Plaanitavad karjäärid tõstatasid küsimusi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kaevandustegevuse jälgi on Kakumäe küla taga näha varasemastki ajast.
Kaevandustegevuse jälgi on Kakumäe küla taga näha varasemastki ajast. Foto: Meelis Meilbaum

Vinni valda Kakumäe küla külje alla plaanitavad karjäärid tekitavad kohalikes elanikes hirmu, sest kardetakse suurt tolmu ja müra, kui kõik kolm pealtmaakaevandust tööle hakkavad.



Teisipäeva õhtul toimus Vinni vallamajas Kakumäe küla külje alla kavandatavate kolme kruusakarjääri keskkonnamõju hindamise programmi arutelu.

Kuigi keskkonnamõju hindamise eest vastutav OÜ Eesti Geoloogiakeskus spetsialist Mall Orru kinnitas, et kõigepealt ongi eesmärk hinnata kaevandamisega seonduvat mõju ümbritsevale keskkonnale ja inimestele, jagus arutelule tulnud kohalikel murelikke küsimusi.

Kakumäe külavanem Vello Tafenau tundis muret küla edasise käekäigu pärast, esitades projektiga seotud osapooltele hulga küsimusi kavandatavate karjääride kohta. “Viisteist aastat kaevetöid on ikka pikk aeg,” nentis ta. Muu hulgas soovis ta teada, kui pikalt ööpäevas ikkagi kaevandama hakatakse.

Kolmest karjäärist kahes soovib kruusa kaevandada OÜ Ronk, mis on üks ASi Kiirkandur firmadest. ASi Kiirkandur juhataja Tiit Ploom selgitas, et tööaeg sõltub keskkonnamõju hinnangust ja sellest, millistes tingimustes kokku lepitakse.

“Pakkusime varianti, et tööd on päevasel ajal ja pikemalt saame töid teha erikokkuleppega, kui on kiireloomuline tootmine taga,” ütles Ploom, kuid lisas, et kui inimesed ikka väga vastu on, võetakse nende soove tööaja suhtes arvesse.

Rajatavale kruusakarjäärile kõige lähem majapidamine asub kõigest kolmesaja meetri kaugusel. Sealne elanik Kätlin Sestverk tundis kõige rohkem muret tolmu, müra ja vibratsiooni pärast. “Tee tolmab niisamagi, mis siis veel suurema liikluse korral,” viitas ta majast kümmekonna meetri kaugusel paiknevale metsateele, mida mööda plaanitakse tulevikus kruusa välja vedama hakata.

Tiit Ploom rääkis, et kui nad ühel hetkel karjäärid avavad ja kaevandama asuvad, võib müra esialgu suurem olla, aga hiljem jäävad seadmed karjääri põhja ning sellist müra enam pole. Ka tehakse karjääri servadesse vallid, mis aitavad helisid külast eemal hoida.

“Praegu ongi see aeg, kui kõik probleemid tuleb ära kaardistada ja vaadata, mida saab leevendada,” rõhutas Ploom ning täpsustas, et kõik kaevandamistingimused pannakse kirja kaevandusloale.

Tolmava väljaveotee kohta ütles Ploom, et metsavahelisi lõike nad loomulikult asfalteerima ei hakka, aga see osa teest, mis majade lähedalt mööda läheb, saab mustkatte.

Külaelanik Kristjan Kerb nimetas negatiivse kaasnähtusena ka kinnisvarahindade langemist. “Kaks maja on juba mõnda aega müügis, aga kes see tahab endale kodu karjääri serva,” arvas noormees.

Kätlin Sestverk lisas, et möödunud aastal kauneima küla tiitli pälvinud Kakumäe on tegelikult ilus küla ja hea elukoht.
Kakumäe küla külje alla jääb ka Kehala ringrada, mille omanik Oleg Gross ei pidanud õigeks ringraja ja kavandatavate karjääride vahele jääval niigi tuulisel alal metsa mahavõtmist, sest haljastus on see, mis müra ja tolmu kinni hoiab.

Grossi sõnul on juba praegu osa inimesi kurtnud, et Ke­ha­la ringrajal peetavate võistluste müra läbi kostab. Mis saab aga siis, kui mets maha võetakse ja kaevandamisega kaasnev müra veel juurde tuleb. “Heanaaberlike suhete arendamisel on kriips peal, kui see läbi läheb,” nentis Gross, kes mõistis küll kaevandamisloa andmist RMK-le oma metsateede korras­hoidmiseks, kuid mitte eraettevõttele. Gross rõhutas, et ärime­hena ei ole ta ettevõtluse vastu, kuid eraettevõtte tegevus on seotud riskiga.

Kas nimetatud mets säilib, sõl­tubki Ploomi sõnul keskkonnamõju hindamise tulemustest. “Hakkame tolmu ja müra mõõtma, kui see (metsa säilitamine – toim.) osutub tarvilikuks, siis me jätame selle alles,” viitas Ploom veel kord sellele, et tege­mist on alles keskkonnamõju hin­damise alustamisega.

Vinni vallavanem Toomas Väi­naste lausus, et nemad saavad seadusi järgides protsessi mõju­tada, aga kätt ette panna ei saa, ning lootis, et nende soovitut arvesse võetakse: metsaribad, sealhulgas Kehala ringraja ja karjääri vahele, peavad alles jääma ja väljaveotee musta katte alla saama.

Karjäärid
• Vinni valla territooriumile jääb kolm kavandatavat karjääri, millest ühes soovib kruusa kaevandada RMK, teises kahes OÜ Ronk.
• RMK kaevandusega seotud küsimusi arutas külarahvas juba möödunud aasta oktoobris.

Tagasi üles