Eesti Energia tutvustas põlevkivist toodetud diislikütust

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Sandor Liive ja Harri Mikk tankimas autot Eesti Energia põlevkiviõlist toodetud diislikütusega.
Sandor Liive ja Harri Mikk tankimas autot Eesti Energia põlevkiviõlist toodetud diislikütusega. Foto: Eesti Energia

Jõhvis peetud põlevkivipäeval räägiti, millised on põlevkivist vedelkütuste tootmise võimalused. Põlevkiviõli tootjad tahavad lisaks kütteõlile müüa väärtuslikumaid kütuseid, näiteks diislikütust.

Jõhvis tutvustatigi põlevkivist valmistatud diislikütust. Eesti Energia õlitööstuses toodetud õli saadeti USAsse Pittsburghis asuvasse laborisse. Ameerikasse saadeti 4 tonni õli, Eesti Energia sai tagasi 600 liitrit diislikütust. “Kui oleksime tahtnud maksimaalset kogust autokütust, oleksime sellest saanud umbes kaks tonni kütust,” selgitas Eesti Energia teadus- ja arendusosakonna juhataja Indrek Aarna. Eesti vajab aastas 600 000 tonni diislikütust. Põlevkiviõli ühest tonnist saab seda pool tonni. Teiste sõnadega – Eesti vajaduse rahuldamiseks oleks vaja 1,2 miljonit tonni põlevkiviõli, mille tootmiseks omakorda kulub 7-8 miljonit tonni kivi.

Autokütuste tootmine põlevkivist pole uus teema. Möödunud sajandi kolmekümnendatel aastatel hakati põlevkivist bensiini tootma ning seda tehti kuni 1960. aastate keskpaigani. Enne sõda uhkustas Eesti omaenda bensiiniga sedavõrd, et põlevkivitööstuse saavutusi näidati ka Soome presidendile Pehr Evind Svinhufvudile. Paarkümmend aastat pärast sõda olud muutusid. Madala oktaaniarvuga kütus aga uuematele mootoritele enam ei sobinud, naftast oli korralikku bensiini lihtsam ja odavam toota ning umbes kolmekümneks aastaks vajus põlevkivist autokütuse tootmine unustusse. Tänapäeval on põlevkiviõlist kasulik toota hoopis diislikütust.

“Põlevkivi on taganud Eestile elektrialase julgeoleku ja tagab seda ka tulevikus, aga me teame, et põlevkivi on võimeline enamaks. Kui kogu energiatarbimisest Eestis 19% läheb elektri peale, siis 33% on vedelkütused. Kui me suudame Eestis põlevkivist toota vedelkütuseid, mida on võimalik autodiislina ära kasutada ja loomulikult seda ka mujale müüa, siis see on põlevkivitööstuse seisukohalt väga oluline samm,“ selgitas Eesti Energia juhatuse esimees Sandor Liive.

Eesti Energia esindajate sõnul vastab põlevkiviõlist toodetud diislikütus kõige karmimatele keskkonnanormidele. Ameerika laboris valminud kütust kasutanud autojuhid on rahule jäänud.

Eesti Energia õlitööstuse juhatuse esimees Igor Kond sõitis selle kütusega 200 kilomeetrit ja jäi rahule.

Põlevkivipäeval näidissõidu teinud Aleksei Kulp kinnitas, et auto töötas selle kütusega täiesti normaalselt.

Eesti Energia tahab aastaks 2016 või 2017 rajada oma rafineerimistehase.

Põlevkiviõlist diislikütuse tootmise plaanid on ka Eesti suurimal õlitootjal VKG-l.

VKG tutvustas oma diislikütust juba kolm aastat tagasi.

Tagasi üles