Haljala vallavõimud uurivad maanteeameti taotluse põhjal Kandle külas mõisa renoveerimise käigus sõidutee kõrvale rajatud aia seaduslikkust.
Mõisa aed teeb liikluse ohtlikuks
Toimetusse helistas murelik metsaveoauto juht Mati, kes rääkis, et oleks eelmise nädala reedel seal mõisaaia juures naise koos kahe lapsega alla ajanud.
Sohvri sõnul sõitis ta Varangu poole. Lapsevankrit lükkav naine käis liikluseeskirja nõudeid täites vasakul pool ja tuli talle vastu. Samal ajal ilmus vastassuunast välja teine suur veoauto. Et tee on seal väga kitsas, tekkis liiklusohtlik olukord.
“Minul ei olnud kuskile minna ja naisel kahe lapsega polnud kuskile minna, sest aed oli ees,” kirjeldas tekkinud olukorda Mati, kelle sõnul sai ta raskeveoki vaevu õigel ajal pidama. Talvetingimustes oleks ta teelistele ilmselt otsa sõitnud.
“Reedel jumal vibutas näppu, teist korda ta enam ei vibuta,” hoiatas Mati.
Rakvere politseijaoskonna pressiesindaja Mari Riina Rist ütles, et piirkonnakonstaabel Meelis Pallon käis olukorda uurimas, kuid probleemi ei näinud. Sõidutee on seal küll kitsas, kuid asulat tähistav liiklusmärk määratleb, et suurim lubatud sõidukiirus ei tohi ületada 50 kilomeetrit tunnis. Samas peab iga sohver hindama konkreetseid liiklusolusid ja vastavalt sellele valima sõidukiiruse.
Haljala vallavanem Leo Aadel ütles, et Kandle küla läbiv sõidutee kuulub riigile ja maanteeamet tegi omavalitsusele taotluse ehitusjärelevalve tegemiseks.
Taotluses öeldakse, et kinnistu omanik palus maanteeametilt luba piirdeaia ehituseks ja talle saadeti ametkonna esitatud tingimused elektronpostiga. Maanteeameti hinnangul pole kinnistu omanik esitatud nõudmisi täitnud. Samuti pole taotletud piirdeaia rajamiseks ehitusluba.
Haljala vallavalitsus algatas järelevalvemenetluse ja sellega tegeleb majandusosakond.
Haljala valla majandusspetsialist Marko Teiva tunnistas, et kahjuks ei liigu ametnikud pidevalt vallas ringi ja omavalitsus polnud enne maanteeametilt saadud taotlust Kandle külas sel suvel valminud mõisaaiast teadlik.
Teiva selgitas, et sõidutee teljest 25 meetrit vasakule ja paremale poole jääv maa-ala on teekaitsevöönd. Sellesse vööndisse millegi rajamine eeldab projekti ning selle kooskõlastust tee omaniku ja kohaliku omavalitsusega. Kui rajatis puudutab teisi asutusi-ettevõtteid, näiteks on seal telefoniliinid, siis tuleb ehitustegevus kooskõlastada ka nendega.
Teiva sõnul on Haljala vald teinud paikvaatluse, mis on fikseerinud rikkumise. Omavalitsus saadab kinnistu omanikule ettekirjutuse, mille sisuks on rajatise vastavusse viimine kehtivate seadustega. “Juhul kui see ei ole võimalik, siis tuleb piirdeaed kui ebaseaduslik rajatis lammutada,” nentis Teiva toimetusele saadetud kirjas.
Kinnistu, kus Kandle mõisa taastatakse, kuulub Tallinnas registreeritud osaühingule Goldman. Äriühingu juhatuse liige Vahur Blumfeld rääkis, et tema andmetel juhtus intsident raskeveokiga mõisa kõrval, kus sõidutee on kitsam kui mõisaaia ees. Blumfeldi sõnul on äriühing teinud maanteeametile ettepaneku panna liiklusohtlike olukordade vältimiseks üles ohumärgid. Pärast seda maanteeamet paigaldaski asulat tähistavad märgid.
Blumfeldi sõnutsi soovivad nad mõisahoone ja selle ümbruse korda teha ega taha kellelegi halba. Kas piirdeaed on seaduslik või mitte, seda otsustavad Blumfeldi sõnul juristid.