Kolleegium lisas, et kohus ei saa valitsuse asemel asuda hindama seda, kas mõni muu võimalus haldusreformi eesmärgi saavutamiseks (mh valdade ühendamiseks) oleks olnud otstarbekam või toonud kaasa positiivsema mõju.
Riigikohtusse on sundliitmist puudutavate valitsuse määruste põhiseaduslikkuse järelevalve kontrolliks pöördunud ühtekokku 17 vallavolikogu. Ülejäänud 14 vallavolikogu kaebuste arutamine Riigikohtus jätkub.
Arne Ots, advokaadibüroo Ellex Raidla vandeadvokaat, kes esindab haldusreformi vaidlustes Vabariigi Valitsust: Riigikohtu tänased lahendid olid meie jaoks ootuspärased ja kinnitasid varasemat veendumust, et Vabariigi Valitsus järgis Rakke, Lüganuse ja Koeru valdade ühendamisel kõiki seaduses sätestatud nõudeid. Riigikohus võttis põhimõttelise seisukoha haldusreformi põhiseadusele vastavuse kohta juba aasta tagasi ja täna saime kinnituse, et valitsus on sundliitmisi läbi viies toiminud varasema otsusega kooskõlas. Tänaste lahendite puhul väärib eraldi esile toomist Riigikohtu seisukoht, et nende valdade puhul, kes ei soovi vabatahtlikult liituda, tuleb vaadata ka laiemat pilti ja arvestada riigivalitsemise reformi üht eesmärki: saavutada kulude kokkuhoid. Riigil on õigus viia efektiivse toimimise ja jätkusuutlikkuse tagamiseks vajalikke reforme läbi ka siis, kui see ei ole kõigile meeltmööda. See on tervitatav sõnum, sest haldusreform ja riigireform peavad kindlasti sisukalt jätkuma, sõltumata praegusest majanduskasvust, mis võib fookust reformilt ehk kõrvale viia. Riigikohtu tänaste otsuste põhjal tekivad seega uued vallad: üle 6000 elanikuga Väike-Maarja vald (ühines Rakkega), üle 9000 elanikuga Järva vald (ühinesid Albu, Ambla, Imavere, Järva-Jaani, Kareda, Koeru ja Koigi vallad) ja üle 9000 elanikuga Lüganuse vald (ühinesid Kiviõli linn, Sonda vald ja Lüganuse vald). Teiste vaidlevate valdade osas ootame lõplikku selgust lähiajal.