Kadrina lähedal Kadapiku külas vanas Flora tootmiskompleksis tegutseb Hõbenool. Seda nime kuuldes peaks vist iga automaatkäigukastiga sõiduauto omaniku peas lamp põlema lööma.
Automaatkastid saavad vanas tootmishoones uue hingamise
Näpilt pärit vendade Jürgen ja Märten Riimi kaheksa aasta eest asutatud ettevõte on sedavõrd hinnatud, et seda ei teata mitte ainult Lääne-Virumaal, vaid ka väljaspool maakonda ja isegi Soome lahe põhjakaldal.
Hõbenoole töö kvaliteedist rääkides märgib vendadest noorem, 36-aastane Jürgen Riim, et tihtilugu panevad autoomanikud oma sõiduki müügikuulutuse juurde portaalis lause, et sõiduki käigukast on läbinud hoolduse Hõbenooles, kuigi tegelikult pole see teps mitte nii. Potentsiaalne ostja seda muidugi ei tea, kuid loetu avaldab muljet ja on otsustamisel tihti määravaks argumendiks.
Omamoodi huvitava taustaga on Hõbenoole nime lugu. Kes autospordi ajalooga pisutki kursis, see teab, et säärast nime kandsid kunagi vormelite võidukihutamisel legendaarsed Mercedes-Benzi vormelid. Vendade Riimide firma sai endale samasuguse nime aga Mercedese hobiauto järgi, mida Jürgen ja peagi 38-aastaseks saav Märten omal käel väljaspool tööaega ehitasid ja mis praegugi nende hoovil seisab.
Märten Riimil tekkis huvi autode vastu juba põhikooli ajal. Et teda paelusid nende elektrisüsteemid ja muu säärane, oli igati loogiline, et õpingud viisid ta riigi parima seadmepargiga Türi tehnikumi omandama autoremondi ettevõtluse eriala, kust ta sai väärt teadmised mootorsõidukite diagnostikuna töötamiseks.
Igapäevatöö kõrvalt Rakveres Silberautos oma Hõbenoole kallal askeldades leidis ta ühel hetkel 2009. aastal, mil Mercedeseid vaevasid käigukastiprobleemid, et aeg on spetsialiseeruda ja asutada automaatkastide hooldusega tegelev firma. “Tavalise autoremondiga ei soovinud tegeleda, sest sellel alal konkureerimine ei olnud mõistlik, vaid otsisime oma nišši,” meenutas Märten Riim automaatkäigukastide juurde sattumist. “Keegi ei tule ju oma auto piduriklotse siia metsa vahele vahetama,” lisas Tallinna tehnikaülikoolist mehaanikaalase kõrghariduse saanud Jürgen Riim, kes tegi selsamal 2009. aastal Saksamaal doktoritööd. Ta märkas piiri taga huvitavat meetodit, kuidas automaatkäigukasti õli dünaamiliselt vahetada. Nii saigi vendadel oma ettevõtte idee lõplikult küpseks ning nad võtsid südamed rindu ja tegid selle teoks.
“Iga käigukast vajab hooldust ja see on nõutud käigukasti tootjate poolt, lihtsalt kliendid ja klienditeenindajad automüügiettevõtetes ei tea seda,” rääkis Jürgen Riim. “Margiesindused ei paku käigukastide hooldust, ja kui teevad, siis mitte korrektset dünaamilist õlivahetust, vaid nii-öelda tavalist. Turundustermin “eluaegne õli” – inglise keeles lifetime oil – tähendab, et kui õli eluiga lõpeb, siis lõpeb ka käigukasti eluiga. Küsimus ei ole, kas see juhtub, vaid millal. Tavaliselt rikneb käigukast varem kui muud auto suured koostud, nagu mootor, sillad, kere.”
Vendade sõnul aitas firma loomisele kaasa mitme aspekti kokkulangevus, mille hulgas oli ka majanduslangus ja sellest tingitud inimeste sissetulekute vähenemine. “Tagantjärele mõeldes olid meie algteadmised kasinad ja imestame isegi, kuidas üldse julgesime sel kombel alustada. Küllap oli tahtmine suur,” ütles Jürgen Riim.
Hõbenool on jõudsasti arenenud. Nende 14 töötajaga firma töökojas on hooldatud või remonditud üle 5000 sõiduki automaatkäigukasti.
Kuu aega tagasi avas Hõbenool, kes on seadnud eesmärgiks olla automaatkäigukastide hooldus- ja remonditööde valdkonnas parimat teenust pakkuv ettevõte Eestis, lisaks põhitöökojale Kadrinas esinduse Tallinna külje all Peetri alevikus.
Firma arendamisel on hakkama saadud suuremate pangalaenudeta. Sisuliselt on vennad Riimid paigutanud kogu teenitud kasumi Hõbenoole arengusse ehk teisisõnu tänapäevastesse töövahenditesse ja seadmetesse. Ilmse uhkusega näitavad nad Kadrinas kahte ainulaadset seadet, milleks on 50 000 eurot maksma läinud käigukasti turbiinide taastamise komplekt ja sellest poole kallim hüdraulikaplokkide testimise stend. Järjekorras ootab käigukasti testimis- ja kontrollstendi soetamine.
HÕBENOOLE DÜNAAMILINE ÕLIVAHETUS
- Käigukasti hooldus tuleb tootja sõnul teha kas 40 000 – 60 000 km (CVT-, DSG-käigukastid), 80 000 – 120 000 km (planetaarkäigukastid) läbimisel või kaheksa aasta tagant vastavalt automaatkäigukasti tüübile.
- Dünaamilist õlivahetust Hõbenoole meetodil tehakse ainult autodele, mille käigukast on korras ja sõidukõlblik. Selleks testitakse iga sõidukit enne töösse võtmist põhjalikult. Kogu protsessi vältel ei kasutata pesuainet, vaid uut õli. Selle tulemusena on käigukast puhtam. Protsessile kulub vähem aega ja õli kui tavaliselt ning seega on hind soodsam.