Aimar Altosaar: Milliseid erakondi vajab Eesti?

Aimar Altosaar
, Isamaaliidu peasekretär 1995–1999 ja 2004–2006
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aimar Altosaar
Aimar Altosaar Foto: Internet.

Erakonna loomine on Eestis siiani käinud ühe malli järgi: rühm aktiviste mõtleb välja nime, kopeeritakse kusagilt põhikirja alus, korjatakse piisav hulk allkirju, korraldatakse asutav üritus ning registreeritakse erakond.

Tulevad juhatus, volikogu ja suurkogud (kongressid), aukohus ja toimkonnad, erakonnasisene suhtluskeskkond, subkultuur, omad tavad ja suhtlusringid. Paraku ei jää tulemata intriigid ja tülidki, nagu need kuuluvad igasuguse organisatsiooni juurde.


Minu arvates sajandivahetuse paiku hakkasid üha olulisemaks muutuma mitte maailmavaade ja aated, vaid turustusoskused. Alates Res Publica tulekust polnud selles töös enam piire: selgus, et müüa võib kõike ning pole tähtis, millise hinnaga. Algas spindoctor’ite ja kampaaniamänedžeride kuldaeg. Sulastest ja abilistest said peremehed ja jumalad.


Nüüd on tegelikult kõik kampaaniajuhtimise oskusteabele keskendunud erakonnad sisekriisis. Kõige silmanähtavamalt IRL, sest siit on välja lastud erakonna liikmetest hoovav siseenergia ehk organisatsiooni kooshoidvad usaldussidemed ning inimeste siiras huvi oma aadet edendada. Tühja kesta püütakse püsti hoida, kuid see kõik on kui udupaberist tuulelohe, millele on suure draakoni nägu pähe joonistatud.
Inimene ootab organisatsioonilt, et see annab talle mingeid uusi võimalusi ennast teostada ja oma mõtteid kellegagi jagada, olla nende inimeste ringis, kes saavad maailma asjadest ühtmoodi aru ning valutavad südant oma ühiskonna ja kodumaa pärast. Antagu andeks pateetika, kuid nii see ju ongi! Inimesed tahavad olla organisatsioonis, kus neist lugu peetakse ja kus tegutsevad arvamusliidrid, kellest inimene ise ka lugu peab.
Vabatahtlike organisatsiooni, kodanikuühenduse jõud tuleb sellest, kui selle liikmed tahavad oma ühendusele midagi anda – oma mõtteid, aega, tööd, kui võimalik, ka raha – ja vastu tahavad vaid seda, et organisatsiooni eesmärgid oleksid võimalikult hästi täidetud. Selline organisatsioon eeldab isetust, ennastsalgavust, koostöö ja kompromisside otsimise oskust.


Erakond on demokraatliku riigikorralduse paratamatu kaasnähtus, sest mingil moel peavad kodanike maailmavaatelised tõekspidamised väljenduma, kuidagi tuleb korraldada valimisi võimuorganeisse. Erakonnad on kultuuriliselt lahutamatu osa rahvuslikust haldussuutlikkusest, erakondade ülesehitus ja juhtimistavad lähtuvad valitsevatest haldusmustritest ja kujutlustest, kuidas asjad peaksid olema organiseeritud.


Enim kohtab hie­rarhilisi struktuure ülalt alla juh­timise ning alt üles aruandlu­sega. Sellest lähtudes on üles ehitatud ka paljud MTÜd ja erakonnad.


Aga inimeste maailm liigub võr­gustikulise suhtlemise ja vabadus­te-kohustuste parema tasakaalu suu­nas. Jäiga või­mu­vertikaali­ga era­konnad, mis ela­vad ustavuses par­tei juhtidele ja partei muutlikule kursile, on aja ära elanud. Tänapäeva maailm – seda enam tulevane – soosib avatust, paindlikkust, võimalikult pal­jude inimeste osalemist kõigi tasandite otsustusprotsessides.
Nüüdisaegset erakonda tuleks käsitleda vabaühenduslike võrgustike poliitilise väljundina. Inimesed, kellel on huvi aktiivsemalt osaleda kogukonna või ühiskonna elus, realiseerivad end kõigepealt mitmesuguste sõltumatute vabaühenduste kaudu. Need ei pea olema mitte ainult n-ö koristustalgud või protestiliikumised, need võivad olla ka mälumänguklubid või teatud maailmavaate edendamise rahvaülikoolid. MTÜd võivad moodustada mingi üleriigilise liidu, konföderatsiooni, mis  võib otsustada luua erakonna. Erakonda võivad siis astuda selle liidu MTÜde liikmed igaüks oma avalduse alusel. Selline erakond võidakse ka luua iga kord enne valimisi uuesti.


Veel üks mõte. Mõneks ajaks tuleks välistada avalike teenistujate kuulumine erakondadesse. Jah, see ei ole just väga are­ne­nud demokraa­tia tunnus, kuid se­da tuleks rakendada, kuni ühis­kond poliitilise korruptsiooni haigusest terveneb. Kasuahneid tegelasi huvitab erakonnas just avaliku teenistuse kohtade üle­võtmisest saa­dav tulu. Meie ametnikud peavad kogu aeg kõõritama “ülespoole”, et pälvida sealt heakskiitu või halvakspanu. Kõrgem ülemus omakorda kardab mõnda po­liitilise tagatoa poolt ametisse pandud satraapi.


Väikesele riigile on avatus ja väärtustepõhised kokkulepped ellujäämise küsimused. Sellepärast peame kõigepealt ise, oma riigi sees kõrgelt väärtustama avatust ja vaba mõtet ning võimalikult suure osa ühiskonna kaasamist. Otsustus- ja haldusprotsessid peavad olema nii läbipaistvad kui võimalik, sest tagatoastumisel on väike riik kerge saak igasugustele pahatahtlikele ülevõtjatele. Erakonnad peavad andma eeskuju ning nende käes on võti ka olukorra muutmiseks.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles