Avameelselt elektri­autodest

, riigikogu liige, Reformierakond
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Riigikogu liige Tõnis Kõiv.
Riigikogu liige Tõnis Kõiv. Foto: Mihkel Maripuu / Postimees

Kohtumisel Põhjamaade Elektriautode Liidu juhi Rune Haalandiga selgus tõsiasi, et Põhjamaade praktilise kogemuse järgi on suurim kasu elektriautodest tõusnud just linnades. Vähenenud on müratase, välisõhu saastamine ja seetõttu paranenud inimeste tervis.


Tartu ülikooli teadlaste uuringu kohaselt kaotab ühiskond eluaastaid just lokaalse õhusaaste tõttu kõige enam Tallinnas, aga ka Tartus, Narvas, Kohtla-Järvel ja Pärnus. Elektriautode eelis tavaautode ees on paljuski selles, et need ei põhjusta linnades üha kasvavaid probleeme tekitavat õhusaastet. Eelnimetatud linnade suurus ja asustustihedus sunnivad esmajoones mõtlema õhusaaste vähendamise peale.


Norras on kasutusel üle nelja tuhande elektriauto. Nemad on sellise tulemuseni jõudnud mitme soodustuse ühekorraga rakendamise kaudu: elektriautode ostu korral saab tagasi käibemaksu, automaksu ei pea tasuma, parkimine on igal pool tasuta ja linnades võib sõita ühistranspordi eelisrajal.
Norralased eelistavad elektriautosid olukorras, kus igapäevane läbisõit seda lubab. Enamik elektriautode kasutajatest sõidab hommikul tööle ja õhtul koju tagasi.

Igapäevane läbisõit on igal juhul alla saja kilomeetri päevas ja see on elektriautole jõukohane suure varuga.
Elektriautot laetakse nii kodus kui töökoha parklas, pikendades niimoodi ka aku kasutusiga. Nimelt on jällegi praktikas tõestust leidnud, et mida vähem on aku lõpuni tühjaks sõitmist ja täis laadimist, seda kauem aku vastu peab.


Norra kiirlaadimisjaamade võrk on tagasihoidlik, neid on rajatud vaid üks kahesaja elektriauto kohta. Et põhiline osa laetakse kas elektriauto omaniku kodus või töökohal, siis on kiirlaadijad vaid hädajuhtudeks. Kõige regulaarsemad kiirlaadijate kasutajad on taksojuhid, sest nende päevane läbisõit on tunduvalt suurem. Eestisse rajamisel olev kiirlaadijate võrk tuleb tunduvalt tihedam ning seega ka laadimismugavus tunduvalt suurem.
Kui tavaliste autode puhul tekitab probleeme liigne müra, siis elektriautode puhul jällegi täielik vaikus. Seetõttu paigaldataksegi elektriautodele lisaseade, mis kuni kiiruseni 50 km/h tekitab heli, andes niimoodi jalakäijatele märku auto liikumisest.


Suurema kiiruse korral tekitavad veerevad rehvid piisavalt müra.
Elektriautod on väga turvalised. Nende kokkupõrketestides saavutatud tulemused on esmaklassilised, ja mis samuti oluline – neid ei varastata. Vähemalt Norras mitte.
Seega on tõenäoline, et elektriautode kaskokindlustuse hind langeb Eestiski märkimisväärselt.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles