad lennukis ise valida salongi sisustust ja värve. Eesmärk on pakkuda klientidele võimalikult kaasaegseid lahendusi. Seda kõike toetab koostöö ülikoolidega.“

Reaalne käegakatsutav koostöö on algamas Kühne+Nageliga, kellega hakatakse pakkuma mootorihälli renditeenust. Mootorihäll on eriline seadeldis, millega saab lennukimootorit transportida ühest kohast teise.

Järgmisel aastal valmib uus lennukite värvimise ja hoolduse angaar, mille tulemusena saab ettevõte keskenduda kõrgekvaliteedilisele värvimisele ja lisada hooldusvõimekust. „Meie eesmärk on pakkuda täisteenust, et siin hooldataks lennukeid, pakutaks värvimist, varuosi, sisustust ehk klient saaks kogu vajamineva teenustepaketi ühest kohast meie juurest,“ lisab Viisma.

Magnetic MRO

Asutatud 15. V 2002

330 töötajat

2016. aasta prognoositav käive 50 mln eurot

Kogu käive tuleb ekspordist

Kliendid SAS, Austrian Airlines, TNT, Air Baltic, Thomas Cook jne

Kommentaar:

Jarmo Liiver.
Jarmo Liiver. Foto: Allikas: Kredex

Jarmo Liiver, KredExi ettevõtlusdivisjoni juht

Võib julgelt väita, et teist sarnast ettevõtet Eestis pole ja seda lihtsal põhjusel, et tegemist ongi väga spetsiifilise valdkonnaga nagu lennukihooldus. Ometi puudutab see esmapilgul hoomamatu tegevusvaldkond väga paljusid — kui oled lennukiga reisinud, siis on täiesti reaalne, et lennukit, millega lendasid, hooldas Tallinna lennuväljal asuv Magnetic MRO AS.

Ettevõte sai tuule tiibadesse 2010. aastal, mil toimus omanikevahetus. Uue juhtimise all on nad kuue aastaga käivet enam kui viiekordistanud ning lisaks loonud hulgaliselt uusi töökohti, kahekordistades töötajate arvu.

Oma rolli on siin mänginud ka KredEx, pakkudes ettevõttele käendust, mille abil pikaajaliseks kasvuks vajalikud investeeringud ellu viia.

On hea meel näha, et vaatamata senisele kiirele kasvule ei kavatse firma loorberitele puhkama jääda ning omab ka edaspidiseks kasvuks selget visiooni ja strateegiat. Võib tõdeda, et Magnetic MRO puhul kehtib hästi ingliskeelne väljend „Sky’s the limit“.

Artikli ilmumist toetab Euroopa Regionaalarengu Fond.

Copy
Tagasi üles